Reporter: Cum a evoluat domeniul în care activaţi?
Răzvan Dobre: Piaţa acoperitorilor de pardoseli din România a evoluat, în ultimii zece ani, foarte mult, inspirată de pieţele importante din Uniunea Europeană, mai ales de pieţele Germaniei şi Franţei.
Principala evoluţie constă în segmentarea cererii şi ofertei - dacă la începuturi nu se făcea o diferenţă foarte clară între pardoselile rezidenţiale, cele comerciale şi industriale, acum lucrurile au început să se diferenţieze foarte clar şi, atât beneficiarii, cât şi arhitecţii au început să aibă cereri foarte clare şi specifice pentru fiecare segment în parte. De asemenea, evoluţia a mai constat şi în faptul că foarte mulţi oameni din execuţie s-au specializat în acest tip de manoperă, fiind prestatori exclusiv pentru montajul finisajelor de pardoseli. În acelaşi timp, piaţa s-a mai structurat şi după valoarea materialelor folosite. Dacă în trecut un material valoros era considerat scump, acum aceste materiale cu valoare ridicată sunt specificate în proiecte în mod direct şi expres.
Reporter: Ce lipsuri are piaţa de profil şi care consideraţi că sunt perspectivele domeniului?
Răzvan Dobre: Pricipalul lucru care-i lipseşte acestui domeniu îl reprezintă calificarea forţei de muncă; lipsesc cu desăvârşire şcolile de specialitate, şcolile profesionale în sistem dual care ar putea să ridice nivelul calităţii, dar şi al cantităţii montajelor de pardoseli de pe piaţa din România. Realizarea unor şcoli de profil ar fi în avantajul clientului final, care ar avea o pardoseală bine şi corect montată şi la nişte costuri mult mai mici, prin eficientizarea montajelor şi a tehnicilor de montaj. În ceea ce priveşte perspectivele pieţei, acestea sunt promiţătoare, piaţa evoluând continuu, ea fiind din ce în ce mai educată. Singurii beneficiari nedreptăţiţi rămân totuşi cei care folosesc spitalele şi instituţiile statului. Din cauza legii achiziţiei publice foarte multe materiale de slabă calitate şi fără valoare ajung să fie folosite în aceste spaţii şi de multe ori fiind plătite cu nişte preţuri foarte mari raportat la calitatea lor a perioadei în care pot fi utilizate.
Reporter: Cum apreciaţi competiţia din sector?
Răzvan Dobre: În ceea ce priveşte competiţia, aceasta a devenit din ce în ce mai acerbă, numărul companiilor cu profilul specific crescând simţitor de la an la an. Practic, după modelul pieţei germane sunt foarte multe companii mici care deservesc clienţi de pe piaţă din România. Acest lucru este îmbucurător pentru că, în general, o companie mică poate servisa un număr de clienţi mic, dar foarte focusat, atent şi orientat către calitate. Din acest punct de vedere, mediul privat, mai exact şantierele rezidenţiale, au foarte mult de câştigat.
Reporter: Ce investiţii derulează companiile din piaţă?
Răzvan Dobre: Companiile din piaţa de profil, în principiu, investesc foarte mult în tehnologie specifică, fiecare cu tipul de finisaj de pardoseală pe care îl aplică. Investiţiile mari se fac în utilaje performante, de ultimă generaţie: utilaje de sablat, frezat, staţii de aspirare, maşini de şlefuit sau de tăiat sau în staţii mobile pentru sapă. Investiţii mari mai pot apărea şi în zone logistice care conţin spaţiile de depozitare, sevice-uri. O altă zonă în care se fac investiţii considerabile este pregătirea continuă a personalului din punct de vedere al tehnicilor nou apărute în domeniu, dar şi pregătirea din punct de vedere al capacităţilor de servisare a clienţilor.
Reporter: Care sunt tendinţele în domeniu?
Răzvan Dobre: În piaţa din România se găsesc produse prezente în toată piaţa Uniunii Europene, o foarte mare parte sunt produse fabricate pe continentul asiatic, dar şi foarte multe produse fabricate pe continentul american. Practic, sunt produse pentru toate categoriile de proiecte şi amenajări cu valori şi preţuri variabile, rămânând la latitudinea arhitecţilor, designerilor şi a beneficiarilor finali să găsească produsele care li se potrivesc cel mai bine atât din punct de vedere estetic, cât şi al bugetului. Ce pot să spun este că produsul care altădată era cel mai utilizat, respectiv, pardoseala laminată, a început să piardă o importantă cotă din piaţă în favoarea pardoselilor de tip LVT sau SPC. Toate aceste tipuri de pardoseală sunt pardoseli sintetice, dar cele din urmă cu avantaje tehnice substanţiale.
Reporter: Din ce zone vine cererea cu preponderenţă?
Răzvan Dobre: Dacă ne reportăm la ultimii ani, postpandemici, cererile importante au venit din zona complexelor rezidenţiale, a clădirilor individuale, dar şi din zona industrială, incluzând şi Horeca. Din păcate, zona de office a avut o scădere spectaculoasă o dată cu apariţia modului de lucru de tip remote.
Reporter: Observaţi o creştere a construcţiilor noi sau mai degrabă amenajarea celor vechi?
Răzvan Dobre: Piaţa din România nu este o piaţă matură din punct de vedere al întreţinerilor pardoselilor, trebuie să ţinem cont de faptul că finisajul de pardoseală este singurul finisaj dintr-o amenajare care este agresat zilnic atât fizic, cât şi chimic. De aceea, mentenanţa trebuie să fie una complexă şi atent executată şi, din păcate, acest lucru duce la o cerere destul de mare pe zona de reamenajare spaţii. Practic, raportul de pardoseli noi este împărţit aproape la jumătate între clădirile noi, unde se pun finisaje pentru prima dată şi clădirile vechi, unde spaţiile se reîmprospătează constant din cauza lipsei mentenanţei corespunzătoare.
Reporter: Care este valoarea pieţei de profil?
Răzvan Dobre: Piaţa pardoselilor din România se ridică la o suprafaţă de 34,68 milioane de mp, cu o valoare estimată de 94 miliarde lei.
Reporter: Ce estimări aveţi legate de piaţa amenajărilor din construcţii? Consideraţi că urmează o criză în domeniu?
Răzvan Dobre: În mod teoretic, pentru companiile serioase cu activitate îndelungată pe piaţa pardoselilor nu se preconizează nicio criză în afara celei de forţă de muncă calificată. Prin programele Uniunii Europene, cu puţin noroc, putem absorbi fonduri care să ne facă să nu simţim niciun fel de criză economică sau, cel puţin, să nu fie simţită de firmele care au investit în permanenţă în creşterea calităţii serviciilor în care au investit. Firmele care doar comercializează finisaj de pardoseală fără să ofere şi servicii integrate pentru acestea pot avea dificultăţi datorate carenţelor de oameni specializaţi în montajul pardoselor din piaţă.
Reporter: Ce strategie au abordat companiile din domeniu pentru a depăşi dificultăţile macro-economice pe care le traversăm - inflaţie mare, dobânzi crescute, crize energetice?
Răzvan Dobre: Pentru a-şi asigura o continuitate şi un flux tehnologic continuu la nivelul setat, o mare parte din companii s-au extins şi pe pieţele Uniunii Europene. Chiar dacă criza energetică şi dificultăţile macro economice sunt mai simţite în Occident, companiile româneşti au de câştigat pe aceste pieţe, prin costuri scăzute şi eficienţă în timpul şantierelor.
Reporter: Mulţumesc!
(Articol preluat din revista BURSA CONSTRUCŢIILOR)
Opinia Cititorului