Procedura de evaluare a impactului reglementării (EIR) în procesul legislativ nu este încă implementată corect în ţara noastră, sînt de părere reprezentanţii Centrului Român de Politici Economice (CEROPE). Aceştia au opinat, în cadrul unei mese rotunde organizate ieri, că, după adoptarea Legii 52/2003, care aduce mai multă transparenţă în procesul de adoptare a actelor normative, introducerea EIR ar fi următorul pas natural de urmat pentru îmbunătăţirea şi sta-bilizarea cadrului de regle-mentare autohton.
Un document elaborat în cadrul proiectului Phare RO/2003-005-551.02.03 denotă faptul că, în prezent, în cadrul procesului legislativ reglementat prin Legea 24/2000, nu există nici un criteriu de definire a "importanţei şi complexităţii" actelor normative, existînd posibilitatea interpretării derogatorii pe criterii pur subiective. Concret, în demersul anterior procesului legislativ, ca şi în timpul acestuia, trebuie reglementată o activitate de documentare temeinică în ceea ce priveşte impactul economic şi social pe care un act normativ, care urmează să fie promulgat, l-ar putea avea. De asemenea, în prezent, faptul că procesul de consultare cu alte autorităţi sau instituţii este lăsat la latitudinea iniţiatorilor de proiecte contravine, întrucîtva, necesităţii impe-rative de a folosi sursele de expertiză deja existente în soci-etate, sînt de părere experţii CEROPE.
Baiba Petersone, resident twinning advisor în cadrul programului Phare, a declarat, pe marginea acestui subiect, că "fiecare aspect care ţine de conţinutul textului unui act normativ, în forma sa de proiect, trebuie analizat cu foarte multă atenţie, din punct de vedere al modului în care va influenţa mediul economic şi social". Domnia sa a mai adăugat că acest proces de analiză trebuie reglementat printr-o lege anume sau prin îmbunătăţirea cadrului legislativ aflat în vigoare în acest domeniu. Doamna Petersone consideră că trebuie avut în vedere modelul celorlalte state din Uniunea Europeană, unde există reglementări clare în ceea ce priveşte instrumentele şi modurile în care este efectuată analiza de impact în cadrul procesului legislativ.
Totodată, participanţii la dezbateri au ţinut să se refere şi la rolul Consiliului Economic şi Social (CES), care se pare că devine treptat o instituţie cu o funcţionalitate redusă şi care este contestată din punct de vedere al reprezentativităţii. Reprezentanţii CEROPE sînt de părere că principala problemă a consultării CES este, însă, faptul că în ţara noastră prin dialog social se înţelege dialog tripartit (adică relaţiile între Guvern, patronate şi sindicate), context din care sînt excluse alte componente ale societăţii civile, cum ar fi mediul academic, instituţii de cercetare sau ONG-urile.
Conform documentului elaborat de CEROPE, procedura de evaluare a impactului reglementării este o metodă de analiză profundă a implicaţiilor pozitive şi negative ale unei reglementări exitente sau propuse. În acelaşi timp, EIR reprezintă o tehnică prin care se pot obţine informaţii folositoare în vederea reformelor bazate pe expertize şi fapte şi nu pe interese politice. Totodată, EIR este un instrument de monitorizare şi management al proiectelor de reformă şi o strategie de comunicare pentru obţinerea sprijinului societăţii pentru procesul de reformă şi transformare socio-economică.