Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice (RADET) Bucureşti a anunţat, ieri, că noua companie Termoenergetica începe negocierile pentru noul contract de furnizare a energiei termice cu Electrocentrale Bucureşti (ELCEN).
RADET a mai transmis: "Încă din luna iulie am solicitat încheierea unui nou contract de furnizare a energie termice, corect, din care să fie eliminate clauzele care au generat conflictele economico-financiare şi o mare parte din penalităţi, propunerile fiind transmise în mai multe rânduri către Ministerul Energiei, partenerului contractant şi Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Solicitările sunt normale, corecte şi realiste şi au în vedere specificul serviciului de furnizare a energiei termice, dar mai ales evitarea precedentului, respectiv a experienţei avute de RADET. Refuzul eliminării acestor clauze şi introducerea oricăror alte clauze impuse de ELCEN, care nu sunt în concordanţă cu acest specific vor duce la îngroparea noii companii pe modelul deja cunoscut al Regiei Autonome".
Astfel, una dintre solicitări a avut în vedere calcularea tarifului pentru operatorul serviciului de energie termică (Compania Energetica Bucureşti) la nivelul cheltuielilor unui an calendaristic, având în vedere că practica a dovedit faptul că în perioada sezonului cald, RADET s-a aflat în imposibilitatea de a achita facturile ELCEN la termenele scadente, se mai arată în comunicatul RADET.
Potrivit sursei citate, serviciul de termoficare are un puternic caracter sezonier care creează un dezechilibru financiar între veniturile obţinute în sezonul cald şi cele încasate în sezonul rece, menţionând în acest sens că doar aproximativ 15% din cifra de afaceri este realizată pe perioada verii, în timp ce 85% este facturată în sezonul rece.
O altă solicitare a avut în vedere majorarea perioadei de graţie de la 30 de zile la 40 de zile pentru plata facturii către producător, după care acesta poate percepe penalităţi de întârziere, a mai informat Regia Autonomă, adăugând că această prevedere a fost cerută pentru asigurarea unui flux de numerar suficient, deoarece este bine ştiut faptul că decalajul de 10 zile între data emiterii facturii de cumpărare a energiei termice de la producător şi data emiterii facturii către client a generat penalităţi de întârziere.
Amintim că sâmbătă a avut loc o avarie la CTE Grozăveşti, în urma căreia locuitorii sectoarelor 1 şi 5 din Bucureşti au rămas fără apă caldă şi căldură, iar marţi seara Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, a afirmat în legătură cu acest incident că "în ultimele două zile, RADET-ul nu a avut avarii, ci doar ELCEN-ul".
În replică, reprezentanţii ELCEN au transmis că efectele avariei de la CTE Grozăveşti ar fi fost nule, dacă reţeaua de termoficare a Primăriei Capitalei ar fi putut să preia necesarul de energie.