Reporter: Care a fost situaţia companiei dumneavoastră la finalul anului 2023?
Piotr Ciski: În 2023, Symfonia Group a înregistrat o evoluţie favorabilă, caracterizată de progrese strategice şi iniţiative de creştere. Până la sfârşitul anului, echipa s-a extins şi a ajuns la peste 600 de angajaţi, contribuind la operaţiuni de afaceri în valoare totală de aproximativ 40 de milioane de euro. În plus, Grupul nostru a obţinut un investitor majoritar, Accel KKR, specializat în domeniul IMM-urilor pe piaţa europeană. Am făcut astfel primul pas în planul de expansiune internaţională în Europa Centrală şi de Est, o etapă importantă, care se aliniază cu obiectivul nostru de dezvoltare.
Reporter: Am văzut că, recent, aţi preluat compania românească Softeh Plus. Cum s-a derulat procesul de achiziţie şi ce a facilitat realizarea acestei achiziţii? Ce se va întâmpla cu angajaţii companiei româneşti? Va interveni o restructurare? Va implica sau nu restructurarea o disponibilizare de personal?
Piotr Ciski: Discuţiile cu Softeh Plus au durat în jur de un an, finalizând achiziţia în primele luni ale celui de-al doilea trimestru din 2023. Softeh Plus s-a evidenţiat ca fiind o companie sănătoasă, stabilă, cu o bază de clienţi loiali şi potenţial de creştere. Interesul nostru pentru sectorul healthtech, o industrie cu o creştere rapidă în Europa, ne-a condus la Softeh Plus, lider în România pe soluţii de top pentru spitale şi farmacii. De asemenea, expertiza companiei se extinde şi în industria construcţiilor, unde sistemul lor ERP avansat şi soluţiile dedicate se aliniază cu know-how-ul nostru şi oferă oportunităţi de extindere a pieţei. Dar, cel mai important, procesul de achiziţie a fost fără probleme, iar facilitatorul cheie a fost viziunea comună şi alinierea culturală dintre Symfonia Group şi Softeh Plus. Activităţile operaţionale vor continua neschimbate, iar compania românească îşi va păstra brandul şi sediul central. Accentul va fi pus pe dezvoltarea proiectelor în curs, în special în sectoarele Sănătate şi Farmacie, fără să existe restructurări sau concedieri.
Reporter: Ce beneficii vor avea investitorii strategici ai Symfonia Group din achiziţionarea acestei companii?
Piotr Ciski: Achiziţia este mai mult decât o expansiune geografică, ea îmbogăţeşte portofoliul Symfonia, poziţionându-ne ca un jucător ERP cu potenţial de creştere pe piaţa din Europa Centrală şi de Est. Colaborarea cu echipa din România în proiecte inovatoare va aduce avantaje semnificative clienţilor noştri. Împreună cu investitorii strategici ai Grupului Symfonia - precum Accel KKR sau MidEuropa, am trasat viziunea pentru traiectoria de creştere a companiei, iar achiziţiile reprezintă o modalitate prin care să ne îndeplinim obiectivele.
Reporter: Câţi clienţi aveţi în portofoliu şi ce servicii le oferiţi acestora?
Piotr Ciski: Symfonia este lider în domeniul soluţiilor software ERP şi HCM pentru IMM-uri în Polonia, cu o bază de clienţi diversă şi loială de peste 50.000 de IMM-uri. Portofoliul nostru de clienţi se concentrează pe domeniile puternic reglementate, contabilitatea fiind o specializare cheie. Expertiza noastră se extinde dincolo de simpla prestare de servicii - ne mândrim cu faptul că suntem un consilier de încredere pentru clienţii noştri. Această încredere se bazează pe înţelegerea aprofundată a reglementărilor, legilor şi politicilor guvernamentale din aceste domenii.
Influenţa noastră se extinde în diverse sectoare din Polonia, inclusiv în domeniul retail, auto, al construcţiilor şi al producţiei. Datorită prezenţei vaste, avem parte de o perspectivă unică şi cunoştinţe specializate în aceste sectoare.
• "Noi credem într-o abordare colaborativă, în care IA completează forţa de muncă umană"
Reporter: Piaţa în domeniul soluţiilor software ERP şi HCM destinate firmelor mici şi mijlocii este una dinamică, concurenţială. Ce aduce nou compania dumneavoastră în această piaţă şi care sunt facilităţile oferite IMM-urilor, spre deosebire de competitorii dumneavoastră?
Piotr Ciski: După cum am menţionat, Symfonia Group se diferenţiază de alte companii prin specializarea în industrii puternic reglementate, oferind expertiză în domeniul contabilităţii şi menţinând o relaţie strânsă cu clienţii. Accentul pus pe inovaţie, expertiza digitală şi parteneriatele cu asociaţii industriale de renume asigură faptul că IMM-urile primesc nu doar soluţii de ultimă generaţie, ci şi asistenţă personalizată care se adaptează la cerinţele lor unice. Symfonia Group provine din sectorul IMM-urilor, prin urmare, cunoaştem cel mai bine nevoile şi caracteristicile acestui segment. Ne asumăm sarcina de a verifica mediul de business, inclusiv cerinţele legale, şi de a construi o soluţie care să ajute IMM-urile să funcţioneze în acest mediu. Suntem un consilier de încredere - ne sprijinim constant clienţii, nu doar în zona de produse.
De asemenea, ne bazăm foarte mult pe feedback-ul clienţilor noştri. Măsurăm în mod regulat scorurile NPS şi de satisfacţie a clienţilor şi acţionăm în mod activ pe baza acestui feedback. Una dintre cele mai recente iniţiative ale noastre este crearea "Customer lab" - o metodologie de lucru holistică şi "end-to-end", de co-inovare şi co-creare, alături de clienţi, precum şi de utilizare a feedback-ului acestora pentru a îmbunătăţi soluţiile deja existente.
Reporter: În ultimii ani, rolul Inteligenţei Artificiale a crescut constant şi există temeri din partea inginerilor de software că AI le va prelua atribuţiile. Ce rol consideraţi că va juca Inteligenţa Artificială în domeniul în care activaţi? Va înlocui factorul uman total sau nu? Aveţi pregătită o strategie privind disponibilizarea în viitor a unei părţi din personal sau care conţine alte tipuri de servicii în care angajaţii respectivi să îşi desfăşoare activitatea?
Piotr Ciski: Inteligenţa artificială reprezintă un factor cheie în domeniul nostru, îmbunătăţind productivitatea şi eficienţa, prin automatizarea anumitor sarcini. Noi credem într-o abordare colaborativă, în care IA completează forţa de muncă umană. Strategia noastră implică perfecţionarea angajaţilor pentru a lucra alături de inteligenţa artificială, concentrându-se pe roluri care necesită creativitate, gândire critică şi inteligenţă emoţională, asigurând o integrare echilibrată şi armonioasă a tehnologiei şi a expertizei umane. Mizăm, de asemenea, pe schimbul intern şi pe dezvoltarea competenţelor echipei care lucrează în prezent în cadrul Symfonia Group.
• "Pe termen scurt, vom urmări să sprijinim Softeh în vânzări, marketing, experienţa utilizatorilor şi în dezvoltarea soluţiilor sale"
Reporter: Ce asigurări le oferiţi clienţilor/utilizatorilor din punct de vedere al protecţiei în faţa atacurilor cibernetice? V-aţi confruntat cu astfel de atacuri şi dacă da cum aţi răspuns la ele?
Piotr Ciski: Acordăm prioritate securităţii datelor clienţilor noştri. Indiferent de tipul de instalare: on-premise sau în cloud - soluţiile noastre includ şi proceduri de securitate. Din cauza automatizării atacurilor de hacking, monitorizarea constantă a traficului şi a operaţiunilor, precum şi efectuarea regulată a copiilor de rezervă sunt astăzi o necesitate.
Grupul Symfonia dispune de măsuri solide de securitate cibernetică pentru a se proteja împotriva potenţialelor ameninţări. Deşi nu ne-am confruntat cu atacuri cibernetice majore, investim în permanenţă în infrastructura de securitate, efectuăm audituri periodice şi ne ţinem la curent cu evoluţia ameninţărilor. În cazul unui incident de securitate, avem protocoale de răspuns pentru a atenua rapid riscurile şi a asigura securitatea informaţiilor clienţilor noştri.
Reporter: Care sunt provocările la care vă aşteptaţi în cursul acestui an?
Piotr Ciski: În primul rând, fiind o piaţă dinamică, va trebui să evaluăm constant poziţia companiei noastre, pentru a rămâne agili, a răspunde provocărilor neprevăzute şi a ne asigura o creştere durabilă în peisajul competitiv. Piaţa tehnologică se dezvoltă extrem de rapid, astfel încât pentru a rămâne în frunte este nevoie de o agilitate remarcabilă - iar acest lucru poate fi provocator. Investim în mod constant în cercetare şi dezvoltare pentru a ne moderniza şi reinventa propriul portofoliu - pentru a răspunde nevoilor pieţei în continuă schimbare, în special a pieţei cloud. Ceea ce este interesant aici este că, deşi cloud-ul este văzut de consultanţi precum McKinsey ca o schimbare enormă, comparabilă cu inventarea internetului în anii "90, multe IMM-uri încă nu înţeleg întregul potenţial al acestei tehnologii şi beneficiile tangibile pe care le poate avea pentru afacerile lor. Facem multe eforturi pentru a educa piaţa cu privire la valoarea cloud-ului. La rândul nostru, ne conducem propria transformare pentru a funcţiona la nivel intern ca o companie de ultimă generaţie, orientată spre cloud. Mai exact, pe termen scurt, vom urmări să sprijinim Softeh în vânzări, marketing, experienţa utilizatorilor şi, inclusiv, în dezvoltarea soluţiilor sale. Pe termen lung, plănuim să identificăm proiecte mari comune pentru clienţii din Polonia, România şi, de asemenea, alte ţări din Uniunea Europeană. Obiectivul nostru este de a dezvolta Grupul Symfonia, aşa că, împreună cu investitorul nostru, vom continua să analizăm piaţa în căutarea unor jucători interesanţi. Prin urmare, găsirea pe piaţă a unor companii inovatoare care să ne completeze competenţele va fi, în acest an, atât o provocare, cât şi o oportunitate.
Reporter: Vă mulţumim.