Alro Slatina (ALR) a înregistrat, după primele trei luni ale anului, o pierdere netă de 62 milioane de lei, în ameliorare de la o pierdere de 110 milioane de lei în primul trimestru din 2020, se arată în raportul emitentului publicat astăzi pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB). Cifra de afaceri la nivel consolidat a Alro a crescut totuşi cu 4,4% la 744 milioane de lei în primul trimestru din acest an comparativ cu 712 milioane de lei în primul trimestru al anului 2020, "în ciuda condiţiilor de piaţă dificile, ca efect al pandemiei de coronavirus", arată compania.
Acţiunile companiei scădeau la ora redactării cu 6,1% pe fondul unui rulaj de 0,47 milioane de lei. Anul trecut, Alro a beneficiat de punerea în aplicare a schemei de compensare EU-ETS (schema de comercializare a certificatelor de emisii) pe baza deciziei UE şi, astfel, factura mare aferentă costurilor cu energia electrică a fost parţial compensată, astfel că acţiunile ALR au înregistrat un raliu puternic din minimele Covid de peste 150%.
"În T1 2021, Grupul nu a înregistrat venituri din subvenţii pentru emisii indirecte de carbon deoarece Europa a intrat într-o nouă faza a legislaţiei ETS, anume Faza a 4-a, valabilă pentru 2021-2030. Autorităţile române trebuie să implementeze Ghidul European ETS post 2021, nr. C(2020) 6400 final în legislaţia locală, şi numai atunci vom putea înregistra veniturile din subvenţii pentru emisii indirecte", se arată în raportul companiei.
În orice caz, veniturile Grupului Alro, unul dintre cei mai mari producatori de aluminiu integraţi pe verticală din Europa după capacitatea de producţie, au fost de circa 743,94 milioane lei, în creştere cu 4,4% faţă de cele din primele trei luni ale lui 2020, pe fondul creşterii cantitative a vânzărilor şi a creşterii cotaţiilor preţului aluminiului, "diminuate parţial de un curs valutar nefavorabil, în pofida unui context economic internaţional care se confruntă încă cu pandemia de coronavirus".
Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro, a declarat: "În primele trei luni ale anului 2021, am asistat la o uşoară redresare a mediului de afaceri internaţional, nivelul cererii intrând într-o tendinţă ascendentă, în timp ce preţul aluminiului a continuat să înregistreze cotaţii mai mari. Această situaţie s-a reflectat în valori mai bune ale vânzărilor pentru Alro, care au atenuat parţial contextul dificil pentru segmentele de bauxită şi alumină şi, astfel, Grupul Alro a înregistrat un EBITDA pozitiv de 33,5 milioane de lei. Mai mult, în primul trimestru al anului 2021 ne-am continuat programul de investiţii pentru reducerea consumului de energie şi a costurilor totale de producţie, împreună cu implementarea planului nostru anti-criză de control al costurilor, care vizează creşterea economiilor şi optimizarea operaţiunilor. Astfel, am atins nivelul de 100 de cuve de electroliză modernizate cu tehnologia AP12LE şi acest proiect raportează deja consumuri specifice de energie mai mici decât estimările iniţiale. Toate aceste măsuri ne-au ajutat să rămânem pe deplin operaţionali şi să ne menţinem competitivitatea în ciuda acestor vremuri dificile cu care se confruntă economia mondială".
În primul trimestru al anului, creşterea volumului vânzărilor de produse primare a crescut cu 4% comparativ cu T1 2020 datorită vânzărilor de sârmă de aluminiu cu peste 1.300 tone comparativ cu T1 2020, grupul Alro reuşind să vândă peste nivelul bugetat pentru acest tip de produs, conform companiei. Cererea de sârmă pe piaţă în lunile noiembrie-decembrie 2020 nu a mai fost atât de mare ca pe parcursul anului, grupul valorificând în T1 2021 stocul acumulat la sfârşitul anului 2020. Însă, arată compania, începând cu luna februarie 2021, cererea de sârmă a început să revină la normal, cu aşteptarea ca aceasta să rămână stabilă pe tot parcursul anului 2021. Alro este cel mai mare producător de sârmă din aluminiu din Europa.
Volumul vânzărilor de aluminiu prelucrat a înregistrat de asemenea un nivel mai crescut cu 4% pentru toate produsele laminate plate în T1 2021, comparativ cu acceaşi perioadă a anului 2020, arată raportul companiei. Creşterea cererii în sectoarele auto şi de construcţii în T1 2021, precum şi efectele pozitive ale anchetei antidumping a UE împotriva importurilor de produse laminate plate din China, au determinat creşterea vânzarilor de laminate plate cu aproape 1.300 de tone faţă de acelaşi trimestru al anului 2020. "Totuşi, industria aero continuă să menţină acelaşi nivel scăzut al cererii ca şi în anul precedent, fără semne reale de îmbunătăţire", mai arată compania.
Productia de aluminiu primar a grupului Alro în T1 2021 a fost de 72.343 tone, mai mult cu 5% comparativ cu nivelul raportat în aceeaşi perioadă a anului trecut (T1 2020: 69.204 tone). Cantitatea de bare de aluminiu produsă a crescut de asemenea cu aproape 1.000 tone în T1 2021 comparativ cu T1 2020, ca urmare a creşterii cererii pe piaţa pentru industriile auto şi de construcii. Producţia de produse laminate plate a crescut cu aproape 1.100 tone în T1 2021 comparativ cu T1 2020 (T1 2021: 21.012 tone faţă de T1 2020: 19.917 tone), ca rezultat al politicii grupului de creştere a livrărilor produselor cu marjă de profit superioară.
În ceea ce priveşte costul bunurilor vândute, grupul Alro a raportat un nivel mai scăzut cu 5% în T1 2021 (în T1 2021: 679,06 milioane lei faţă de T1 2020: 715,03 milioane lei), în principal datorită scăderii preţurilor de achiziţie a materiilor prime şi utilităţilor, în linie cu preţurile pe pieţele specifice şi cu strategia pe termen lung a grupului de reducere a costurilor, potrivit companiei. În aceste condiţii, marja brută a grupului Alro a crescut la 9% în T1 2021 comparativ cu o marjă brută negativă raportată în T1 2020.
Astfel, grupul a înregistrat în T1 2021 un rezultat brut pozitiv în sumă de 64,88 milioane lei (în T1 2020: pierdere brută de 2,76 milioane lei) ca urmare a evoluţiei pozitive a preţului aluminiului, a creşterii cererii de aluminiu pe piaţă şi a costurilor de producţie mai mici.
O influenţă semnificativă în rezultatul net al grupului a avut-o pierderea netă din diferenţe de curs valutar în sumă de 35,79 milioane de lei înregistrată în T1 2021 provenită în principal din reevaluarea creditelor şi a altor datorii ale grupului în valută străină (în T1 2020 pierderea netă a fost de 26,23 milioane lei).
Cu privire la condiţiile economice din pieţele pe care activează, Alro arată că T1 a fost în continuare afectat de criza economică mondială produsă de pandemie, însă în Europa, unde grupul activează cel mai mult, se observă o îmbunătăţire a activităţii economice, în special în sectoarele auto şi de construcţii şi o creştere a cererii pe piaţă pentru produsele companiei.
"În ceea ce priveşte cotaţiile aluminiului la Bursa Metalelor de la Londra (LME), pe parcursul anului 2020 a fost prezentă o volatilitate mare a preţului aluminiului pe piaţă. Daca în T1 2020 media LME a fost de 1.690 USD/tonă, în luna aprilie 2020 a ajuns la un nivel minim al anului de 1.422 USD/tonă, ajungând până la sfarsitul anului la peste 2.000 USD/tonă. Aceeaşi tendinţă de creştere, manifestată spre sfârşitul anului 2020 s-a menţinut şi în T1 2021 când media LME a fost de 2.096 USD/tonă, preţul aluminiului caştigând 406 USD/tonă comparativ cu T1 2020", se arată în raportul companiei.
Alro mai afirmă că a continuat şi în T1 2021 susţinerea eforturilor personalului medical de combatere a efectelor COVID-19 prin donaţii în valoare de 400.000 RON către Spitalul Judeţean de Urgenţă Slatina, Spitalul Judeţean de Urgenţă Tulcea, Spitalul Dr. Victor Babeş şi Fundaţia Prof. Dr. Matei Balş.
Grupul Vimetco NV, înregistrat în Olanda şi controlat de miliardarul rus Vitali Machitski, deţinea la finele anului trecut 54,19% din producătorul de aluminiu din Slatina, în timp ce fraţii Pavăl, fondatorii Dedeman aveau, prin Pavăl Holding, 23,21% din Alro.