Interesul guvernului Ponta pentru problema împrumutaţilor în CHF pare mare în mass-media, însă realitatea arată cu totul altceva.
La şapte luni de la explozia francului elveţian (CHF), clienţii împrumutaţi în moneda elveţiană se simt asemeni unei mingi de ping-pong, fiind pasaţi de la o autoritate la alta.
Aceştia au trimis mai multe petiţii autorităţilor statului, în care prezintă situaţia precară a debitorilor aflaţi, în mare parte, în imposibilitatea să-şi achite ratele şi propun soluţii care să le vină în ajutor.
Zilele trecute, doi dintre clienţii împrumutaţi în CHF, care au trimis acelaşi memoriu la preşedinţie şi guvern, au primit răspunsuri diferite din partea executivului.
În timp ce unul dintre debitori a primit următorul răspuns: "Referitor la memoriul dumneavoastră, vă facem cunoscut faptul că a fost transmis, spre analiză şi informare, MINISTERULUI FINANŢELOR PUBLICE", celuilalt client i s-a răspuns: "Referitor la memoriul dumneavoastră, vă facem cunoscut faptul că a fost transmis, spre analiză şi informare, PARLAMENTULUI ROMÂNIEI - CAMERA DEPUTAŢILOR".
De asemenea, preşedinţia a răspuns debitorilor după cum urmează: "Am luat cunoştinţă, din petiţia adresată Preşedintelui României, domnul Klaus Iohannis, despre solicitarea dumneavoastră.
În vederea analizării problemelor semnalate, petiţia dumneavoastră a fost trimisă la Camera Deputaţilor - Comisia pentru Buget, Finanţe şi Bănci.
Urmează ca, în termenul legal, instituţia sesizată să comunice Administraţiei Prezidenţiale şi dumneavoastră, soluţia adoptată".
În memoriul transmis preşedintelui şi premierului, printre altele, debitorii solicită: "Va rog să mediaţi acest conflict între clienţi, bănci, BNR şi Statul român, care a făcut până acum căteva victime şi probabil va mai face şi în viitor. De asemenea, este posibil să genereze şi mişcări sociale.
Este evident că noi, tinerii care am luat credite în perioada 2007-2008, când nu era în vigoare programul Prima Casă, suntem discriminaţi faţă de cei care au accesat împrumuturi mai avantajoase prin acest program. În acest moment, zeci de mii de familii au fost lăsate la mila unor bănci care refuză negocierile cu clienţii pe care i-au ademenit prin mijloace de marketing. (...) Mii de familii de români de bună credinţă, buni platnici, au ajuns în pragul sărăciei şi al disperării întrucât li s-au vândut nişte iluzii - băncile au asigurat verbal, pe nişte oameni fără experienţă sau pregătire economică, de faptul că produsul potrivit nevoilor lor este creditul în franci elveţieni. Zeci de mii de familii au dorit să-şi facă un camin al lor şi acum sunt în pericol de a fi aruncate în stradă, prin executări silite din partea băncilor, după ce au plătit până acum, unii din ei, mai mult decât au împrumutat de la bănci. (...) Noi nu vrem bani de la stat, dar vrem să ne plătim ratele şi să ne rămână suficienţi bani cât să putem duce un trai decent".
În contextul în care consumatorii încă cer o lege a conversiei cu discount, reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice (MFP) lucrează la un astfel de proiect, urmând ca acesta să fie avizat de BNR şi aprobat, până la începutul lunii septembrie.
Proiectul de lege, iniţiat de fostul ministru de resort Darius Vâlcov pentru conversia creditelor imobiliare din valută în lei prevede, printre altele, o conversie cu discouont la sold, în lei sau în altă valută, a împrumuturilor contractate în valutele care s-au depreciat cu peste 50% faţă de leu, din momentul la care au fost făcute creditele, jumătate din suma rămasă de plată urmând să fie garantată de stat.
Printre altele, clienţii propun un discount de 25% la soldul creditului, precum şi eliminarea plafonului valorii imobilului garantat şi a plafonului de venit prevăzut în proiect.
Potrivit ministrului de finanţe Eugen Teodorovici, plafonul garanţiilor acordate de stat se ridică la 1 miliard de lei, în varianta actuală, cu posibilitatea de extindere.
Criza creditelor în CHF a izbucnit în luna ianuarie, când francul elveţian a explodat neaşteptat, ca urmare a desfiinţării, de către Banca Centrală a Elveţiei, a pragului de 1,2 CHF/EUR, stabilit în 2011.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.08.2015, 10:31)
AStea sunt institutiile noastre.Asa vad ei dreptate.Ci totii sunt corupri si incompetenti de la presedinte la membrii comisiilor de buget finante si la mai marii BNR.
Singura modalitate de a face dreptate si repetam dreptate nu pomana este dea intra cu forta in ei precum si de a sesiza forumurile internationale competente.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.08.2015, 19:54)
in strada sa ne facem singuri dreptare
2. FEEDBACK DE LA PETITIONAR
(mesaj trimis de cristian în data de 13.08.2015, 18:13)
Dna Olescu, daca aveti posibilitatea, transmiteti presedinttiei ca unul din cei doi petitionari este un sibian care si-a depus dosar pentru locuinta ANL cand era primar dnul Iohannis la Sibiu. Nici atunci nu s-a intamplat nimic - din acest motiv a fost nevoit sa ia un credit pt locuinta - iar acum, cand acest fost primar a iesit presedinte avand ca slogan `ROMANIA LUCRULUI BINE FACUT' foarte multi din cei ce l-au votat sunt profund dezamagiti de activitatea dansului. Nu suntem in Romania lucrului bine facut, ci intr-o Romanie a nesimtirii, a incompetentei, a lipsei de empatie, a hotiei - O ROMANIE IN CARE NU-MI DORESC SA IMI CREASCA ODRASLELE, si-asa frustrate de lipsurile generate de achitarea regulata a unor rate umflate abuziv de BANCPOST, o ROMANIE in care ANPC da din umeri si se teme sa actioneze in forta, o Romanie in care BNR-ul afirma ca nu dispune de procurori ca sa ancheteze abuzurile bancare - suntem intr-o Romanie de incompetenti si hoti cum nu prea imi vine sa cred ca a mai fost in ultima suta de ani.
3. fără titlu
(mesaj trimis de n în data de 14.08.2015, 02:37)
DARLA DARLA CU VALUTA, MANIPULAREA SI CREDITELE ILEGALE
INCAPACITATEA STATELOR DE A APLICA DISPOZITII PENALE ASUPRA BANCILOR INFRACTOARE.
Temei juridic Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 14 iunie 2006 privind inițierea și exercitarea activității instituțiilor de credit (reformare)Text cu relevanță pentru SEE. Articolul. 44 cu privire la incalcarea secretului si confidentialitatii datelor bancare, Articolul 54 împotriva instituțiilor de credit statele membre dispun ca autoritățile lor competente respective să poată adopta sau impune, care încalcă actele cu putere de lege sau actele administrative privind supravegherea și desfășurarea activităților lor sancțiuni și măsuri menite să pună capăt încălcărilor respective sau să elimine cauzele acestora.Articolul 142 Fără a aduce atingere dispozițiilor lor de drept penal, statele membre asigură posibilitatea de a impune sancțiuni sau măsuri menite să pună capăt neregulilor constatate sau cauzelor lor în cazul holdingurilor financiare și al holdingurilor cu activitate mixtă sau al managerilor responsabili care încalcă actele cu putere de lege și actele administrative adoptate în aplicarea articolelor 124-141 și a prezentului articol. Autoritățile competente cooperează îndeaproape pentru ca aceste sancțiuni sau măsuri să permită obținerea rezultatelor dorite, în special în cazul în care administrația centrală a unui holding financiar sau a unui holding cu activitate mixtă nu se află în același loc cu sediul său central.Mai deprte aici ROMANII CONTRA BANCI