Şi pentru "Monavissa", luna februarie a fost foarte scurtă, chiar cea mai scurtă, chiar aşa bisectă cum a fost ea în 2004. Prima licitaţie pe anul acesta, cea pentru ianuarie, s-a ţinut la 1 februarie, iar următoarea pe 29, că aşa a fost acest februarie, a început duminica şi s-a terminat duminica.
Cît de bună a fost vînzarea numai organizatorii pot spune, mai ales că blestemul suprapunerii cu Romantique-ul dom-nului Axel Faivre, de la WTC, a lovit, cu obstinaţie, din nou. Oferta, însă, a fost, ca de obicei, mai mult decît bogată.
Cele mai mari preţuri obţinute au însemnat şi mari creşteri faţă de cît s-a cerut în deschidere. Un peisaj cu geamie şi minaret într-o compoziţie de mare maestru a urcat de la 580 la nu mai puţin de 1.700 euro. O altă pictură de Samuel Mutzner, că el este meşterul autor, un peisaj cu copaci goi şi iarnă a ajuns la 1.300 de euro, venind mai de aproape, de la 890. Între cele două picturi ale lui Mutzner s-au intercalat un nud de Kimon Loghi, al cărui preţ a cres-cut exploziv de la 300 la 1.600 de euro, "Gospodărie la marginea apei", o pictură în culori vii ce parcă au fost aşezate ieri, de A. Niemen, şi care a urcat de la un preţ mare, de 900 de euro, la unul şi mai mare - 1.400. În stagnare dar la 1.500 de euro s-a vîndut un peisaj verde cu cer mov şi doi cai albi în "Tandreţe", imagine creată de Constantin Piliuţă în 1990.
Nu vom urmări, însă, firul metalic al banilor în tratarea de astăzi ci ne vom apleca asupra oamenilor şi subiectelor, începînd cu nudurile. Mai sus amintita imagine a unei femei goale, diafană ca voalurile ce o înconjoară, realizată de Kimon Loghi, s-a vîndut cu 1.600 de euro, iar o scenă "la baie", ulei pe pînză bănuit a fi semnat Obratcov, s-a dat cu preţul de pornire, adică 560 de euro. O imagine la fel de clasică, nesemnată dar destul de obratcoviană, cu un nud feminin aşezat cu spatele, a rămas nevîndut cu 440 de euro, deşi era de dimensiuni mari şi dotat cu o ramă ce acoperea cîteva milioane din preţ. Cu numai 250 de euro, preţ de pornire, s-a dat un ulei pe pînză reprezentînd o femeie goală, dar într-o poziţie hollywoodiană, ba chiar şi pe malul mării. Autorul este Elie Cristoloveanu, un pictor născut, cîndva, la Braşov şi mort, asemenea lui Eustaţiu Stoenescu, la New York şi tot în 1957. Asta nu ne împiedică, însă, să-l înscriem pe talentatul necunos-cut pe lista subiectelor unui viitor album "Pictori români foarte uitaţi". Un anonim desen fin în sangvină a urcat de la 55 la 140 euro, puţin mai sus de cei 120 de euro care erau aşteptaţi pentru "După baie", un nud cariatidic de Mihai Onofrei, şi care nu au venit. Poate pentru că desenul era în creion şi mic, cît o fotografie 10 pe 15, şi nu l-a zărit. În ciuda convingerii majorităţii bărbaţilor, nudul nu este neapărat feminin. Cel puţin în artele plastice. El poate fi şi mas-culin, iar la licitaţia de care dis-cutăm chiar s-a vîndut o pagină de studiu cu două siluete musculoase, în picioare, văzute din spate, schiţate în tuş şi creion de Nicolae Verona. Una dintre cele mai interesante oferte din licitaţie, un bust gol de bărbat tînăr pictat de Dimitrie Serafim la Paris, în 1890, a urcat niţel de la 210 la 250 de euro.
Un nud feminin vîndut bine la licitaţia "Monavissa", mai exact cu 450 de euro în creştere de la doar 300, a fost cel realizat de Leon Alexandru Biju. De altfel, duminică s-a vîndut o micuţă colecţie Leon Al. Biju şi a fost propusă una ceva mai mare. Să remarcăm din ofertă două lucrări în pete mari de culori clare amintind de excursia pictorului în Egipt. Din păcate nu s-a vîndut nici una, nici "Peisaj din Egipt", propus la 450 de euro şi nici "Femeie din Egipt", pe care se cerea 280 de euro, ambele fiind de dimensiuni medii spre rezonabile şi realizate în ulei pe carton. Nici colţul de atelier cu fotoliu roşu, o imagine cu spaţiu de creaţie plastică înghesuit în maniera anilor 50, nu s-a bucurat de succes, pe el cerîndu-se tot 480 de euro, un preţ propus şi chiar onorat pentru lucrările acestui pictor, atît la "Alis", cît şi la "Monavissa". De altfel, nu mai departe de luna trecută, în licitaţia din prima sa zi, s-a dat, tot la GalAteCa, o "Natură statică" de Biju cu 400 de euro, o imagine mai mult lată decît înaltă cu schitul Cheia, cu 300 de euro şi "Prietena artis-tului", cu 130 de euro, iar o altă compoziţie, în maniera naturilor statice, nu s-a vîndut deloc. Dar asta nu trebuie să ne creeze impresia că picturile lui Leon Al. Biju nu s-ar vinde bine, mai ales că ele apar masiv în ultimul timp şi numai la "Monavissa". Două peisaje cu cîmpuri cultivate sau chiar recoltate, pictate de maestru, au fost vîndute fiecare cu cîte 180 de euro, în creştere de la 150 şi, res-pectiv, 100 de euro.
Biju nu a fost un pictor "Monavissa" de la început. Cînd s-a născut casa de la GalAteCa lucrările lui se vindeau deja pe la "Alis", cel puţin pentru că, la vremea aceea, era singura firmă care organiza licitaţii de obiecte de artă. Mina Byck Wepper a fost, însă, readusă pe piaţa românească de tînăra casă de licitaţie. Duminica asta, însă, nu s-a vîndut nimic din ceea ce purta semnătura artistei, nici "Puiul mamei", o pictură cu cele trei sfinte personaje ale unei familii cu copil, apreciată la 3.600 de euro, nici compoziţia de 1.000 de euro cu patru vase de diferite ceramici, dar nici "În Africa liberă", un tuş pe hîrtie cam în spiritul internaţionalismului stîngist, pe care se cerea 400 de euro. O altă pictoriţă ale cărei lucrări se întîlnesc cu predilecţie la "Monavissa" este Nina Stuparu. Chiar dacă acum nu s-a vîndut o superbă "Stradă într-un oraş fracez", apreciată la 135 de euro, şi nici un peisaj alpin primăvăratic, de 120 de euro, în urmă cu o lună se dăduseră un asemănător "Sat de munte", cu 150 de euro, şi "Pe chei", cu chiar mai mult, 160 de euro. Un alt artist pe cale de a fi smuls uitării cel puţin o dată pe săptămînă este anterior pomenitul Elie Cristoloveanu. Pe lîngă nudul pe malul mării vîndut cu 250 de euro, duminică a apărut în licitaţie, la 200 de euro, portretul unei femei uşor acrite care a alungat orice posibil ofertant al acestui preţ.
Mult mai bine arată Rodica Walter, chiar dacă în pictura de dimensiuni mari de Vasile Velisaratu pentru care a slujit drept model pare să aibă un umăr dizlocat. Este din cauza pozei şi poziţiei, altfel ea fiind tînără, frumoasă şi foarte zdravănă, suficient să crească un pic, de la 540 la 600 de euro. Un alt artist care reprezintă contribuţia netă a casei "Monavissa" la piaţa de artă de la noi este Radu Drăgoescu, pe ale cărui lucrări ar trebui să se bată orice îndrăgostit de Bucureşti. După ce, data trecută, s-au dat, cu cîte 350 de euro, o "Stradă în Bucureşti", şi o "Mare la Costineşti", acum s-au vîndut, cu 250 şi, respectiv, 350 de euro, un alt peisaj citadin cu aerul nobil al Bucureştiului patriarhal şi un peisaj pe malul lacului, în culori de tempera cu prospeţimea acrilicului.
Grea sarcina de a relata ce s-a întîmplat la o vînzare cu 90 de oferte de pictură şi grafică şi cu o sală avizată plus alţi cîţiva cumpărători hotărîţi şi înghesuiţi într-un telefon mobil. Şi loc nu mai este decît pentru a aminti de "Fata cu buchet" de origine anonimă, care a urcat de la 150 la 550 de euro, în urma unei lupte care a lăsat fără baterii microfonul conducătorului licitaţiei, şarmantul domn Alexandru Ghilduş, sau de "Fata cu jacheta albas-tră", pictură de Ion Musceleanu care a ajuns de la 250 la 450 de euro. Sau o natură statică cu ceainic ce ar fi putut fi la fel de bine şi cu pipă, de Dem Iordache, vîndută cu 550 de euro, peste preţul de pornire de 480 de euro sau o altă lucrare de acest pictor, o natură statică cu portocală şi cactus care ar fi putut fi la fel de bine şi cu cactus şi portocală, preţul fiind acelaşi, de pornire şi adjudecare în acelaşi timp, adică 380 de euro.
Iar despre ce nu s-a vîndut nu vorbim pentru că avem şanse mari să o facem în viitor, cînd vedetele sau necunoscutele de acum vor apărea din nou în licitaţii, la GalAteCa, la Teatrul de operetă sau la etajul "Hanului cu tei", într-un circuit alt picturilor despre care vom scrie chiar săptămîna viitoare.