Compania franceză "Pernod Ricard" SA cumpără "Vin & Sprit" AB din Suedia pentru 5,28 miliarde de euro (8,34 miliarde de dolari), câştigând astfel marca de vodcă Absolut. Totodată, compania îşi consolidează poziţia secundă în clasamentul mondial al producătorilor de băuturi alcoolice. Pe lângă preţul menţionat, "Pernod" îşi asumă debite în sumă de 346 milioane de euro.
"Pernod" anticipează că această achiziţie, planificată să se încheie la mijlocul lui 2008, îi va genera economii brute de 150 de milioane de euro, în primul an. Achiziţia nu include şi cota de 10% deţinută de "Vin & Sprit" la "Beam Global Spirits & Wine" Inc.
În lupta pentru "Vin & Sprit", "Pernod" a învins competitori precum "Fortune Brands" Inc. din SUA şi familia Wallenberg din Suedia, întrucât a avut cea mai mare ofertă. Marca Absolut, preluată acum de "Pernod", are o cotă de circa 9% din piaţa vodcii din SUA, după volumul vânzărilor, mai mult decât oricare alt rival, cu excepţia Smirnoff, vodca produsă de compania britanică "Diageo" Plc. Absolut aduce 40% din vânzările "Vin & Sprit", după volum.
Vodca Absolut a fost lansată în 1979, iar compania producătoare vinde, acum, aproape 11 milioane de lăzi pe an. O proporţie de 50% din aceste vânzări sunt realizate în SUA. În 2007, vânzările mărcii Absolut au totalizat 45,2 milioane de litri, potrivit "Vin & Sprit". Piaţa vodcii din SUA este cea mai mare din lume după valoare, respectiv a doua după volum (urmând Rusiei), conform cifrelor Euromonitor.
Guvernul suedez vinde "Vin & Sprit" ca parte din planul de renunţare la active în valoare de cel puţin 200 de miliarde de coroane (34 miliarde de dolari), până la finele anului 2010. Guvernul suedez vrea să obţină, astfel, sumele necesare acoperirii datoriei publice şi să reducă implicarea statului în economie.
Dacă vânzările Absolut au crescut cu 9% - după volum, în 2007, cele ale "Vin & Sprit" stagnează, din cauza deprecierii dolarului. În ultimul trimestru din 2007, vânzările companiei au fost aproape neschimbate faţă de anul precedent, de 2,96 miliarde de coroane suedeze, după ce dolarul slab a şters 70 de milioane de coroane din cifra livrărilor. Profitul net al "Vin & Sprit" a scăzut cu 25% în aceeaşi perioadă, la 465 milioane de coroane.
Producătorii de spiritoase şi vinuri au cheltuit circa 27 de miliarde de dolari începând cu anul 2005, până în prezent, pentru preluarea de societăţi competitoare, potrivit datelor agenţiei Bloomberg.