Producătorul de vinuri Purcari Wineries (WINE) a obţinut, în prima jumătate a anului, venituri de 123,9 milioane de lei, cu 16% peste cele din primele şase luni ale lui 2021, şi un profit net în uşoară creştere comparativ cu cel din perioada ianuarie-iunie a anului trecut, conform raportului companiei publicat, astăzi, pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
Victor Bostan, directorul general al Purcari, a spus: "Rezultatele obţinute sunt o ilustrare bună a rezilenţei afacerii noastre, în special într-o perioadă cu presiuni economice şi inflaţioniste. Oamenii continuă să aprecieze vinurile noastre ca pe un lux accesibil. Multe dintre vinurile noastre se regăsesc în top 1% la nivel global pe platforma Vivino, şi totuşi costă o fracţiune din preţurile unor Château-uri sau alte case de renume. Vinurile cu adevărat remarcabile nu trebuie să fie excesiv de scumpe, iar consumatorii noştri au învăţat să aprecieze asta".
În România, veniturile Purcari au crescut cu 7%, la 59,34 milioane de lei, vânzările accelerând începând cu luna iunie. Se remarcă randamentul bun pentru marca românească Crama Ceptura, compania beneficiind de asemenea de performanţa deosebită a seriei Nocturne, destinată exclusiv segmentului HoReCa, conform raportului.
În Republica Moldova veniturile au urcat cu 44%, până la 22,9 milioane de lei, evoluţie ce demonstrează o recuperare impresionantă post-Covid. "Toate mărcile au înregistrat o performanţă puternică atât că volum cât şi ca valoare", se spune în raport.
În cazul Poloniei, cea de-a treia piaţă ca mărime pentru Purcari, veniturile au crescut cu 10%, la 10,8 milioane de lei, compania continuând să acorde prioritate marjelor faţă de volume, crescând astfel ponderea vânzărilor de vinuri premium. "Orientarea către segmentul premium a dat roade, vânzările Purcari dublându-se de la an la an", conform documentului.
Pentru Asia, chiar dacă condiţiile comerciale şi logistice sunt dificile, livrările făcându-se acum prin portul Constanţa şi nu Odesa, vânzările au crescut cu 30%, până la 5,5 milioane de lei, toate mărcile având un randament bun.
"Noul segment de afaceri - servicii de management al reciclării deşeurilor - a adăugat aproximativ nouă milioane de lei la veniturile totale", se mai menţionează în raport.
Pe de altă parte, cheltuielile de marketing şi distribuţie s-au ridicat la 12,65 milioane de lei, cu 1% sub cele din primele şase luni ale anului trecut, în timp ce cheltuielile generale şi administrative au fost de 14,7 milioane de lei, în creştere cu 11%, pentru acelaşi interval de raportare.
"Cheltuielile de transport au urcat cu 17% an la an, pe fondul creşterii costului combustibilului, în timp ce cheltuielile cu salariile ale echipelor de vânzări şi marketing au scăzut cu 14%", conform raportului.
În aceste condiţii, Purcari a raportat pentru prima jumătate a anului un profit din exploatare de 29,8 milioane de lei, cu 5% mai mare decât cel din primele şase luni ale anului trecut, rezultat ce a fost erodat de o pierdere financiară de 4,8 milioane de lei.
Astfel, pe parcursul primului semestru compania a înregistrat un profit net de 20,9 milioane de lei, în creştere anuală cu 2%, în timp ce pentru trimestrul al doilea profitul net s-a situat la 8 milioane de lei, în scădere faţă de primul trimestru al anului, când Purcari a avut un profit net de 12 milioane de lei. "Această scădere este cauzată de reducerea marjei brute cu 9% în trimestrul al doilea, ca urmarea a costului crescut al vinului vrac, ambalajelor şi serviciilor de transport" explică compania.
Legat de efectele războiului din Ucraina, Purcari spune că în acest moment compania nu se confruntă cu nicio întrerupere semnificativă a operaţiunilor sale de producţie din România şi Republica Moldova.
"Compania nu înregistrează nicio întrerupere semnificativă a lanţului său de aprovizionare. Comania nu a fost informată cu privire la nicio anulare semnificativă a contractelor de furnizare restante. În primul semestru al anului 2022, vânzările către Ucraina, Belarus şi Rusia au scăzut cu 69% an la an; cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că vânzările din aceste ţări au contribuit cu o mică parte la vânzările totale ale Grupului - în anul financiar 2021, vânzările Grupului către Ucraina, Belarus şi Rusia au reprezentat mai puţin de 5,4% din vânzările totale", se arată în raport.
Pe lângă aspectul militar, războiul din Ucraina afectează furnizarea de resurse energetice importate necesare, în special gazul natural şi petrolul. "Astfel, în cazul în care Rusia reduce semnificativ sau încetează livrarea gazului natural, unităţile de producţie situate în Republica Moldova ar putea opri sau limita utilizarea de energie electrică şi gaze naturale pentru producţie şi încălzire, iar în acest fel operaţiunile Grupului ar putea fi afectate negativ", se menţionează în document.
La jumătatea anului, Victor Bostan, fondatorul companiei, deţinea prin Amboselt Universal 20% din producătorul de vinuri din Republica Moldova. Evaluarea bursieră a companiei se ridică la circa 371 milioane de lei.