Reporter: Ronin este o platformă de finanţare participativă (crowdfunding). Prin ce vă diferenţiaţi de alte platforme asemănătoare din ţara noastră ?
Felix Crişan: Ronin are momentan cel puţin două aspecte prin care diferă esenţial de alte platforme similare din regiune. În ce priveşte investitorii, coborârea barierei de intrare până la echivalentul a 100 de euro înseamnă noi segmente ce pot fi adresate. Un alt aspect care particularizează Ronin este faptul că oferă oportunităţi tuturor companiilor în căutare de finanţare, pentru că permite listarea afacerilor din diverse domenii de activitate, fără limitarea la companii de tehnologie.
Reporter: Care sunt principalele criterii pe baza cărora selectaţi companiile sau proiectele pe care ulterior le listaţi pe platformă pentru finanţare?
Felix Crişan: Avem un sistem de evaluare/scoring bazat pe caracteristici variate, de la industria în care operează compania respectivă (practic, o evaluare a pieţei totale şi a pieţei adresabile), mergând până la aspecte referitoare la structura echipei din spatele business-ului şi, bineînţeles, criterii legate de viabilitatea financiară. Capacitatea de inovaţie, noutatea pe care o aduce în segmentul pe care operează reprezintă un alt criteriu important pentru listarea unei companii pe platforma Ronin.
Reporter: Câte companii aveţi în curs de analiză în acest moment şi câte estimaţi că vor fi listate pe platformă ? Din ce domenii şi de ce dimensiuni?
Felix Crişan: În acest moment, peste 400 de companii şi-au manifestat interesul să fie listate pe platforma Ronin. O evaluăm cu atenţie pe fiecare în parte conform criteriilor la care ne-am referit anterior şi ne planificăm să avem trei-patru noi campanii de finanţare lansate în fiecare lună. Evident, vom lista doar companii pentru care scoringul a fost pozitiv, pentru că există şi start-up-uri care nu îşi evaluează suficient de bine stadiul la care se află sau capabilitatea şi nevoile pentru trecerea la următorul pas. Însă, chiar dacă o companie aflată în această situaţie este amânată pe moment, aspectul pozitiv constă în faptul că ulterior analizării de către echipa Ronin, start-up-ul ştie exact ce zone ale business-ului trebuie optimizate.
Reporter: Ce campanii active există în acest moment pe platformă - în ce se poate investi acum?
Bogdan Almaşi: În acest moment, pe platforma Ronin sunt active două campanii care oferă investitorilor oportunitatea de a investi în două companii cu potenţial foarte interesant de creştere. Este vorba despre:
RepsMate - unul dintre cele mai premiate start-up-uri româneşti din ultimii ani, companie care a dezvoltat o soluţie bazată pe tehnologia inteligenţei artificiale adresată în principal departamentelor de vânzări şi relaţii cu clienţii. Platforma dezvoltată de companie se bazează pe tehnologia inteligenţei artificiale pentru a monitoriza, analiza şi optimiza conversaţiile telefonice din call centere. Soluţia gândită de RepsMate cuprinde un modul de recunoaştere vocală de mare acurateţe, precum şi unul de detectare a satisfacţiei clienţilor atât din text, cât şi din voce. Prin intermediul acestora, este interpretat şi analizat comportamentul agenţilor şi clienţilor, iar astfel managerii beneficiază în timp real de informaţii cu ajutorul cărora pot acţiona pe loc. RepsMate ajută la eficientizarea timpului de lucru, la creşterea productivităţii şi a încrederii agenţilor, implicit a gradului de mulţumire al clienţilor.
RepsMate a reuşit performanţa de a atinge plafonul minim al investiţiei pe care doreşte să o atragă la doar şapte zile de la listarea pe Ronin. Campania se va încheia pe 31 august şi până atunci RepsMate acceptă o suprasubscriere de până la 350.000 euro.
A doua campanie activă pe Ronin în acest moment este:
Playerfy - o platformă care oferă iubitorilor de fotbal ocazia de a se întâlni şi de a organiza meciuri. Aplicaţia se adresează atât jucătorilor amatori de fotbal, cât şi managerilor de echipe. Prin intermediul Playerfy, toţi cei care vor să joace fotbal, dar nu au echipă îşi găsesc parteneri pe teren. Tot ce au de făcut este să-şi creeze un profil de jucător, să se conecteze cu alţi jucători şi să acorde calificative colegilor. Cu Playerfy, managerii de joc găsesc un teren şi organizează meciul la data stabilită cu echipele. De asemenea, pot îmbunătăţi performanţele acestora prin analiza profilurilor jucătorilor şi invitarea celor mai buni în echipă.
Playerfy are ca obiectiv atragerea unei finanţări minime de 125.000 euro şi acceptă o suprasubscriere de până la 200.000 euro.
Reporter: Ce opţiuni de lichidizare a investiţiei are cineva care a făcut un plasament într-o companie prin intermendiul platformei Ronin?
Bogdan Almaşi: Ronin a înţeles încă de la începutul lansării că principala funcţionalitate pe care trebuie să o adauge în platfornă este piaţa secundară. Aceasta reprezintă un mecanism prin care un investitor poate să vândă acţiunile deţinute către un alt investitor care doreşte să investească într-un start-up într-un moment ulterior ofertei iniţiale.
De câteva săptămâni, avem în vigoare în România un cadru de reglementare complet în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea activităţilor platformelor de crowdfunding şi mă refer aici atât la Regulamentul (UE) 2020/1503, cât şi la Legea nr. 244/2022 privind punerea în aplicare a regulamentului european. În acest context, putem spune că acum avem claritatea necesară pentru a putea lansa noua funcţionalitate a platformei Ronin. Aceasta va permite lichidizarea investiţiilor înainte de un eventual liquidity event, în cadrul căruia întreaga comunitate de investitori Ronin va avea ocazia să îşi lichidizeze investiţia. Estimăm lansarea acestei noi funcţionalităţi undeva spre sfârşitul acestui an sau cel târziu în primul trimestru al anului 2023.
Reporter: Cum credeţi ca o astfel de platformă poate contribui la educarea financiară a românilor? Sau mai bine spus, vă asumaţi şi un astfel de obiectiv?
Bogdan Almaşi: În momentul în care am plecat la drum cu misiunea de a democratiza accesul la investiţiile de tip venture, ne-am asumat deja obiectivul de creştere a nivelului de informare a românilor în legătură cu acest subiect.
Majoritatea experţilor în finanţe personale ne recomandă ca un procent de 10% din portofoliul nostru de investiţii să fie investiţii de risc, categorie în care se încadrează şi investiţiile în start-up-uri. Acest procentaj poate varia câteva procente în plus sau în minus, în funcţie de apetitul pentru risc al fiecăruia dintre noi.
Diversificarea portofoliului de investiţii este cea mai bună metodă de a ne proteja de inflaţie sau de evoluţii extreme ale unor pieţe, fie că vorbim despre piaţa imobiliară, piaţa de capital sau cea a unor active digitale de mare risc cum sunt criptomonedele. Teoria conform căreia este bine să nu ţinem toate ouăle într-un singur coş este în continuare cea mai bună strategie de gestionare a investiţiilor personale.
Ronin a făcut deja şi prima mişcare foarte importantă în direcţia educării publicului în ceea ce priveşte gestionarea investiţiilor şi aici mă refer la seria webinariilor "Think, talk and act like an investor", care se desfăşoară lunar şi pe care le realizăm în parteneriat cu reputatul specialist în domeniu, Iancu Guda.
Pregătim multe alte iniţiative de acest gen, pentru că noi suntem convinşi că singura şansă de dezvoltare a economiei româneşti este dezintermedierea financiară, adică finanţarea de către români direct a afacerilor în care ei cred prin intermediul crowdfundingului. Din păcate, băncile nu şi-au îndeplinit decât parţial rolul pe care îl au în economie şi în societate. Vezi gradul extraordinar de mic de intermediere financiară, indicator care se calculează ca raport al totalului creditelor acordate într-o economie şi produsul intern brut. Din acest punct de vedere, România este de departe în coada clasamentului ţărilor UE cu aproximativ 30%, chiar şi Bulgaria având un grad de intermediere financiară aproape dublu faţă de al nostru, aproximativ 56%, în condiţiile în care media europeană este de peste 95%. Concluzia simplă şi de bun simţ este că băncile nu şi-au asumat riscul creditării economiei, nu au finanţat afacerile mici şi au preferat marcarea unor profituri facile împrumutând guvernul pentru acoperirea deficitului sau făcând alte plasamente cu risc minim, dar impact infim în economie şi societate.
Soluţia pe care o propune Ronin este aceea de a construi încredere între furnizorii de finanţare şi cei care au nevoie de capital folosind tehnologia, utilizând mecanisme de preverificare şi validare a start-up-urilor cu potenţial şi, atunci când este cazul, furnizându-le antreprenorilor acces la resurse de mentorat, coaching, consultanţa de care au nevoie sau îndrumându-i către programe de incubare sau accelerare care să le crească nivelul de pregătire pentru atragerea unei investiţii.
Reporter: Aţi împlinit recent şase luni de activitate, perioadă în care aţi facilitat finanţări de aproape un milion de euro. Cum evaluaţi rezultatele Ronin din primele şase luni? Sunt sub sau peste estimările pe care le aveaţi anterior ?
Ovidiu Ghiman: Având în vedere contextul economic şi politic internaţional în care activăm, suntem extrem de recunoscători pentru ceea ce am reuşit să executăm din planul nostru de afaceri. În primul rând, am validat cu piaţa faptul că este nevoie de o abordare diferită, complementară celor existente, atunci când discutăm despre investiţii în start-up-uri. Fondatorii au nevoie de mai mult decât finanţare, iar masa mare a investitorilor retail îşi doresc să poată investi tichete mici, de 100 euro, în companiile care îi atrag. Primim zilnic confirmări de la fondatorii cu care interacţionăm legate de faptul că Ronin ajută mult mai mult decât prin simpla intermediere pentru finanţarea de care ei au nevoie. Apoi, am construit un pipeline solid, cu sute de proiecte care au potenţialul de a fi lansate pe platforma Ronin.
Am atras, 100% organic, peste 1.000 de investitori retail în platformă. Am încheiat cu succes trei campanii care şi-au atins fondul minim, într-o perioadă în care piaţa a fost şi este una dificilă. Această demonstrează încrederea investitorilor în proiectele pe care le selectăm şi în abordarea noastră. Am atras lângă noi un număr impresionant de parteneri strategici care cred în visul nostru şi au convingerea că strategia noastră, aceea de a crea un mecanism solid, care să genereze valoare adăugată pentru clienţi, fondatori şi investitori, va da roade pe termen lung.
Reporter: Împreună cu Romanian Tech Startups Association (ROTSA) şi Techcelerator aţi lansat, recent, Startup Reaktor, o platformă de incubare adresată start-up-urilor de tehnologie din Europa Centrală şi de Est aflate la început de drum. Ce aşteptări aveţi de la acest proiect? Cum se încadrează în planurile Ronin?
Ovidiu Ghiman: Parteneriatul cu ROTSA în cadrul proiectului Startup Reaktor este în linie cu strategia noastră de a creşte nivelul de pregătire şi automat, de a optimiza ceea ce noi numim Investment Readiness Level pentru companiile care îşi doresc să atragă finanţare. Ne aşteptăm să atragem un număr mare de proiecte care sunt în faza incipientă de dezvoltare şi suntem siguri că resursele pe care programul le pune la dispoziţie vor fi extrem de atractive pentru un număr mare de antreprenori în devenire.
Reporter: Ronin este un start-up care a fost lansat la finele anului trecut. Ce obiective aveţi pentru următorii trei-cinci ani? Puteţi detalia?
Ovidiu Ghiman: Obiectivele noastre sunt ambiţioase. Din punct de vedere strategic, ne propunem să revoluţionăm piaţa investiţiilor în start-up-uri. Ne propunem să creăm contextul pentru creşterea valorii adăugate generată de către antreprenori pentru clienţi, pentru investitori şi pentru fondatori, cu ajutorul ecosistemului pe care îl construim în jurul platformei Ronin. Concret, ajutăm antreprenorii să îşi crească nivelul de profesionalism, să atragă în echipă capitalul uman necesar atingerii obiectivelor de business şi, foarte important, îi ajutăm să vândă produsele şi/sau serviciile lor către segmentele de clienţi pe care le vizează. Toate acestea contribuie la atingerea obiectivelor de afaceri şi generează creşterea valorii companiei. Ne propunem să creăm valoare pentru investitori, asigurându-le accesul la oportunităţi de investiţii la care nu au acces în acest moment, crescând nivelul de transparenţă asupra rezultatelor companiilor în care au investit şi asigurând oportunităţi de lichidizare, prin mecanisme de tip "piaţă secundară".
Din punct de vedere operaţional, obiectivele noastre sunt următoarele:
- Atragerea a peste 100.000 de investitori la nivel european;
- Atingerea pragului de 200 milioane euro pentru finanţările derulate prin platformă;
- Lansarea continuă de noi funcţionalităţi şi instrumente de investiţii, care să poziţioneze Ronin ca destinaţia principală pentru investitorii retail din Europa;
- Creşterea continuă a portofoliului de parteneri în ecosistem, parteneri care fac posibilă atingerea obiectivelor strategice de afaceri, descrise mai sus.
Reporter: Ronin înseamnă un samurai răzvrătit, în căutarea viitoarei sale misiuni nobile. Ce semnificaţie are numele pentru companie?
Ovidiu Ghiman: În cazul nostru, Ronin înseamna "diferit". Descrie abordarea noastră diferită, complementară faţă de ceea ce se întâmplă acum în piaţa finanţărilor pentru start-up-uri. Înseamnă curajul de a face ceva ce nu a mai făcut nimeni, ceva ce nu este simplu de executat, dar care, dacă este executat disciplinat, generează foarte multă valoare adăugată pentru toţi participanţii la ecosistem: fondatori, investitori şi clienţi.
Reporter: Vă mulţumesc!