PREŢUL CARBURANŢILOR Cotaţiile internaţionale, acciza şi cursul valutar ne-au scumpit carburanţii
Alina Toma Vereha, Cosmina Capalău
Ziarul BURSA #Materii Prime / 12 aprilie 2010
Preţurile carburanţilor din ţara noastră au o evoluţie dinamică bazată pe cotaţiile internaţionale şi pe competiţia dintre producători. În plus, preţurile sunt influenţate şi de politica fiscală şi evoluţia ratei de schimb RON/USD. Modificările de preţ care au avut loc de la începutul anului şi până în prezent au fost cauzate, în principal, de creşterea cotaţiilor internaţionale la produse petroliere, ne-au declarat oficialii Petrom. Astfel, în perioada 1 ianuarie-31 martie 2010, cotaţiile internaţionale la benzină au crescut cu 7,4%, iar cele la motorină cu 5,5%, ne-au mai spus aceştia.
Reprezentanţii companiei au menţionat că preţurile Petrom pentru benzină au crescut cu 0,7% în primul trimestru al acestui an, iar cele la motorină au crescut cu circa 1%, ratele de creştere fiind mult sub cuantumul majorării cotaţiilor internaţionale.
La rândul lor, reprezentanţii "Rompetrol" ne-au declarat: "Având în vedere faptul că Grupul Rompetrol îşi asigură întreaga cantitate necesară de ţiţei din plan internaţional, Rompetrol Downstream - divizia de retail a Grupului, a continuat alinierea preţurilor combustibililor comercializaţi şi în primele luni ale anului 2010, în acord cu evoluţiile externe ale cotaţiilor materiei prime, respectiv ţiţei şi componenta bio, dar şi în funcţie de cotaţiile internaţionale ale benzinei şi motorinei.
În acest sens, compania a majorat, de la începutul anului, cu 5,89% preţul benzinei Efix şi cu 5,66% cel al motorinei Efix Diesel, pe fondul creşterii cotaţiilor internaţionale la benzină şi motorină cu 6,75%, respectiv 6,85%. Nu trebuie neglijată influenţa semnificativă în preţurile carburanţilor şi a altor factori economici externi, independenţi de activitatea companiei, res-pectiv rata de schimb valutar, diminuarea diferenţialului Brent - Ural".
Potrivit "Petrom" şi "Rompetrol", ponderea tuturor taxelor în preţurile la pompă ale benzinei şi motorinei este de circa 50%. O creştere importantă de preţ pentru benzină şi motorină a avut loc chiar de la 1 ianuarie 2010, când s-a majorat atât valoarea accizelor exprimate în euro, cât şi valoarea accizelor exprimate în RON. Astfel, în euro, acciza s-a majorat cu 3,6% pentru benzina fără plumb şi cu 3,2% pentru motorină (vezi tabel). În lei, acciza pentru benzina fără plumb a crescut cu 18,4% (de la 1.629,07 lei/tonă în 2009 la 1.929,49 lei/tonă în 2010), iar cea pentru motorină cu 20,8% (de la 1.225,4 lei/tonă în 2009 la 1.481,27 lei/tonă în 2010).
Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil România, ne-a declarat: "Factorii care au scumpit carburanţii în primul trimestru sunt majorarea accizei în euro, deprecierea leului în raport cu euro şi piaţa speculativă a petrolului. Cotaţiile internaţionale pentru ţiţei au avut un trend ascendent în acest an, fără nicio legătură cu realităţile economice şi cu cererea de carburanţi care a scăzut peste tot în lume din cauza crizei.
Petroliştii sunt îngrijoraţi de aceas-tă creştere a cotaţiilor internaţionale în urma speculaţiilor bursiere. Aces-te creşteri se reflectă şi în preţurile carburanţilor şi afectează economiile tuturor statelor, reducând şansele de reluare a creşterii şi ieşirii din criză".
Domnia sa apreciază că toate statele ar trebui să introducă măsuri de temperare şi descurajare a speculaţiilor cu ţiţei pe bursele de mărfuri, astfel încât economia să nu mai preia toate şocurile fluctuaţiilor de preţ. Directorul general al Lukoil ne-a dat ca exemplu în acest sens impozitarea profitului conjunctural realizat de producători în contextul creşterii cotaţiilor, sau impunerea de redevenţe petroliere în funcţie de evoluţia cotaţiilor.
• Componentele preţului:
- TVA;
- Accize;
- Fondul Special pentru Produse Petroliere (FSPP);
- Taxa specială de drum;
- Costuri logistice (distribuţie primară şi secundară);
- Costuri de operare reţea de distribuţie;
- Costul materiei prime;
- Costul prelucrării materiei prime;
- Costuri financiare;
- Adaos comercial.
• AOAR nu agreează creşterea preţului
Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) şi-a exprimat, recent, într-un comunicat, dezacordul faţă de creşterea preţului combustibililor, în condiţiile în care preţul petrolului a rămas stabil în ultimele 12 luni, în jurul valorii de 78-80 $/baril. AOAR consideră că este nejustificată lipsa de reacţie a autorităţilor competente, îndeosebi a Consiliului Concurenţei şi a Guvernului, faţă de comportamentul economic de tip cartel a producătorilor din domeniu.
AOAR cere examinarea atentă a evoluţiei preţului combustibililor pe piaţa internaţională şi pe piaţa României, ţinând cont că, mai ales într-o perioadă economică dificilă, nu se justifică obţinerea unor profituri doar prin măriri de preţuri posibil a fi realizate ca urmare a poziţiei dominante deţinute de companiile de profil.