Diversitatea la locul de muncă înseamnă angajarea de persoane de diferite vârste, genuri, etnii, orientări sexuale, medii culturale şi niveluri de educaţie. Nu este doar un principiu crucial pentru creativitate şi justiţie socială, iar cercetările arată că organizaţiile cu o forţă de muncă diversificată au cu 35% mai multe şanse să obţină profituri financiare mai mari decât omologii lor care nu îmbrăţişează valorile diversităţii. De fapt, companiile cu o diversitate mai mare au cu 70% mai multe şanse să cucerească mai multe pieţe. Acest lucru poate schimba jocul în lumea profesională.
Prin semnarea Cartei Diversităţii, ajunsă la cea de-a doua ediţie în cinci ani, organizaţiile fac un pas semnificativ în călătoria lor spre diversitate şi obţin, în acelaşi timp, acces la un cadru care poate ajuta la dezvoltarea şi îmbunătăţirea politicilor existente, căci publicaţia este menită să ofere inspiraţie, sprijin şi motivaţie organizaţiilor care se străduiesc să promoveze agenda de diversitate şi incluziune. Ghidul rapid şi practic bazat pe iniţiativele de succes implementate în managementul diversităţii de organizaţiile româneşti include 15 exemple practice de iniţiative, cu scopul de a inspira alte organizaţii în eforturile lor. Pe 18 aprilie 2018, România a lansat oficial Carta Diversităţii şi a devenit a 21-a ţară din Uniunea Europeană care a aderat la Europa Diversity Platform. În prezent, Carta Diversităţii din România are 210 semnatari, cu aproximativ 260.000 de angajaţi din diverse companii, instituţii publice şi ONG-uri. Printre acestea, Philip Morris România.
Numărul angajaţilor în această companie a ajuns la 1.500, cu o rată anuală de creştere de 7%, invers faţă de declinul anual de 1% înregistrat de acest sector în ţara noastră. Indirect şi indus, nivelul estimat de joburi create sunt de 3.751 în 2023.
"Diversitatea este atuul nostru principal", spune Mircea Scăunaşu, Managing Director Philip Morris Romania, apreciind: "Suntem parte a unui grup care este lider la nivel global în industria tutunului şi care, printr-o mişcare revoluţionară, şi-a propus să construiască un viitor fără fum. Acest lucru necesită, pe lângă o doză uriaşă de curaj, dorinţa de a te reinventa ca organizaţie. O mişcare atât de importantă şi curajoasă nu s-ar putea face fără oameni care împărtăşesc viziunea noastră".
Preocuparea pentru respectarea principiilor diversităţii şi incluziunii nu sunt o noutate la nivelul companiei. În martie 2019, Philip Morris International (PMI) a devenit prima companie care a primit certificarea globală EQUAL-SALARY, după o amplă evaluare cantitativă şi calitativă a practicilor legate de salarizare. Concluzia analizei a fost că PMI priveşte diversitatea ca cel mai mare atu şi promovează o cultură incluzivă care reflectă diversitatea lumii noastre, cu scopul de a crea un mediu în care toţi angajaţii îşi pot manifesta în mod autentic personalitatea şi valorile.
"Suntem o afacere internaţională cu angajaţi din întreaga lume şi valorificăm un mediu de lucru divers şi incluziv, în care fiecare voce este auzită şi apreciată, indiferent de mediul din care provine sau de identitate. La PMI, diversitatea este atuul nostru principal. În prezent, 37% din funcţiile de conducere sunt ocupate de femei şi ne propunem să creştem acest procent la nivel internaţional la cel puţin 40%. Lucrăm cu angajaţii noştri şi promovăm discuţii despre gen, LBGTIQA+, etnie şi rasă, dizabilităţi şi sănătatea mintală," completează Mircea Scăunaşu.
Cel mai recent studiu referitor la impactul economic al organizaţiei punctează deja aceste aspecte pozitive şi la nivel naţional, traduse în cifre concrete. În România, compania acordă mare atenţie principiilor egalităţii de şanse şi diversităţii. Femeile câştigă cu 13% mai mult decât bărbaţii, invers faţă de situaţia la nivel naţional, unde femeile au salarii cu 2% mai mici decât bărbaţii. În plus, 19% dintre angajaţii PMI în România au 30 de ani sau chiar mai puţin, raportat la media naţională de 15%.
PMI este un contribuabil important la bugetul de stat. La nivel local, fabrica PMI din Otopeni cumulează aproape 3% din forţa totală de muncă angajată în industrie din Judeţul Ilfov, unul dintre cele mai importante centre economice din ţară. De altfel, o contribuţie importantă a companiei la economia locală este generată de salariile medii ridicate, cu mult peste media naţională. În 2022, de exemplu, salariul mediu brut în cadrul PMI era de 1,4 ori mai mare decât salariul mediu brut pe economie.
Multe companii recunosc rolul vital al diversităţii şi incluziunii în menţinerea competitivităţii lor, dar nu toate au atins acelaşi nivel de progres. Mulţi au implementat strategii de management al diversităţii pentru a face din diversitate o parte esenţială a strategiei de afaceri. Cu toate acestea, este important ca toate companiile să facă eforturi pentru a îmbrăţişa pe deplin diversitatea.
Promovarea unui mediu incluziv şi divers la locul de muncă nu este doar un lucru corect de făcut, ci este crucial în orice proces de transformare.
"Prin semnarea Cartei Diversităţii din România în 2020 ne-am angajat atât la nivel internaţional, cât şi în România, să oferim în continuare un mediu de lucru în care angajaţii să se simtă sprijiniţi, respectaţi, implicaţi şi să aibă oportunităţile necesare pentru a-şi atinge potenţialul, indiferent de vârstă, naţionalitate, gen, etnie, orientare sexuală, religie sau orice altă caracteristică care i-ar putea face să se simtă prea "vizibili" sau, din contră, "invizibili". La PMI, oamenii noştri fac parte dintr-o cultură creativă, colaborativă, în care liderii îi inspiră pe cei din jur, îi ajută să îşi dezvolte abilităţile profesionale şi îi inspiră să joace un rol cheie în construirea unui viitor fără fum", concluzionează Mircea Scăunaşu, Managing Director Philip Morris România.
Pentru ca o companie sau o afacere să fie cu adevărat incluzivă, acestea trebuie să depună un efort organizaţional pentru a se asigura că efectele pozitive ale diversităţii sunt păstrate şi că toţi angajaţii se simt bineveniţi şi implicaţi. Angajaţii vor fi mai fericiţi în funcţiile lor; vor apărea idei noi, iar productivitatea va creşte. Este timpul ca organizaţiile să adopte o atitudine mai proactivă în ceea ce priveşte angajarea unei forţe de muncă diverse, care să reflecte oamenii adevăraţi ai societăţii de astăzi.
(C)