Cetăţenii şi companiile care se vor muta într-un alt stat membru se vor confrunta cu mai puţină birocraţie, conform unui proiect legislativ adoptat astăzi de Parlamentul European (PE).
Documentul vizează simplificarea autentificării unor documente publice cum ar fi certificatele de căsătorie sau de naştere, statele membre urmând să îl aprobe după votul Parlamentului, se arată într-un comunicat remis redacţiei.
"Acest regulament UE va aduce beneficii directe cetăţenilor, reducând birocraţia şi îndepărtând un alt obstacol din calea unei Uniuni Europene cu adevărat transnaţionale şi fără graniţe", a spus raportorul Bernhard Rapkay (S&D, DE), după vot.
"Din păcate, Consiliul încă mai are de învăţat să îi pună pe cetăţeni pe primul plan. De aceea Parlamentul îi cere să încheie un acord care să le permită cetăţenilor să beneficieze de aceste modificări", a adăugat el.
Legea care stabileşte reguli pentru testarea autenticităţii documentelor publice, fără să oblige statele membre să recunoască conţinutul acelor documente, a fost adoptată cu 573 de voturi la 62 şi 44 de abţineri.
Potrivit sursei citate, legea va îndepărta formalităţile administrative de tipul "legalizare" sau "apostilare" pentru certificarea unor documente publice, cum ar fi cele care dovedesc starea civilă, relaţiile de familie sau drepturile de proprietate intelectuală. Deputaţii vor ca mai multe documente să facă obiectul unor proceduri simplificate şi propun, de exemplu, ca certificatele privind educaţia, precum şi documentele referitoare la impozite şi asigurări sociale, să fie de asemenea incluse. Deputaţii au întărit şi regulile menite să faciliteze acceptarea cópiilor şi a traducerilor nelegalizate.
Pentru a evita nevoia de traducere a documentelor publice şi pentru a ajuta autorităţile, legea introduce formulare UE noi, în mai multe limbi, pe care cetăţenii le pot utiliza în locul celor naţionale pentru a dovedi naşterea, decesul, căsătoria, parteneriatul înregistrat sau persoana juridică şi reprezentarea unei companii, se mai arată în comunicat. Pe lângă aceste cinci formulare, deputaţii au amendat propunerea pentru a include încă 11 formulare privind numele, descendenţii (părinţii), adopţia, celibatul, divorţul, disoluţia unui parteneriat înregistrat, cetăţenia uniunii şi naţionalitatea, cazierul, rezidenţa, certificatul privind educaţia şi dizabilităţile.