Reporter: Ce strategie abordează Flanco pentru a îndeplini condiţiile impuse de UE în materie de sustenabilitate?
Dragoş Sîrbu: Derulăm programe şi iniţiative care abordează diverse paliere prin care susţinem sustenabilitatea şi un stil de viaţă responsabil faţă de mediu.
În 2020 am început un proiect amplu de digitalizare pe care îl vom finaliza în acest an, în urma unei investiţii totale de 20 de milioane de lei. A pornit de la implementarea sistemului ERP şi a continuat cu digitalizarea documentelor utilizate în cadrul activităţii din sediu şi din magazine, precum semnarea electronică a contractelor de credit, implementarea etichetelor electronice în toată reţeaua, transmiterea de documente în format digital, precum şi utilizarea soluţiilor de arhivare electronică. Reuşim, astfel, să economisim aproape 50 de tone de hârtie pe an, care înseamnă peste 730 de copaci salvaţi.
În luna iunie, am finalizat procesul de implementare a etichetelor electronice în întreaga reţea de 160 de magazine. Proiectul s-a desfăşurat pe parcursul unui an şi jumătate şi a presupus o investiţie în valoare de peste 17 milioane de lei. Totodată, am trecut la iluminare LED în toate magazinele noastre, indiferent că vorbim despre magazine stradale sau din mall, din oraşe mici sau mari.
Un alt palier important prin care susţinem sustenabilitatea este programul propriu Rabla, cu atât mai căutat în acest an, când a lipsit programul naţional organizat de AFM. Anul acesta am crescut valoarea voucherului de la 200 la 300 de lei, motivând, astfel, suplimentar clienţii să recicleze în mod responsabil. Totodată, desfăşurăm şi un program de buy-back pentru telefoane smart în cadrul căruia evaluăm produsul vechi, eliberăm voucher în funcţie de valoarea acestuia, iar clientul îl foloseşte pe loc pentru achiziţionarea unui nou produs.
Reporter: Cum apreciaţi aportul pe care îl au produsele cu un consum scăzut de energie la bunăstarea oamenilor şi a mediului?
Dragoş Sîrbu: În primul rând, produsele cu un consum scăzut de energie au un beneficiu imediat pentru clienţi - reducerea semnificativă a facturilor la energie electrică, un subiect de interes pentru noi toţi. Apoi, impactul asupra mediului, deşi vizibil doar pe termen lung, este de o importanţă crucială. Un consum redus de energie înseamnă scăderea emisiilor de CO2 şi a poluării, deci cei care aleg astfel de produse contribuie activ la combaterea schimbărilor climatice şi la şansa unui mediu înconjurător sănătos pentru generaţiile care vor urma.
În industria noastră, avansul tehnologic trebuie să includă, obligatoriu, şi responsabilitatea faţă de mediu. Ne concentrăm pe a aduce la raft, la dispoziţia clienţilor noştri, o gamă variată de produse şi tehnologii eficiente energetic. Prin programele pe care le desfăşurăm, promovăm beneficiile acestor produse, importanţa reducerii consumului de energie şi îi motivăm pe cei care ne trec pragul să le aleagă.
Reporter: În ce măsură observaţi o educaţie a consumatorilor din România în ceea ce priveşte utilizarea de aparate electrocasnice cu un consum redus de energie?
Dragoş Sîrbu: În special în perioada pandemiei, când telemunca şi timpul petrecut acasă erau predominante, clienţii s-au orientat către produse performante, cu consum energetic mai mic. La Flanco, am încurajat aceste alegeri inclusiv prin produse financiare specifice, cum este cazul creditului Rabla, care oferea condiţii de finanţare preferenţiale. Observăm aceeaşi tendinţă şi în prezent, poate ceva mai moderată, însă prezentă mai mult decât în perioada pre-pandemică.
Reporter: Cum au evoluat vânzările pe acest segment în ultimii ani? Ce perspective are acest segment de piaţă?
Dragoş Sîrbu: Observăm o evoluţie pozitivă a vânzărilor pe acest segment de produse. Clienţii îşi doresc produse mai performante şi mai eficiente energetic, astfel că folosesc inclusiv servicii financiare precum creditul de consum pentru a şi le permite.
De asemenea, profită de programul nostru propriu Rabla - numai în acest an, au fost acordate peste 39.000 vouchere, în valoare de peste 11,5 milioane lei. Produsele care sunt, cel mai adesea, schimbate de clienţi cu o versiune mai performantă tehnologic şi energetic sunt maşinile de spălat rufe şi combinele frigorifice. Următoarele pe listă sunt maşinile de spălat vase, uscătoarele de rufe, plitele şi cuptoarele electrice incorporabile, televizoarele.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în primele opt luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022 şi ce pondere din aceasta provine din vânzările prin divizia Corporate?
Dragoş Sîrbu: Am încheiat primul semestru al anului cu o valoare a vânzărilor de 600 milioane de lei, în creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, pe o piaţă care a crescut în valoare cu aproximativ 6%.
Reporter: Ce rezultate financiare estimaţi pentru întregul an în curs?
Dragoş Sîrbu: Ne păstrăm în continuare optimismul de la începutul anului, când am bugetat un avans al cifrei de afaceri de 20%. Urmează sezonul care are, în mod tradiţional, cea mai mare pondere în vânzări în industria noastră şi ne pregătim pentru el.
Reporter: Mulţumesc!
(Interviu preluat din revista BURSA Construcţiilor)