Preţul cauciucului natural a crescut ieri, pentru a patra oară în ultimele cinci zile de tranzacţionare, la Tokyo, apropiindu-se de nivelul maxim al ultimilor 28 de ani. Ascensiunea a urmat deprecierii monedei nipone (yenul) până la cursul minim al ultimelor trei luni faţă de dolar, evoluţie care a generat o cerere mare de contracte futures pe mărfuri, denominate în yeni.
Cauciucul cu livrare în noiembrie a avut un preţ de 343,7 yeni/kilogram (3.195 dolari tona metrică) la Tokyo Commodity Exchange, în creştere cu 2,1%. La data de 9 iunie a fost atinsă o cotaţie de 345,4 yeni, cea mai mare de după 9 aprilie 1980.
Moneda niponă a pierdut teren faţă de cea americană după ce investitorii au început să speculeze că banca centrală a SUA (Federal Reserve - Fed) va majora dobânzile anul acesta, ca să reducă inflaţia. Preşedintele Fed, Ben S. Bernanke, a declarat, săptămâna aceasta, că riscurile la adresa economiei s-au redus, iar ministrul finanţelor, Henry Paulson, a afirmat că nu exclude niciodată o intervenţie pentru sprijinirea dolarului.
În ultimul an, preţul cauciucului a urcat cu 27%, întrucât cererea de profil a sporit mai rapid decât livrările. Stocurile de cauciuc natural din China, cel mai mare consumator mondial în materie, au scăzut cu 1.880 tone, la 18.995 tone (cel mai redus nivel de după august 2005), potrivit datelor anunţate de Shanghai Futures Exchange la data de 6 iunie, în baza cifrelor colectate de la zece depozite din Shanghai, Shandong, Yunnan, Hainan şi Tianjin.
La Shanghai Futures Exchange, preţul cauciucului cu livrare în septembrie a urcat cu 3,4%, la 26.300 yuani (3.800 dolari) tona. La data de 27 mai a fost atins preţul maxim al ultimilor doi ani: 27.080 yuani tona.
Importurile de cauciuc natural realizate de China au crescut cu 26% în primele patru luni din 2008, faţă de acelaşi interval din 2007, ajungând la 630.000 tone metrice. Creşterea a fost urmarea faptului că vânzările mari de maşini au generat o cerere sporită de materii prime utilizate la fabricarea anvelopelor. În luna mai, importurile au fost de 100.000 de tone, conform datelor preliminare anunţate ieri, de Biroul vamal din Beijing.