Se apropie vara când, în loc de săli de licitaţie de artă sau galerii, vom vizita muzee sau, probabil, plaje, munţi, grătare. Unii, mai pregătiţi, se duc în spaţiu, într-o călătorie turistică. Organizatorul este Jeff Bezos, cel mai bogat om din lume sau unul dintre ei, cel care şi-a câştigat tsunami-ul de bani, mai ales în pandemie, colindând pământul, cu pachete şi colete. Dar Bezosul nu vrea să meargă singur în naveta spaţială, mai ia cel puţin un turist, unul care va plăti bilet. Cât costă biletul? Acum ştim, 28, de milioane, de dolari. După o lună de pregătire, a avut loc şi licitaţia care, în patru minute, a vândut biletul, locul în naveta spaţială a lui Bezos. La startul licitaţiei s-au aşezat 7.600 candidaţi din 159 de ţări, ceea ce arată o bunicică repartizare a milionărimii pe glob. Din România, oare cine s-a înscris? Cred că nimeni, că altfel s-ar fi lăudat în gura mare. Asta este şi o provocare ca, dacă există, să ne uimească! Licitaţia propriu-zisă s-a ţinut, totuşi, cu doar vreo 20 de licitatori activi, care au pornit de la vreo 5 milioane de dolari americani. Asta înseamnă că ăia mulţi nu erau neapărat milionari, puteau să se înscrie şi cu alocaţia copilului sau cu împrumuturi pentru nevoi personale?
Nu Jeff B. va conduce "autocarul", dar nici nea şoferul, pentru că maşina este autonomă, nu are pilot. Racheta trimite capsula cu băieţii în spaţiu, dincolo de aşa numita linie Karman, care separă atmosfera terestră de spaţiul cosmic. Cum trec de ea, călătorii se desprind din centurile de siguranţă şi se bucură de imponderabilitate. Adică fac tumbe pe acolo. După care capsula revine pe pământ, prinsă în braţele paraşutelor. Nu se strică nimic, nici racheta propulsoare, nici capsula cu bogăţii. Frânele rachetei sunt absolut fenomenale, şi îi permit să nu se zdrobească, dacă vine cu viteză mare, plus acceleraţia gravitaţională. Totul este pregătit cum trebuie şi s-ar putea să asistăm la o premieră istorică în viaţa omului, călătoriile turistice în spaţiu. Vehiculul se numeşte "New Shepard", şi, deşi aveam un sac de glumiţe pe această temă, nu vine de la cuvântul englezesc sau american pentru cioban sau păstor. "New Shepard" vine de la Alan Shepard, primul astronaut american. Vehiculul spaţial decolează vertical şi aterizează la fel, iar firma care organizează plimbarea se numeşte "Blue Origin" şi aparţine, desigur, tot lui Jeff Bezos Amazonianul. Deviza companiei spune totul despre concepţia programelor sale spaţiale: Launch, Land, Repeat. Adică, lansăm racheta, dar totul revine pe pământ în siguranţă şi va fi refolosit. Totul o va lua de la capăt, devenind o normalitate a capacităţii tehnologice a minţii umane, un vis al omenirii devenit realitate, un scenariu SF care devine funcţional. Este şi momentul în care oamenii, unii dintre ei, depăşesc puterea statelor.
De o incredibilă formă falică, sau, dacă vreţi, de microfon, New Shepard a fost testată de mai multe ori în ultimii ani şi a ajuns la o formă potrivită pentru lansarea cu oameni la bord. Capsula, care are şase locuri, are cele mai mari ferestre care au zburat vreodată în spaţiu, arată ca într-un film cu nave spaţiale, doar că aceasta este reală, nu un decor care nu ţine cont de nimic.
Preţul obţinut la licitaţie este foarte mult mai mare decât cel anticipat până acum o săptămână, până în momentul când Bezos a anunţat că şi-a făcut loc în agendă, să vină şi el în această excursie. Normal, înainte de a anunţa că participă la primul zbor spaţial cu turişti, Jeff şi-a dat demisia din funcţia supremă de la Amazon. Este o regulă în managementul de vârf, să nu faci călătorii riscante, să nu dai prilej de titluri fulminante, cum a fost cu prăbuşirea din Alaska a elicopterului în care se afla şi tânărul şi simpaticul miliardar ceh care cumpărase Pro TV. Mai mult, Jeff l-a invitat şi pe Mark, fratele lui mai mic, să vină în această excursie, şi se pare că aşa va fi.
La 20 iulie care vine, "New Shepard" va decola cu băieţii aceştia plini de bani la bord, profitând şi de faptul că de la 1 iulie intră în vigoare "certificatul verde", care dă garanţii că turistul nu duce COVID în bagajul personal, de corp. Vor fi patru persoane la bord, printre care doi Bezos şi fericitul cumpărător, care şi-a câştigat dreptul la licitaţie. Capsula are, de fapt, şase locuri, astfel că s-ar putea să aflăm că nu se va respecta distanţarea socială şi vor fi tot atâţia pasageri. Cât despre câştigătorul licitaţiei de sâmbătă, el semnează nişte acte că, în caz de ceva, asta e! Adică nu se vor putea plânge urmaşii lui că nu s-a mai întors pe Pământ, sau nu aşa cum a plecat. Pentru a zbura în condiţii bune, câştigătorul licitaţiei are doar câteva săptămâni de pregătire, măcar o pregătire minimală. Deşi durează doar 10 minute, zborul nu are cum să fie simplu, fiind vorba de forţe spaţiale care se vor confrunta în ecuaţia ce cuprinde şi vehiculul lui Bezos.
Nu ştim cine a câştigat licitaţia pentru locul în capsula spaţială a lui Bezos, deocamdată este secret, dar nu poate fi decât un pasionat al spaţiului care îşi permite, adică are şi bănuţii necesari. Se pare că este aproape imposibil să vorbim de Elon Musk, care îşi continuă planurile personale, nu excursii de grup, ci de-a dreptul resorturi pe Marte, Venus sau alte planete cu nume inspirate din staţiunile româneşti de pe litoral. Noi am creat modelul, le avem deja testate de o jumătate de secol, aşa că momentul cere, în coloniile spaţiale, şampanie la roabă, deschisă cu sabia, şi spartă, că nu este făcută pentru aşa ceva, artificii ieftine, gunoaie transportate în spaţiu, direct cu containerele aruncate în România, pentru a face noua Vama Veche Space. Între timp, Elon Musk, încă pe Pământ, demolează monede virtuale, pregătind, probabil vreun space-coin.
Să reţinem numele acestui tânăr de viitor, Elon Musk, care este croit să facă istorie în spaţiu, deşi nu el va lansa şoşoniada în spaţiu. Deocamdată este primul privat care a trimis o capsulă în spaţiu, SpaceX's Crew Dragon, una zdravănă, în care au avut loc doi cosmonauţi profesionişti, de la NASA. În sezonul toamnă-iarnă din acest an, va lansa şi el un program turistic, tot cu vreo patru participanţi, dar deja ne-a spus că preţurile lui sunt cel puţin duble faţă de ce a scos Bezos, fost la Amazon, la vestita licitaţie. Să recunoaştem, deşi aerian până la spaţiu, Elon Musk ştie să facă bani aici, pe pământ.
Inflaţia se va simţi în materie de meme-uri, de glume ce se vor face pe această temă. Deja au început să apară şi, în curând, vom vedea şi subiecte româneşti în acest tur de forţă de imaginaţie, umor şi sarcasm, uşor de anticipat. Deoarece zborul durează doar 10-11 minute, fără opriri şi coborâri din maşină, turiştii nu vor avea timp de suveniruri, nici să culeagă, nici să cumpere. Însă sigur vor avea fotografii şi filme oferite de organizator. Dar, fără îndoială, orice ţine de această primă misiune devine colectabil şi licitabil. Nu de puţine ori au apărut în licitaţii loturi spaţiale, obiecte din aventura omului în spaţiu, fie că este vorba de costume de cosmonauţi sovietici sau roci lunare, nu se ştie prea bine cum ieşite de sub controlul strict al deţinătorilor. De exact 10 ani, casa de licitaţii de artă Bonhams ţine, la New York, şedinţele "The Space History", în care a plouat cu bucăţi de vehicule spaţiale, meteoriţi, hârtii purtătoare de autografe, embleme şi piese de costume cosmonautice. Totul la preţuri astronomic de accesibile.