"Potenţialul pieţei de retail susţine oportunităţi şi pentru dezvoltatorii din real estate"

A CONSEMNAT EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 27 iunie 2023

"Potenţialul pieţei de retail susţine oportunităţi şi pentru dezvoltatorii din real estate"

(Interviu cu Mădălina Sava, Retail Advisor CBRE)

Piaţa de retail rămâne dinamică, după un an 2022 cu rezultate record. În plus, odată cu dezvoltarea industriei de retail, apar oportunităţi de dezvoltare şi pentru piaţa de real estate.

Chiar şi în actual context economic, apetitul românilor pentru cumpărături rămâne ridicat, consolidând interesul jucătorilor internaţionali de retail, susţine Mădălina Sava, Retail Advisor în cadrul CBRE.

În acelaşi timp, România este o piaţă în dezvoltare, cu un profil de consumator din ce în ce mai educat şi exigent, ceea ce generează un nou potenţial de extindere pentru multe branduri ajunse deja la maturitate pe pieţele din Vest.

Reporter: Cât de competitivă rămâne România ca piaţă de retail în actualul context?

Mădălina Sava: Chiar şi în actual context economic, apetitul românilor pentru cumpărături rămâne ridicat, consolidând interesul jucătorilor internaţionali de retail. România este o piaţă în dezvoltare, cu un profil de consumator din ce în ce mai educat şi exigent, ceea ce generează un nou potenţial de extindere pentru multe branduri ajunse deja la maturitate pe pieţele din Vest.

Retailerii internaţionali sunt atraşi şi de puterea de cumpărare destul de ridicată în mai multe oraşe din ţară, iar dacă ne referim în special la segmentul fashion, românilor le plac brandurile şi sunt interesaţi de tendinţele din modă, un lucru important pentru jucătorii care evaluează intrarea pe noi pieţe.

Similar, companiile din sectorul de food apreciază faptul că românilor le place să mănânce în oraş şi văd că aceştia sunt deschişi să testeze tot ce este nou, ceea ce din nou contribuie la deciziile de extindere.

Se simte însă nevoia de dezvoltare a unor noi spaţii comerciale, ţinând cont că România este piaţa cu cea mai mică disponibilitate (vacancy), de sub 2%. Practic, potenţialul pieţei de retail susţine oportunităţi şi pentru dezvoltatorii din real estate.

Reporter: Anul trecut 17 branduri noi au intrat pe piaţa locală. Ce estimări aveţi pentru anul în curs?

Mădălina Sava: Nu doar numărul de intrări în 2022 este relevant, ci mai ales numele importante care au făcut primul pas în România şi care au înregistrat succes încă de la lansare, o demonstraţie în plus că erau deja cunoscute şi aşteptate de consumatori. Printre acestea nu putem să nu menţionăm Primark, Converse sau Foot Locker, care şi-au inaugurat magazinele în centre comerciale, dar şi Popeyes, Poke House şi Submarine Burger, care au ales să intre fie în centre comerciale, sau locaţii stradale, fie în cadrul parcurilor de retail.

Şi pentru anul acesta sunt aşteptate noi intrări pe piaţa locală, deşi estimările arată că 2023 nu se va ridica la nivelul anului trecut. Trebuie să avem în vedere însă că discuţiile de intrare ale unui brand în România şi analiza pieţei locale pot dura chiar şi doi ani.

Reporter: Cum arată viitorul retailului şi în ce măsură tehnologia îşi pune amprenta asupra modului în care facem cumpărături?

Mădălina Sava: Perspectivele asupra retailului arată o integrare tot mai mare a tehnologiei care transformă modul de consum. Astfel, integrarea tehnologiei şi a unei strategii omnichanel devin nelipsite din planurile companiilor, mai ales că acestea au demonstrat că sunt direct responsabile de creşterea cifrei de afaceri a companiilor. În plus, majoritatea magazinelor fizice şi-au dezvoltat platforme online şi nu mai este nicio îndoială că ecommerce-ul este aici pentru a rămâne. Mai mult decât atât, vedem că acesta a trecut deja la o nouă etapă - m-commerce (mobile commerce), care va consolida creşterea industriei estimată la 15% în România, până în 2025.

În acelaşi timp, procesele de automatizare sunt tot mai des integrate de către magazinele fizice ca soluţie ce uşurează atât experienţa consumatorilor, cât şi lipsa forţei de muncă a retailerilor prin auto-check-out, puncte de preluare, asistent virtual de magazin şi chiar promoţii bazate pe inteligenţă artificială şi livrare.

Reporter: Putem vorbi despre o dezvoltare tot mai mare a magazinelor fizice care oferă o experienţă de cumpărare?

Mădălina Sava: Experienţa de cumpărături rămâne unul dintre principalele motiv al performanţelor magazinelor fizice. Vedem însă o diferenţă clară a comportamentului consumatorilor între clienţii centrelor comerciale şi cei ai parcurilor de retail. De exemplu, în timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerinţe ale consumatorilor şi devin mai eficiente, în parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atracţie.

Reporter: În ce măsură sunt nevoiţi retailerii să se adapteze la noile comportamente ale consumatorilor?

Mădălina Sava: Prin definiţie, retailerii oferă ceea ce îşi doresc clienţii, adaptarea continuă la comportamentul cosumatorului se află pentru majoritatea companilor din retail în centrul strategiei de business. Vedem, de exemplu, cum brandurile sunt mai atente la sustenabilitate şi la tot ce înseamnă amprentă asupra mediului înconjurător, nu doar prin prisma reducerii consumului sau a altor beneficii pentru business, dar şi din dorinţa de a îndeplini aşteptările consumatorilor. Aceştia au devenit mai atenţi la sustenabilitate şi sunt tot mai selectivi cu brandurile în funcţie de acreditarea ESG şi putem deja vorbi de primele manifestări ale consumerismului etic şi în România.

Reporter: Cum optimizează retailerii costurile în aşa fel încât să protejeze bugetul consumatorilor, în actualul context economic?

Mădălina Sava: Observăm că, pe lângă strategiile clasice, precum identificarea continuă a furnizorilor alături de care să reuşească să obţină preţuri competitive, retailerii abordează pragmatic în analizele lor şi componenta sustenabilitate care poate conduce la reducerea consumului de energie. Spre exemplu eficienţa energetică a clădirilor are un impact direct asupra service charge-ului, iar evoluţia preţurilor utilităţilor din ultimul an a arătat cât de important este să menţii în control acest aspect. De asemenea, retailerii încep să investească mai mult în procesele tehnologice şi de automatizare, care au dovedit că pe termen lung reduc costurile prin optimizarea procesului de logistică, dar şi eficientizarea costurilor de stocare şi prin evitarea risipei de produse.

Reporter: Anul 2022 a fost unul extrem de bun pentru retail. Ce aşteptări sunt pentru industrie anul acesta?

Mădălina Sava: După anul foarte bun înregistrat în 2022, cu rezultate care depăşesc nivelul înregistrat în 2019, an de referinţă pentru industrie, piaţa de retail rămâne dinamică şi îşi continuă ascensiunea. Totodată, apar noi oportunităţi pe piaţă şi pentru dezvoltatori, ţinând cont că spaţiile comerciale disponibile devin insuficiente. Aproximativ 300 milioane euro au fost investiţi în construcţia de noi spaţii moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la începutul anului 2022 şi până în primul trimestru al anului 2023. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condiţiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, până la 7,5%.

Reporter: Mulţumesc!

(Articol preluat din revista BURSA Construcţiilor)

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6879
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3062
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9723
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.4124

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb