Avem instanţe supraaglomerate cu dosare, în care soluţionarea unui proces durează ani buni, dar cu toate acestea o bună parte din judecătoriile şi parchetele din ţară urmează să fie desfiinţate din raţiuni economice, pe motiv că n-ar avea suficientă activitate.
Din cele 188 de judecătorii şi parchete din ţară, nouă nu funcţionează, iar alte 32 ar putea să fie desfiinţate sub justificarea că, în ultimii patru ani, au avut o medie de sub 2000 de cauze pe an de soluţionat, potrivit unui document al Ministerului Justiţiei, remis la solicitarea redacţiei.
Asta în condiţiile în care "în anul 2009 pe rolul instanţelor din Româ-nia au fost în derulare peste 2.100.000 de procese, iar statisticile au indicat o creştere a numărului acestora cu peste 30% la nivelul anului 2010", susţine Anca Elisabeta Ciucă, preşedinte al Consiliului de Mediere.
• Inventarul experţilor
Experţii Ministerului Justiţiei, ai Parchetului General şi ai Consiliului Suprem al Magistraturii au inventariat activitatea tuturor judecătoriilor şi a parchetelor din ţară în perioada 2005-2009.
"Urmează ca, după finalizarea studiului şi evaluarea concluziilor desprinse din acesta, să fie luate decizii şi întreprinse măsuri privind des-fiinţarea unor instanţe judecătoreşti", ne-au declarat reprezentanţii Ministerului Justiţiei.
Restructurarea vine în contextul în care cheltuielile judecătoriilor au crescut la 467,3 milioane lei în primele opt luni ale acestui an, după ce, în 2009, acestea au fost de 445,5 milioane lei.
• Procesele noastre
Desfiinţarea unor instanţe şi creşterea numărului de dosare pe rol vine în contextul în care, şi aşa, soluţionarea unui proces durează, la momentul actual, de la câteva luni bune, la câţiva ani, în funcţie de cât de aglomerată este instanţa respectivă.
"Există astfel riscul ca judecătorul să nu poată să dea o soluţie corectă din cauza volumului prea mare de lucru", după cum ne-a spus Mona Pivniceru, preşedintele Asociaţiei Magistraţilor din România.
Pentru justiţiabil, acest lucru în-seamnă timp pierdut, nervi şi mai mulţi bani. "Desfiinţarea judecătoriei din localitate va aduce, automat, cel puţin costuri de transport mai mari pentru justiţiabil", ne-a spus avocatul Zeno Sustac, expert al Curţii Internaţionale de Arbitraj. De alt-fel, patru din cele şase judecătorii din mediul rural sunt pe "lista neagră", acestea fiind Bozovici, Gurahonţ, Răducăreni şi Podu Turcului.
Avocatul mai atrage atenţia asupra faptului că reducerea numărului de instanţe va presupune atât transferul de personal de la o judecătorie la alta - lucru dificil de realizat, confom spuselor sale - cât şi transferul de dosare, ceea ce ar putea să ducă la prelungirea cauzelor de soluţionat.
Pentru justiţiabil, alţi nervi, alţi bani, alt timp pierdut.
• Judecătorii pasibile de desfiinţare
Cele nouă judecătorii/parchete care nu funcţionează sunt, potrivit unui document al Ministerului Justiţiei remis redacţiei: Bocşa, Cernavodă, Băneasa, Bechet, Comana, Sângeorgiu de Pădure, Scorniceşti, Urlaţi, Jimbolia.
Cele 32 de judecătorii care au înregis-trat, în perioada 2005-2009, o medie de sub 2000 de cauze pe an sunt, potrivit sursei citate: Orăştie, Agnita, Podu Turcului, Rupea, Întorsura Buzăului, Şomcuţa Mare, Baia de Aramă, Hârşova, Însurăţei, Murgeni, Pogoanele, Târnăveni, Chişineu Criş, Bozovici, Făget, Sălişte, Dragomireşti, Târgu Lăpuş, Jibou, Babadag, Orşova, Răducăreni, Darabani, Topliţa, Gurahonţ, Deta, Avrig, Blaj, Haţeg, Făurei, Moldova Nouă.
1. Adaptare la mediu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.11.2010, 05:01)
De ce ar face justitia nota discordanta de tot ce se intampla in jurul nostru ? Cred ca, din pacate, problemele din justitie vor fi un fenomen din ce in ce mai vizibil. Uitati-va va rog la ce inseamna schimbarile permanente ce se opereaza la codul penal, in timp ce un cod penal aprobat de parlament de un an si jumatate zace pe o pagina de monitor oficial si o sa vedeti ca punerea lui in aplicare nu se va intampla asa cum si atunci cand ministerul justitiei ne tot promite. Regretabil, dupa parerea mea.
2. Felicitari!
(mesaj trimis de P.P în data de 23.11.2010, 08:24)
Foarte interesant articolul! Adica in loc sa redistribuim numarul de cauze care exced anumite instante acolo unde sunt prea putine noi le desfiintam... Vom sta ani lumina pana la rezolvarea unui dosar
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.11.2010, 11:00)
Atat numarul mare de judecatorii cat si numarul mare de dosare se datoreaza principiulu i"fate ca muncesti" ; prin 2004 , ca sa-si justifice salariile nesimtite au inceput taraganarea solutionarii dosarelor - asa s-au inmultit si si-au "justificat" volumul mare de munca (deci salarii mai mari) cand, in fapt, aglomerarea instantelor cu dosare se datora - in principal cresterii numarului de judecatori veniti (adusi) in instante dupa 1990 ; ceva cam cum s-a intamplat dupa 23 August '44 cand au fost adusi "tovarasii judecatori" cei care trebuiau sa sustina regimul - nemaicontand calitatea actului de justitie ci servirea " cauzei ".
La calitatea legilor emise dupa 1990, la care se adauga calitatea guvernarii, nici nu trebuie sa ne mai miram unde s-a ajuns. Daca luam in analiza doar ce s-a creat cu Legea 18/1991 - restituirea terenurilor agricole : reglementare, punerea in aplicare si zecile de mii de procese (la care au pus "umarul " si judecatorii) tabloul este edificator.
4. parere
(mesaj trimis de raul în data de 24.11.2010, 11:33)
Cred ca avem nevoie de eficienta in actul juridic,iar omul de rand sa nu fie batjocorit.Multumesc.