Reforma în învătământul românesc trebuie făcută astfel încât şcoala să devină mai prietenoasă pentru elevi, să stimuleze mai bine competiţia dintre profesori, să se digitalizeze şi să formeze specialişti în disciplinele care vor fi cerute în viitor, au declarat, pentru News.ro, profesori participanţi în cadrul SuperTeach, un program naţional care încearcă să pună la dispoziţia profesorilor resurse pentru educarea noile generaţii.
România se confruntă cu o rată ridicată de părăsire timpurie a şcolii, cu repercusiuni asupra pieţei muncii şi economiei (16,4%), cu investiţii publice reduse din educaţie (2,8% din PIB), în comparaţie cu nivelul Uniunii Europene (4,6% din PIB), şi cu atractivitatea tot mai scăzută a profesiei de cadru didactic. În plus, se simte lipsa de personal cu calificări adecvate în zonele rurale şi lipsa unor specialişti care să sprijine dascălii în consolidarea dezvoltării profesionale şi a a unor competenţe digitale.
Acestea reprezintă doar câteva dintre problemele cu care se confruntă, la ora actuală, sistemul educaţional românesc, potrivit celui mai recent raport de ţară privind educaţia, publicat de Comisia Europeană în septembrie, ce arată radiografia unui sistem învechit, care pune accent pe teorie fără conexiune cu cerinţele de pe piaţa muncii şi care se opune, deseori, schimbării. Profesorii din învăţământul românesc susţin că au nevoie de mai multă cooperare şi practică, de contactul cu realitatea de pe piaţa muncii, de creşterea empatiei şi compasiunii în procesul de predare.
Dorinţa de a face parte dintr-o comunitate apreciată în care să existe cooperare cu ceilalţi colegi, unde tehnicile de predare să fie împărtăşite, este menţionată des de profesori.
Vasile consideră că este important ca lecţiile şi proiectele să fie lucrate în grupuri care îşi modifică periodic componenţa, sprijinind astfel comunicarea, abilităţile de lucru în echipă şi capacităţile de leadership. Totodată, aceasta susţine stimularea creativităţii şi predarea ştiinţelor exacte prin jocuri (de ex. matematica prin Sudoku), fiind convinsă că astfel, copiii reuşesc să înţeleagă şi să reţină mai uşor informaţiile cu grad ridicat de complexitate.
Anca Simion crede că mai importante decât cunoştinţele pe care elevii trebuie să le dobândească la clase sunt relaţiile pe care profesorii le stabilesc cu aceşti elevi. Metodele sale de predare se axează pe exprimarea sentimentelor, promovând o atitudine deschisă în relaţia cu copiii şi stimulându-i pe aceştia să vorbească despre ceea ce simt, dar şi pe conceptul unei şcoli creative.
Potrivit studiului TALIS 2018, realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică în 48 de ţări şi economii, profesorii din România petrec 81% din timpul unei lecţii obişnuite cu procesul efectiv de predare şi învăţare, faţă de media UE de 77,8%.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.11.2019, 10:19)
De ce cadrele didactice preuniversitare lucreaza pana la 68 ani iar cadrele universitare la 65 sunt pensionate !?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.11.2019, 15:17)
Sa raspunda doamna ministru , ce au cu prof universitari ?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2019, 17:45)
Dascali ipocriti
Sunteti destui analfabeti,
S-atat de ipocriti,
Incat in minte nu aveti,
Decat, sa va jeliti.
Chiar daca diplome aveti,
Prea multi nu stiti, decat sa beti,
Prea multi din voi sunt alcolisti,
Batausi si comunisti.
Multe curve si curvari,
Invatamantul are,
Din tot felul de birjari,
Ajunsi “invatatoare”.
Destui nu stiu nici cum imi cheama,
Nici n-au vazut stiloul,
Dar iau bani, mita gramada,
Si spun: „Elevu-i boul…”.
Prea multi sun prosti cu diploma,
Despartiti de virgula,
Au ajuns profesori toti:
Manelisti, curvari si hoti.
De-i vezi, la titularizare,
De 2 si 3, nu au scapare,
Profesori incompetenti,
Repetenti si corigenti.
Cu toate diplomele,
Cu toate facultatile,
De servici nu si-au gasit,
Profesori sunt, pe necinstit.
Striga-ntr-una, ca n-au bani,
Cand de predat, nu au habar,
Ca au ajuns de-atatia ani,
Sa-i joace pe copii, la zar.
Pe la tara, ce sa spun,
Motorina, bani, sapun,
Vin la dascal, pe degeaba,
Ca altfel, nu merge treaba.
Lasa corigenti in voie,
Cand ei nu scriu, de 5 pe foaie,
Doar sunt dascali, n-ai ce zice,
S-au mintea, unei popice.
Chiar de el e corigent,
Frustrat si incompetent,
Loveste dupa bunul plac,
De regula, in cel sarac,
Si striga si se lauda,
Ca bate-o lunga ulita,
Sa ajunga el la scoala,
Cu haina rupta, burta goala…
Dascale, dascale,
Te plangi, tu mincinosule,
Ca ti-ai pierdut mintile,
Pleaca, nesimtitule!
Tu minti si furi si nu iti pasa,
De copiii fara casa,
Si nici de ai lor parinti,
Dar strigi, tot strigi: Dascali-s sfinti!!!
Profesori fara suflete,
Batjocoresc copiii,
Apoi se lauda ca ei,
Ii baga-n campul muncii.
Prea multi dascali astazi fura,
Bat copiii, si-i injura,
Prea multi profesori n-au talent,
Se-mbraca prost, si indecent.
Sunt scarbit cand ii privesc,
De ce? De ce sa-i mai platesc?
Cand ei copii-i umilesc,
Si de la parinti, cersesc.
Doamne batei, batei tare,
Pana dracul din ei sare,
Bate-i, fa-i sa simta ei,
Cum fac elevilor, ani grei.
Cum pot un dascal sa respect,
Cand e beat si-ncompetent,
Cum pot profesor sa-l numesc,
Mai bine-l scuip si il lovesc.
Pe profesorul curvar,
Ce se da popa in altar,
Nu-l uitati, nu-l ocrotiti,
Daca copiii vi-i iubiti!!!
Profesorul de nota 1,
E mai prost decat Lastunu’,
Profesorul de nota 2,
E mai prost ca un cioroi,
Profesorul de nota 3,
Vrea cu el sa mergi sa bei,
Profesorul de nota 4,
Nu si-a luat bacalaureatul,
Profesorul de nota 5,
Umbla doar dupa gagici,
Profesorul de nota 6,
De spaga nu vrea sa se lase,
Profesorul de nota 7,
E mai cool privit din spate,
Profesorul de nota 8,
Pentru elevi e idiot,
Profesorul de nota 9,
N-are umbrela atunci cand ploua,
Profesorul de nota 10,
Ramane la toate rece.
Dragi dascali sa nu uitati,
Ca putini sunteti savanti,
Dragi profesori fiti atenti,
Nu mai beti, nu fiti dementi,
Idioti, si incompetenti.