Schimbările de pe piaţa media de la anul ar putea fi mult mai spectaculoase decât par la prima vedere. Astfel, odată cu lansarea în vara acestui an a Orange TV, a devenit o certitudine că cel mai mare operator de telefonie mobilă din ţara noastră pregăteşte "surprize" din acest punct de vedere. Una foarte probabilă face referire la eventuala participare a Orange la licitaţia privind drepturile TV ale Ligii I la fotbal din 2014.
De partea cealaltă, Vodafone poate da o adevărată lovitură pe piaţa media din ţara noastră dacă zvonurile privind achiziţionarea UPC se adeveresc. Astfel, odată cu acceptul dat de grupul american Verizon Communications, de a prelua participaţia de 45% deţinută de Vodafone la societatea lor mixtă din SUA, piaţa a început să freamăte cu privire la informaţiile conform cărora grupul britanic Vodafone ar urma să achiziţioneze Liberty Global (UPC), cea mai mare companie de cablu din Europa. În urma tranzacţiei dintre Verizon şi Vodafone, care ar urma să fie finalizată în primul trimestru al anului viitor, compania britanică va primi suma de 130 miliarde de dolari, dintre care 58,9 miliarde de dolari vor fi bani peşin, ceea ce a întărit zvonurile în rândul analiştilor telecom cum că Vodafone va încerca să intre pe piaţa cablului TV prin achiziţionarea Liberty Global, companie deţinută de miliardarul american John Malone. Liberty Global este cea mai mare companie de cablu din Europa, cu 25 de milioane de clienţi în 15 ţări, printre care şi România.
O posibilă astfel de tranzacţie ar învolbura şi mai mult apele în ceea ce priveşte piaţa comunicaţiilor din România. Odată cu achiziţionarea UPC de către Vodafone în România, s-ar crea concurenţă la cel mai înalt nivel între compania britanică, RCS-RDS, Romtelecom şi Orange TV.
Iulian Comănescu, analist media, vede plauzibilă o luptă în patru, anul viitor, pe piaţa media: "Companiile despre care vorbim sunt globale - inclusiv RCS & RDS, care operează în câteva ţări din Europa de Est, în momentul de faţă. Am scris recent un studiu comparativ despre digitalizare şi convergenţă. Prima concluzie este că, după ce telecomurile (companiile de telefonie fixă) şi cabliştii au ajuns să concureze 1:1 pe servicii de tip triple-play (TV, telefonie fixă, Internet fix), mobile-ul tinde şi el să intre pe pieţe asemănătoare, astfel încât ajungem la oferte competitive numite în unele ţări quint-play (la cele trei deja menţionate se adaugă Internetul şi telefonia mobilă). Ar reieşi că Vodafone şi Orange se vor implica în online şi servicii TV, mai plauzibil sub formă de DTH (direct-to-home) decât de cablu, care e o infrastructură mai greu de pus la punct şi oarecum demodată. La ce-am văzut în cele câteva zeci de ţări examinate, Orange este mai activ în această direcţie decât Vodafone. Din acelaşi studiu reiese că implicarea companiilor de tip telecom-mobile-cablu în conţinut este mai timidă decât s-ar crede.
RCS & RDS este excepţia, are o strategie agresivă şi inovatoare din acest punct de vedere, mai ales prin lansarea Digi 24, care este un post, să zicem, de nişă, dar cu aspiraţii destul de mari, diferit de reţeta tipică de pay TV, care funcţionează în pachetele de filme, factual entertainment, adulţi şi aşa mai departe. Despre Romtelecom nu ştiu ce să spun, au fost prudenţi până acum, iar la ei se anunţă şi continuarea procesului de privatizare - statul român mai are încă 46% din companie. Dar, desigur, ar putea fi înclinaţi să răspundă mişcărilor agresive pe care le-a făcut RCS & RDS în zona de broadcast până acum".
Domnia sa ne-a mai spus că o competiţie de anvergură între cei patru giganţi ar însemna, teoretic, servicii mai bune şi preţuri mai mici: "Practic, însă, vorbim despre un excedent de bani provenit din cable-mobile-telecom, care îşi caută o destinaţie, iar asta nu înseamnă, neapărat, că DTH-ul Orange va avea succes în sine. Nu-mi dau seama în momentul de faţă cum s-ar putea diferenţia ofertele". Iulian Comănescu a mai ţinut să mai precizeze: "Mai e, desigur, şi diferenţierea prin conţinut, care a început cam pe când Romtelecom a distrus oligopolul (sau pactul de neagresiune teritorială) al Astral-UPC şi RCS & RDS. Dar, din nou, până acum numai compania lui Zoltan Teszari (n.r. proprietarul RCS&RDS) face paşi mari în direcţia asta".
• Rămâne licitaţia privind drepturile de televizare ale Ligii I miza cea mare din piaţa media?
Drepturile TV au jucat un rol determinant în ceea ce priveşte structurarea pieţei din prezent, RCS-RDS şi Dolce plătind peste 100 de milioane de euro în urmă cu doi ani de zile pentru a deţine exclusivitate în transmiterea Ligii 1, fapt ce a condus la o importantă migraţie a abonaţilor TV înspre cele două companii. Mai mult, odată cu lansarea platformei Orange TV în luna iunie a anului curent, piaţa a început să speculeze faptul că aceasta ar face parte din grupul posibililor ofertanţi, surse din piaţă speculând că operatorul intenţionează să achiziţioneze postul GSP TV pentru acest lucru.
Licitaţia de anul viitor se anunţă una extrem de interesantă, mai ales că suma pe care operatorii intenţionează să o arunce în joc se situează undeva la jumătatea celei din urmă cu doi ani de zile, din cauza popularităţii tot mai scăzute a fenomenului fotbalistic autohton. De asemenea, totul se va desfăşura sub cu totul alte împrejurări, ţinând cont de faptul că Dumitru Dragomir a fost îndepărtat de la conducerea Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), organism care organizează licitaţia cu pricina. De asemenea, pe lângă variantele menţionate, este foarte posibilă şi o implicare directă a lui Adrian Sârbu, fostul şef al Pro TV, în calitate de director al unui proiect care ar urma să fie anunţat. Această variantă nu a fost negată de Gino Iorgulescu, noul şef de la LPF.
Iulian Comănescu ne-a spus: "La licitaţia din 2011, numai trei pachete au fost achiziţionate, în prima fază, pentru 37 de milioane de euro. Cu trei ani înainte, în 2008, Intactul şi RCS & RDS cheltuiseră peste 100 de milioane de euro, cu TVA, pentru meciuri. Asocierea nu a funcţionat, ba chiar a ajuns la DNA, aşa cum s-a văzut în decursul acestui an. În momentul de faţă, fotbalul e o afacere de nişă, cu excepţia derby-urilor, iar pachetele sunt împărţite între mulţi jucători. Din toată povestea asta am putea deduce că fotbalul nu mai contează. Dar, la fel de bine, o companie cu forţa financiară a unui telecom sau mobile ar putea fi tentată să «cumpere ieftin», în vrac, pentru ca ulterior să dobândească o cotă de piaţă cu ajutorul meciurilor".
• Iulian Comănescu: "În 2014, vom mai avea nişte dispariţii de publicaţii pe hârtie"
Analistul media ne-a declarat că anul viitor va aduce, în principal, un nou val de dispariţii ale unor publicaţii print. Comănescu a completat: "Apoi, televiziuni ca Realitatea TV sau Digi 24, care nu au o afiliere politică precisă în momentul de faţă, ar putea să o capete. Mai este de văzut şi ce se va întâmpla în segmentul revistelor, unde piaţa a început să arate ca un duopol în urma implicării Axel Springer (prin Ringier) şi Burda (prin Sanoma). Revistele au şi ele tiraje mici, sub 20 de mii de exemplare, de regulă, deci probabil că vom vedea şi acolo o migraţie spre online, deşi pe online nu sunt bani. Toată lumea e, în plus, cu ochii pe fostul şef al Pro TV Adrian Sârbu, care s-ar putea să-şi înceapă propriul business de conţinut. Problema e - în alianţă cu cine?".
• RCS-RDS lansează Digi FM şi Digi Online
Cel mai mare operator de cablu de la noi din ţară a lansat procedurile pentru a lansa noi servicii. Astfel, dacă în domeniul serviciilor telecom (cablu TV, internet şi telefonie fixă şi mobilă) şi al televiziunii, compania a cunoscut dezvoltări semnificative în ultimii ani, RCS-RDS intenţionează să "atace" undele radio şi conţinutul dedicat web-ului. În această direcţie, conform unor surse din piaţă, compania va lansa posturile de radio Digi FM şi Digi Sport FM şi platforma web Digi Online.
Platforma "Digi Online" ar urma să concureze, în mod direct, cu proiectele Voyo (Trustul Pro), Antena Play (Trustul Intact), TVR Plus (Televiziunea Română) sau Dolce Web TV (Romtelecom), care oferă conţinut propriu, contra cost sau gratuit.
Un atu important pentru companie l-ar putea reprezenta vânzarea prin abonament online a celor patru posturi DigiSport, care au reprezentant principalul punct de atracţie în ofertele RCS-RDS pentru mult timp. Pe această nişă, singurul concurent pentru Digi Online ar putea fi reprezentat de platforma "Eurosport Player", care funcţionează pe aceleaşi principii.
În momentul de faţă, există trei mari competitori în industria cablului TV de la noi din ţară: RCS-RDS, care are aproximativ 3,5 milioane de abonaţi, UPC, cu 1,3-1,5 milioane de clienţi, şi Dolce, serviciul furnizat de Romtelecom, care numără aproximativ 1,5 milioane de clienţi, potrivit estimărilor din piaţă.