Producătorii de polistiren se tem că amenzile pe care le aplică Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru nerespectarea legii vor creşte, dacă instituţia va trece din subordinea Guvernului în coordonarea Parlamentului.
Industria polistirenului nu este singurul domeniu care se plânge că, dacă amenzile ANPC ar reprezenta 10% din cifra de afaceri a companiilor, atunci acestea din urmă ar intra în faliment.
Sectorul vopselelor, dar şi întreprinderile mici şi mijlocii şi reprezentanţii din turism susţin că vor fi afectaţi dacă legea de modificare a statutului ANPC va fi adoptată.
Întrebarea care se pune este de ce această teamă? ANPC aplică amenzi doar pentru nerespectarea legii consumatorului. Dacă firmele respectă legea, atunci nu riscă să fie amendate...
Asociaţia Producătorilor de Polistiren Expandat din România (ROMEPS) s-a alăturat demersului Asociaţiei Industriei Vopselelor din România (AIVR) şi a trimis Senatului un document prin care solicită respingerea propunerii legislative privind Statutul ANPC.
Delia Filip, director executiv ROMEPS, a menţionat, într-un comunicat: "ROMEPS înţelege şi susţine sancţionarea operatorilor economici care nu se supun legislaţiei în vigoare.
Cu toate acestea, raţiunea care stă la baza demersului asociaţiei de a solicita respingerea propunerii legislative este legată, în primul rând, de faptul că regimul de contravenţii, prin care se trece de la modelul actual ce presupune o limită valorică la amendarea cu procente din cifra de afaceri, este disproporţionat şi va conduce companiile spre faliment, fără posibilitatea reabilitării".
În solicitarea făcută către Senat, Asociaţia apreciază că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului nu dispune la acest moment de suficiente resurse materiale şi umane care pot să asigure luarea unor decizii nediscreţionare, într-un timp optim.
Iniţiatorii proiectului legislativ au spus, însă, în mai multe ocazii, că modificarea acestei legi ar conduce atât la creşterea numărului de salariaţi, cât şi la majorarea salariilor acestora.
Delia Filip mai consideră şi că "mutarea ANPC de sub conducerea Guvernului în subordinea Parlamentului reprezintă împuternicirea acestei instituţii cu o conducere politică, lucru care va duce la vulnerabilizarea companiilor".
Însă, proiectul legislativ urmăreşte tocmai ca ANPC să iasă de sub controlul Guvernului, fiind mai greu ca Parlamentul să influenţeze politic instituţia pentru protecţia consumatorilor, având în vedere că politicienii fac parte din mai multe partide politice.
Paul Anghel, directorul general al ANPC, ne-a spus că susţine orice fel de lege care ajută şi protejează mai mult consumatorul.
"Dacă această lege ne face să avem o putere mai mare în respectarea drepturilor consumatorilor, atunci este normal să o susţinem", ne-a spus domnia sa.
Referitor la sancţiunile aplicate de ANPC, domnul Anghel ne-a explicat: "Orice fel de lege se completează cu prevederile Ordonanţei 2/2001, unde există şi sancţiuni de tip avertisment. Abia după avertisment, pot fi date amenzi. În ceea ce priveşte nivelul amenzilor, nici acum sancţiunile aplicate pe Legea practicilor incorecte nu sunt mici".
În replică la comunicatul ROMPES, Paul Anghel ne-a spus, răspunzând întrebărilor ziarului BURSA: "La polistiren, ecuaţia este foarte simplă. În primul rând, în domeniul consumatorului, ei au o lege foarte simplă - trebuie să respecte anumiţi parametri (grosime, porozitate, granularitate etc.). Producătorii de polistiren trebuie să respecte acest normativ simplu. Dacă ei nu respectă această lege simplă, atunci când vine vorba despre legile din domeniul fiscalităţii, contabilităţii etc., ce fac? Dacă ANPC îi trimite în faliment, atunci fiscul ce le face? Îi omoară? Normal că dacă se dovedeşte că acei câţiva parametri nu sunt respectaţi, atunci aplicăm amenzi. Este foarte simplu. Este ca şi cum am spune - dacă treci pe roşu, atunci vei fi sancţionat".
Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), a spus, recent, că proiectul de lege privind statutul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor va acorda puteri prea mari acestei instituţii, inclusiv capacitatea să acorde amenzi de până la 10% din cifra de afaceri a unei firme. Această prevedere ar duce la închiderea unor companii viabile şi la concedierea unui număr semnificativ de angajaţi, susţin reprezentanţii CNIPMMR. În opinia acestora, Senatul trebuie să respingă iniţiativa legislativă sau să o adopte ţinând cont de unele amendamente.
Florin Jianu a menţionat: "Legea 468/2016 va avea efecte negative semnificative asupra întregului mediu de afaceri pentru că va genera închiderea unor întreprinderi viabile, concedieri de personal, pierderea veniturilor bugetare din taxe, impozite, contribuţii obligatorii, inclusiv creşterea cheltuielilor bugetare aferente ajutorul de şomaj şi asistenţei sociale şi blocarea investiţiilor. Noi am făcut 21 de amendamente asupra legii, în care vizăm aceste atribuţii şi drepturi exagerate ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor".
Totodată, Lucia Morariu, vicepreşedinte CNIPMMR, a apreciat că turismul este un domeniu afectat de această propunere legislativă: "Pentru membrii noştri, pentru agenţiile de turism şi pentru industria hotelieră, acest tip de amendă pornind de la 0,5% şi ajungând la 10% din cifra de afaceri nu face decât să ne arate încă o dată o agresiune de-a dreptul suspectă a instituţiilor Statului, în ultima perioadă".
Iniţiativa legislativă aparţine domnului Răzvan Mironescu, deputat liberal. Colegul său de partid, Daniel Cătălin Zamfir, semnatar al proiectului de lege, consideră că instituţia care îi protejează pe consumatori trebuie să fie puternică, independentă şi să apere cu adevărat interesele consumatorilor.
Propunerea de trecere a ANPC din subordinea Guvernului în cea a Parlamentului a fost depusă în aprilie la Parlament.
Expunerea de motive publicată pe site-ul Camerei Deputaţilor arată: "Reorganizările repetate prin care a trecut această instituţie nu au fost de natură să-i permanentizeze o formă de organizare stabilă, ci, din contră, i-au creat o vulnerabilitate, riscând să afecteze în final drepturile consumatorilor. Schimbarea modului de organizare şi funcţionare a Autorităţii, în sensul poziţionării ei sub controlul parlamentar, prin faptul că va fi condusă de un organ colegial, denumit Consiliul ANPC, format din şapte membri, desemnaţi de Parlament, la propunerea Comisiilor de specialitate reunite, îi asigură autonomia şi independenţa, devenind o structură stabilă, cu buget propriu, capabilă să ia decizii în interesul consumatorilor fără a fi supusă presiunilor din partea unui terţ, fie el şi instituţie a statului".
Documentul mai subliniază, printre altele, că, anual, până la 30 iunie, ANPC va comunica Parlamentului un raport privind activitatea sa şi modul în care operatorii economici şi autorităţile publice respectă regulile protecţiei consumatorilor.
Iniţiatorii consideră că asigurarea independenţei ANPC este singurul mod prin care drepturile şi interesele consumatorilor vor fi mai bine reprezentate şi apărate.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 10:05)
Atunci sa nu încalce legea. Adică ei vor amezi foarte mici în caz că încalcă legea :)))). Înseamnă că ei chiar încalcă legea de se tem de amenzi
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 11:26)
Oricine poate gresi inteligentule. Nimic pe lumea asta nu e perfect. Si cei care fac avioane mai fac erori. Ca sa amendezi o firma cu 10 % din cifra de afaceri, inseamna sa o inchizi, sa o falimentezi, sa creezi o nenorocire. Oamenii raman fara servici, bancile fara banii imprumutati, bugetul de stat fara venituri, furnizorii fara banii pe mat prime etc. Si asta poate sta in pixul unui functionar nepregatit din punct de vedere tehnic si fara resurse reale de verificare. Nu este normal. S au intors milioane de masini cu defectiuni foarte periculoase si nimeni n a amendat industria suto cu 10% din cifra de afaceri. Acest gen de actiuni extrem de agresive nu sunt normale. Nu inseamna ca industria se teme de amenzi. Dar asemenea amenzi sunt total nerezonabile si aproape demente
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 14:32)
Aceasta este paractica la nivel European cu amenda cin cifra de afaceri , asa se intampla cu bancile inclusiv din Romania daca nu pun in aplicare anumite directive europene. Amenzile pot fi si procent din cifra de afaceri a grupului din care face parte respectiva banca etc...
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 14:35)
vezi ca directive legate de prelucrarea datelor cu caracter personal se aplica (obligatorii din 2018) pt toti agentii economici nu doar pentru banci si da, amenzile sunt in procent din CA
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 16:29)
N are legatura. Bati campii
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 18:39)
nu are legatura? , documenteaza-te si dupa potzi sa spui ce are sau nu legatura (stii ce este aia prelucrare excesiva a datelor? cred ca nu - directiva la care fac referire mai sus are legatura cu protectia consumatorului si se va aplica in Romania din 2018 obligatoriu) - dar romanu' vrea Europa doar declarativ cand trebuie sa aplice reguli din Europa sau asemanatoare nu vrea .. ba sunt prea dure, prea mari, prea mici, prea din scurt, prea lungi/complicate, prea directe etc... aaa... la noi nu se aplica ca suntem altfel si asa mai departe... Toata lumea este ipocrita vrem ca afara dar nu cu reguli ca afara. Ce poate gresi un sitem automatizat(compiuterizat) care fabrica poliester sau alte materiale in sistem automatizat unde marja de eroare este 0.002%.
In prmul rand ANPC-ul ajunge sa iti dea amenzi dupa numeroase plangeri si incalcari repetate ale legislatiei privind protectia consumatorului. La fiecare sesizare iti da posibilitatea sa te intelegi cu acel consumator. Poate procentul maxim de 10% este prea mare dar nici o amenda maxima pe care azi o poti primi de la ANPC de 20.000 ron nu cred ca este suficient.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2016, 23:35)
Polistirenul nu este poliester madame. Banuiesc ca esti femeia si confunzi ciorapii cu termosistemul. Polistirenul nu e tricotat, este un produs de mare volum, realuzat industrial cu granula care are mai mult sau mai putin pentan, expqndat cu un abur mai mult sau mai putin uscat, in blocuri mari, avand o anumita consistenra diferita la interior de exterior, existand anumite diferente intre baxurilexrezultate. Precizia de 0.002% e in capul tau patrat dominat de datele cu caracter personal. Du te la balamuc!
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.10.2016, 17:19)
Domunul, saracu' este neajutorat (nu stie ce este discutia pe principii, probabil ca de la capul patrat plin de polistiren, asa stie Dl ca arata capul uman :)) si mitocan, se vede ca munceste la ambalat bax-uri de polistiren. Sa trecem peste si sa scriu principial pe subiect (industria nu conteaza). Daca produci automatizat un produs, de la bax la bax/de la lot la lot va avea diferente fffff mici dpdv calitate(de aici a aparut calitatea a 2-a) asa ca nu exista scuza pt faptul ca ai variatii mari dpdv calitate doar daca faci ceva cu intentie si atunci meriti chiar sa ajungi la desfiintare. In functie de calitatea materiei prime se pot ajusta in toate industriile automatizate cantitatile pt fiecare element/componeta care in final va duce la aceeasi calitate pt produsul finit, altfel nimeni nu poate sa ofere aceeasi garantie pentru toate loturile produse. Industria auto (vw) afara a luat amenzi si nu a murit la noi de ce sa nu se poata aplica amenzi chiar si ff mar (dupa incalcari repetate ale legislatiei). Daca esti corect atunci te asiguri ca produsele tale se ridica la nivelul calitativ pe care il pretinzi si il comunici.. altfel se numeste inselatorie.Din pacate respectarea legii pt unii tine de fizica cuantica si ce este mai periculos este faptul ca exista opinii pro nerespectarea legii.