"Pentru numeroşi nebancarizaţi, serviciile bancare sunt de prisos"

ALEXANDRU SÂRBU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 5 iunie 2013

"Pentru numeroşi nebancarizaţi, serviciile bancare sunt de prisos"

Interviu cu Radu Graţian Gheţea, preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Băncilor şi al CEC Bank

Gradul redus de bancarizare din ţara noastră este cauzat de faptul că un segment important al populaţiei nu doreşte sau nu poate să apeleze la serviciile prestate de bănci, consideră Radu Graţian Gheţea, preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi al CEC Bank. Multe persoane sunt contorizate drept clienţi bancari, deşi nu apelează la bănci decât pentru că sunt obligaţi, ca urmare a faptului că îşi încasează veniturile în conturi bancare, atrage atenţia domnia sa, precizând că băncile sunt prezente în mediul rural, atunci când există oportunităţi.

Sistemul bancar a înregistrat profit în primul trimes-tru al anului, însă creditele neperformante vor continua să apese asupra sa şi în acest an, precizează Radu Graţian Gheţea.

Băncile încearcă să reconstruiască încrederea în relaţia cu clienţii, care a fost afectată puternic în ultimii ani, ne-a declarat preşedintele ARB şi al CEC Bank, care susţine că judecarea proceselor privind clauzele abuzive din contractele de credit este şi în beneficiul clienţilor, nu doar al instituţiilor de credit.

Comunitatea bancară este deschisă faţă de o lege a insolvenţei persoanelor fizice, însă doreşte ca un astfel de proiect legislativ să ţină cont şi de amendamentele sale, a mai subliniat Radu Graţian Gheţea.

Reporter: Cum aţi caracteriza primele luni ale acest an, din punct de vedere al evoluţiei sistemului bancar?

Radu Graţian Gheţea: Anul 2013 a început similar anilor trecuţi, mai lent, luna ianuarie nefiind o lună fastă pentru activitatea bancară. În primul trimestru, sistemul bancar a înregistrat profit, potrivit datelor anunţate de Banca Naţională a Româ-niei (BNR). Şi CEC Bank a avut, la rândul său, profit în primele trei luni ale anului.

Acest lucru nu înseamnă că trebuie să ne aşteptăm ca întreg anul să fie unul profitabil, pentru că "lupta" cu creditele neperformante şi cu nivelul înalt de provizioane pe care băncile trebuie să le constituie va continua şi în 2013. Din acest motiv, nu pot să fac o previziune pentru evoluţia pe parcursul întregului an. Să nu uităm că trebuie să ne pregătim pentru aderarea la Basel III, care se aplică începând de la 1 ianuarie 2014, ceea ce presupune eforturi din partea băncilor.

Este îngrijorător faptul că cerinţele prudenţiale vor fi mult mai stricte decât în prezent.

Sunt optimist că s-ar putea relansa creditarea undeva spre sfârşitul aces-tui an, având în vedere că economia a înregistrat două trimestre de creştere. Agricultura, care are o pondere importantă în Produsul Intern Brut, depinde foarte mult de capriciile vremii, în condiţiile în care nu avem un sistem de irigaţii şi o agricultură intensivă. Dacă se va înregis-tra un an agricol bun, atunci şi creşterea economică va fi mai substanţială şi vom putea să asis-tăm la intrarea în joc a băncilor. Creditarea persoanelor juridice este prima care trebuie să fie reluată, pentru că aceasta va crea condiţiile de stabilitate şi de siguranţă a locurilor de muncă şi va stimula cererea de împrumuturi din partea persoanelor fizice. Părerea mea este că nu trebuie să aşteptăm ca toate băncile să intensifice finanţarea economiei, dacă aceasta nu performează suficient. Este nevoie de relansarea economiei, care să fie urmată de reluarea creditării. Cred că în 2013 vom vedea această evoluţie. Sunt şi excepţii. Anul trecut, la CEC Bank, creditarea persoanelor juridice a crescut cu 32%, iar anul acesta dorim să păstrăm ritmul.

Reporter: Vor rămâne creditele neperformante principala provocare pentru sistemul bancar şi în acest an? Potrivit unor opinii din sistemul bancar, nivelul împrumuturilor "cu probleme" ar trebui să se reducă, având în vedere că băncile au provizionat, în mare parte, ceea ce era necesar, iar nivelul creditelor acordate în ultimii ani a fost foarte redus.

Radu Graţian Gheţea: Nu vreau să contrazic această idee, cum că începe să mai scadă puţin la unele bănci presiunea generată de neperformanţa unor portofolii. Aceste lucruri diferă, însă, de la bancă la bancă, iar pe întregul sistem bancar este posibil să avem în continuare un volum important de credite care trebuie să fie provizionate. Când firmele vor ajunge să aibă o stabilitate a pieţei, probabil vom vedea şi stabilizarea portofoliilor. Pentru moment, însă, nu ne putem aştepta la o relaxare a sistemului de provizionare.

Reporter: Unii bancheri au afirmat că sistemul de provizionare a creditelor neperformante practicat în ţara noastră este mai împovărător pentru instituţiile de credit decât cele din alte ţări. Care este opinia dumneavoastră cu privire la acest subiect?

Radu Graţian Gheţea: Consider că ar trebui să ne raportăm la condiţiile economice de la noi. Sigur că putem face studii şi analize, pentru a avea o imagine despre situaţia din alte ţări. Dar nu trebuie să ne grăbim să tragem concluzia că alte sisteme sunt mai bune decât cel din ţara noas-tră. Comparaţiile trebuie să aibă un eşafod foarte solid.

Reporter: Gradul de bancarizare din ţara noastră este foarte redus, în comparaţie cu media Uniunii Europene. În mediul rural, băncile sunt foarte puţin prezente. Ar trebui instituţiile de credit să încerce să pătrundă mai puternic pe acest segment?

Radu Graţian Gheţea: CEC Bank reprezintă excepţia de la regulă, având aproape o mie de unităţi în mediul rural şi în micile oraşe. Din experienţa noastră, pot să vă spun că cei care se află în afara sistemului bancar nu au nevoie de serviciile prestate de bănci. Aceste persoane nu sunt eligibile să contracteze credite, nu au suficienţi bani pentru a putea deschide depozite, nu fac plăţi prin Internet Banking sau prin mobile banking, pentru că mulţi nu au nici telefon şi nici acces la Internet. În opinia mea, problema este în altă parte. Acolo unde există oportunităţi în mediul rural, noi suntem prezenţi.

Din nefericire, avem un segment important al populaţiei care nu poate să aibă o relaţie cu băncile. Există şi mulţi oameni care sunt contorizaţi drept clienţi bancari, dar care nu folosesc serviciul bancar decât pentru că sunt obligaţi, în condiţiile în care îşi primesc salariul sau pensia pe card.

Nu sunt de acord cu ideea că Româ-nia este sub-bancarizată pentru că băncile nu oferă suficiente servicii populaţiei. Este sub-bancarizată pentru că sunt alte motive pentru care o parte a populaţiei nu are nevoie de servicii bancare. Este adevărat că unii oameni ar avea nevoie de credite dar, din cauza venitului scăzut, nu sunt eligibili pentru a le putea obţine.

Reporter: În primul semestru s-au înregistrat retrageri din depozite, cu precădere ale clienţilor persoane fizice nerezidente şi persoane juridice, pe fondul deciziei de a taxa depozitele de peste 100.000 euro deschise la Laiki Bank şi Bank of Cyprus. De asemenea, depozitele rezidenţilor au scăzut uşor, în luna aprilie. Vă aşteptaţi ca această tendinţă să continue sau vom vedea o revenire a economisirii în perioada următoare?

Radu Graţian Gheţea: Sigur că poate fi pusă această scădere pe seama situaţiei din Cipru, dar nu în totalitate. Dacă analizăm evoluţia din anii anteriori, vom observa că în primul trimestru nu avem creşteri puternice ale depozitelor, ci mai degrabă o stagnare.

Depozitele se fac din economii, iar la începutul anului, de regulă, oamenii au mai puţine economii, ca urmare a cheltuielilor din perioada sărbătorilor de iarnă, dar şi a celor cu utilităţile, care sunt mai ridicate în lunile de iarnă. Criza cipriotă s-a rezolvat de o manieră pozitivă în Româ-nia, aşa că nu există motive de retragere a banilor din depozite. Nu mă aştept să avem o deviere a evoluţiei economisirii faţă de anii precedenţi.

Reporter: Mai mulţi parlamentari au lansat o nouă iniţiativă legislativă care priveşte insolvenţa persoanelor fizice. Consideră comunitatea bancară, în continuare, inoportun un astfel de proiect legislativ?

Radu Graţian Gheţea: Noi ne-am aplecat asupra diverselor iniţiative privind insolvenţa persoanelor fizice şi, într-adevăr, am considerat că textele respective sunt inoportune. Acest lucru nu înseamnă că suntem de părere că România nu ar avea nevoie de o lege a insolvenţei persoanelor fizice.

În cadrul ARB există o preocupare pentru acest subiect, iar unii membri ai asociaţiei au propus chiar ca băncile să scrie o astfel de lege. Noi nu putem să facem propuneri legislative. Avem, însă, deschidere să ne uităm cu atenţie la proiectele propuse şi să facem amendamente şi sugestii de modificare a acestora, astfel încât să corespundă şi dorinţelor noastre. În concluzie, aş vrea să reţineţi că Asociaţia Română a Băncilor nu este împotriva unei legi a insolvenţei persoanelor fizice, ci a fost împotriva sau a considerat inoportune textele care au fost promovate până acum.

Considerăm că o astfel de lege este benefică societăţii, dar trebuie să fie realizată şi cu consultarea sectorului bancar.

Dacă avem deschidere faţă de o lege a persoanelor fizice, suntem însă mult mai îngrijoraţi de modul în care se aplică legea insolvenţei persoanelor juridice, cu care ne confruntăm zi de zi. Probabil că reţinerile noastre faţă de proiectele care privesc insolvenţa persoanelor fizice au ca bază şi experienţa pe care o avem când aplicăm legea insolvenţei persoanelor juridice.

Este total neplăcut ca, atunci când încep să fie aplicaţi paşii de întocmire a planului de reorganizare, se produc o serie întreagă de lucruri aproape neverosimile. Spre exemplu, un creditor care, la momentul declanşării procedurii insolvenţei, se afla în poziţia de creditor majoritar, pe parcurs află că a fost "descoperit" un contract foarte important, de obicei între firmă şi acţionari sau administratori, prin care aceştia devin şi ei creditori. Într-adevăr, chirografari, dar în comitetul creditorilor ai un vot indiferent cât de mult eşti garantat, cât de mult ai creditat. Din punct de vedere procedural, există nişte probleme, pentru care noi am transmis Parlamentului propunerile de modificare a legii.

Reporter: Încrederea în sistemul bancar s-a deteriorat în ultimii ani, din cauza crizei financiare. În ţara noastră, această încredere a fost afectată şi de procesele între clienţi şi bănci, cauzate de existenţa unor comisioane abuzive. Cum poate sistemul bancar să refacă această încredere?

Radu Graţian Gheţea: Există o mare îngrijorare, nu doar la nivel naţional, ci şi la nivel european şi mondial, cu privire la relaţiile care există între bănci şi clienţi. Acestea ar trebui să fie bazate pe încredere, însă acum a devenit exact opusul. În România s-a întâmplat ca reglementările europene în materie de contracte de credit, respectiv Directiva 48/2008 a Comisiei Europene, să fie implementată exact în perioada de criză, în care oamenii erau tensionaţi şi preocupaţi de faptul că le-au scăzut veniturile şi nu mai aveau nici siguranţa locurilor de muncă.

Acest lucru a amplificat tensiunea, în mod nejustificat, pentru că s-au creat nişte aşteptări nerealiste. A venit acum ideea cu clauzele abuzive. Eu am spus de mai multe ori că noi, comunitatea bancară, nu dorim să menţinem niciun fel de clauză abuzivă în contractul de credit. Ceea ce însă dorim este ca decizia că o clauză este abuzivă să fie luată cu cea mai mare responsabilitate şi nu lăsată la nivelul unui complet de judecată inferior. Noi susţinem că dacă o parte, banca sau clientul, este nemulţumită cu decizia Curţii de Apel, să poată merge la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Trebuie să oferim aceleaşi drepturi şi clienţilor, şi băncilor. Dacă se pot judeca la Înalta Curte cazuri care afectează câţiva indivizi, trebuie să fie posibilă şi judecarea cazurilor care afectează câteva mii sau zeci de mii de persoane şi, chiar, un întreg sistem bancar. Din acest motiv, la BNR se realizează un studiu cu privire la impactul unei astfel de hotărâri asupra sistemului bancar.

Dorinţa noastră, a băncilor, este să avem clienţi cât se poate de mulţumiţi. Dacă aceştia sunt mulţumiţi şi băncile îşi pot primi înapoi banii din creditele acordate şi să îi returneze celor care au avut încredere să îi depoziteze la ele.

Poate nu ar trebui puse împreună acest moment care înseamnă adoptarea sau nu, începând de la 1 iulie, a Legii 193 privind clauzele abuzive, şi încrederea, în general, care este o problemă complicată. Aici este o problemă de legislaţie. Clienţii nu ar trebui să se teamă că băncile introduc clauze abuzive în contracte, pentru că se pot adresa instanţei. Din acest motiv, noi susţinem să fie posibil apelul până la Înalta Curte, pentru ca oricine doreşte, banca sau clientul, să poată ajunge cu judecata până la cea mai înaltă instanţă.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 11 )

  1. si cum ar vrea nenea ghetea ca bancile sa restabilieasca increderea in randul populatiei? prin marirea comisioanelor bancare doar ca sa isi acopere pierderile generate de calicie?

    Bancile se plang de gradul de -nebancarizare- ridicat din tara noastra, pai cum sa acceptam sa fim bancarizati. A fi bancarizat in Romania inseamna sa depui o suma la o banca si sa scoti mai putin, sai primesti pe fluturasul de salariu o suma si sa ti se fure din ea prin comisioanele aferente cardurilor (atentie nu sa primesti ceva ca iti tii banii la banca, cum se practica in alte state), stai la coada si primesti aroganta mai ales cand doresti un credit, semnezi un contract (atentie - contractul are putere de lege intre parti) si realitatea este alta; iar daca doresti sa iei atitudine .... nu iti este permis. Cine doreste acest sistem camataresc? numai un nebun. Cel mai bine este fara banci si fara carduri, cel putin pana nu apare o banca mai populara care sa se multumeasca cu mai putin si nu sa traga pielea dupa client.

    mai alexandru sarbu, ghetea e presedintele arb pe de o parte si seful cec pe de alta, adica al singurei banci a statului. nu sesizasi si tu conflictul de interese si formulasi niste intrebari mai acatarii? increderea dintre clienti si banci te preocupa pe tine? ia du-te tu la unul care are un credit ipotecar si caruia banca ii ia si pielea de pe el si invata sa formulezi niste intrebari ca lumea, nu niste aiureli politicoase si diplomatice. si ma opresc aici.

    1. Am considerat increderea dintre clienti si banci un subiect important, avand in vedere numarul mare de procese dintre cele doua parti, provocate de clauzele abuzive din contractele de credit, precum si opozitia pe care comunitatea bancara a manifestat-o, pana in prezent, fata de o lege a insolventei persoanelor fizice, lege care ar ajuta oamenii aflati in situatia pe care ati mentionat-o.

      Am scris atat despre problema clauzelor abuzive, cat si despre cea a insolventei persoanelor fizice, si mi s-a parut normal sa adresez intrebari cu privire la aceste subiecte unuia dintre principalii reprezentanti ai sistemului bancar din tara noastra, pe ideeal "Ce aveti de spus despre asta?". 

      Cat priveste maniera politicoasa si diplomatica in care am adresat intrebarile, aceasta este cea in care noi, ziaristii de la BURSA, adresam intrebari tuturor persoanelor.

      Poti sa fii politicos si diplomat si, acelasi timp, sa adresezi intrebari incomode. 

      daca tot voiai sa fii politicos, dar si incomod, il puteai intreba spre exemplu:

      1) procentul mediu in sistemul bancar din venituri generat de comisioane si cum stau ale noastre mandre banci la acest indicator raportat la media europeana.

      2) cum dracu se face ca acest indicator este mult mai mare decat in europa civilizata. Ce sa intelegem de aici - ca vesticii nu isi jecmanesc clientii sau ca nu stiu sa faca profituri din comisoane? 

      draga alexandru, tu nu esti agentie de pr, desi sefii tai de la bursa, unii dintre ei cu interese in domeniul bancar, vor sa te comporti ca atare. intrebarile tale nu sunt incomode, daca tie ti se par astfel iti urez succes in aceasta cariera, insa pe mine, ca cititor si debitor la banci, interviul tau nu m-a ajutat sau informat deloc. jurnalistul e jurnalist iar diplomatul e diplomat, sunt 2 roluri diferite.

      si inca ceva:) sa il intrebi de incredere tocmai cand se inmultesc procesele cu bancii, iar operatiunile cu cardul se restrang asa cum detaliza mai jos un alt cititor, arata ca esti putin in urma evenimentelor. ca sa nu zic depasit.

      este normal sa fie asa pentru ca o personalitate a lumii financiare a spus ca cei din est sunt invatati cu greul si suporta mai usor. Ce rost are sa le dai dobanzi mici, daca ei pot sa le duca , chiar si fara o zi de greva...ziarul Bursa este extraordinar si redactorii sai de prima mana fara nici o falsa modestie. Daca la cvorum mi-ai fost de ajutor poate reusim si la grafen sa facem ceva. Pe 11 este o mare conferinta la Mainz, ce e drept in paralel cu cea a lui Anshu Jain la Frankfurt, insa idea cu materialul din grafit e tare simpatica. Cel mai dragut a fost cand i-am spus unei prietene ca vreau sa investesc intr-o mina de grafit m-a intebat in ce tara. Bineinteles raspunzandu-i ca tot in aceeasi tara unde se gaseste aur , cupru, petrol urmatoarea intrebare a fost: Dar cum se intampla sa scrie peste tot ca sunteti cea mai saraca tara din Europa. Aici m-am cam blocat. Ajuta-ma te rog sa ies din impas. Iti doresc o seara buna si ciocneste un Bergenbier pentru mine. Cititorii fantasticului ziar Bursa stiu de ce. Si mai am o idee . Ce zici sa vorbim cu maestrul Make sa primim statutul de reporteri voluntari ziarul Bursa? Tu faci acoperire pe Romania , eu pe Germania si iti garantez ca intr-un an de zile Wall Street Journal o sa vina sa ne roage sa nu le luam toti cititorii :-) Rezolvam si problemele domnului Ghetea cu bancabilii, astfel ca din profitul pe care il facem putem sa creditam fiecare cetatean cu 1 milion EUR trebuind doar sa spuna ce isi doreste sa faca in viata, iar daca in decurs de 10 ani reuseste nu trebuie sa ne mai returneze nici un Euron.

    Cred ca o sa mai aiba incredere oamenii in banci cand va zbura porcul...nu ai motive sa ai incredere in banci, e un fel de camata legala acum. Pana nu isi schimba modelul de a face business, vezi comisioanele la interog contului, comisioanele la retragerea banilor din cont de salariu, si cate si cate alte practici, nici nu mai vb de credite, e mult mai sanatos cash-ul!

    Corect,din pacate gradul de bancarizare este foarte redus la noi,dar consider ca s-au facut totusi progrese in apelarea populatiei la serviciile bancare.In multe cazuri si Bancile(salariatii) din dorinta de a creste gradul de echipare al clientilor deschid acestora diverse produse(in special clientilor care au apelat la credite),fara a urmari daca sunt utilizate sau nu.Am intalnit cazuri frecvente cand oamenii scot bani cu cardul din ATM-ul amplasat in fata unui supermarket,dupa care intra in magazin si achita cu numerar.Trebuie sa recunoastem ca Bancile sunt motorul economiei,dar e valabila si reciproca, daca economia scartie ,afecteaza negativ aceste institutii.Cred ca relatia Banca-Client poate fi imbunatatita nu printr-o promovare agresiva a produselor bancare, ci prin orientarea Bancii catre Client prin produse care sa-l satisfaca din toate punctele de vedere.

    Stimate domnule Presedinte Ghetea si in ciuda faptului ca sunteti CEO al celei mai importante banci din tara in ceea ce priveste increderea pe care ar trebui sa o aiba populatia in institutia dvs(CASA de ECONOMII si CONSEMNATIUNI parca este titlul corect:-() nu vad altceva decat o copie trasa la indigo a domnului Treichl , care prin a domniei sale memorabila fraza puteti sa intelegeti si semnificatia titlului comentariului meu. Nu pot sa recunosc daca parerea dvs. s-a apropiat atat de mult dupa ce BCR v-a transferat dreptul de a negocia (presa din 02.06.2013-BCR a refuzat să mai facă parte din comitet, iar în locul său a fost ales, recent, CEC Bank.), cert este faptul ca vocea dvs. nu intra in rezonanta cu cea a reprezentantului unei plictisitoare si totusi puternice banci care sa reprezinte omul de rand. Cand faceti o excursie in Austria sau Germania incercati sa intelegeti ce inseamna pentru un localnic notiunea SPARKASSE. Credeti ca este posibil ca intr-un contract de imprumut sa existe pasaje care se repeta la indigo? Sunteti de parere ca numai banca este indreptatita sa aplice modificari de dobanda? Este posibil ca timp de 5 ani sa platesti un comision de aprox. 100 de franci doar pentru administrare de cont ? In Germania una dintre cele mai mari banci a fost puternic admonestata ca ar fi considerat 25% ROE o tinta realista. Si acea firma prezenta pe intreg mapamondul trebuie sa finanteze industrii, clasa mijlocie s.a.m.d. In Romania anului de gratie 2008 am avut in unele locuri 53.4%ROE si acest institut nu era o banca de investitii , ci una universala. Daca atunci actionarii erau bucurosi nimeni nu a fost impotriva. Iar astazi cand nu mai merge asa bine clientii trebuie sa fie intelegatori. Sau mai bine zis sa aiba ASTEPTARI REALISTE :-) " Acest lucru a amplificat tensiunea, în mod nejustificat, pentru că s-au creat nişte aşteptări nerealiste. " In acest context nu va urez decat SUCCESURI si multumim pentru faptul ca ne-ati explicat de ce nu trebuie sa ne enervam. In fond traind in est ne-am invatat cu greul si putem sa induram mai usor. Scuzati ca am plagiat aceasta zicala spusa in 12.12.2011 , insa nu am gasit rima potrivita.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb