Aerostar Bacău (ARS) a raportat, pentru primele trei luni ale anului 2019, un profit net de 16,4 milioane de lei, în scădere cu 22% faţă de cel realizat în aceeaşi perioadă a anului 2018, de 21,1 milioane de lei, în contextul unei creşteri a cheltuielilor de exploatare cu 15,8%, până la 81,43 milioane de lei, arată emitentul în raportul remis Bursei de Valori Bucureşti (BVB), la finalul săptămânii trecute.
Creşterea cheltuielilor nu a fost compensată în totalitate de creşterea veniturilor, care au înregistrat totuşi un avans semnificativ, de 6,8%, până la 102,24 milioane de lei, mare parte din creştere venind din comenzile la export, care au ajuns să reprezinte 89,1% (85,61 milioane de lei) din cifra de afaceri de 96,04 milioane de lei afişată la finalul T1 2019, spre deosebire de o cotă de 84,5% (69,15 milioane de lei) din contractele de 81,77 milioane de lei din primele trei luni din anul 2018.
Veniturile din exploatare au urcat, în primul trimestru al acestui an, cu 4,67%, până la nivelul de 98,4 milioane de lei, astfel că profitul din exploatare s-a diminuat cu 27,9%, până la nivelul de 17,36 milioane de lei, în comparaţie cu 24,08 milioane de lei în T1 2018, pe fondul scăderii veniturilor aferente stocurilor de produse finite şi de producţie în curs de execuţie cu 86,8%, la 1,55 milioane de lei în primele trei luni din acest an, de la 11,83 milioane de lei.
De asemenea, în primul trimestru al acestui an, Aerostar a înregistrat un profit financiar de 2,44 milioane de lei, spre deosebire de pierderea de 0,23 milioane de lei din T1 2018, în timp ce investiţiile societăţii au fost de 3,08 milioane de lei, (de circa trei ori mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut), efectuate din surse proprii.
Din această sumă, pentru investiţii în imobilizări corporale s-au cheltuit 2,928 milioane de lei şi pentru investiţii în imobilizări necorporale s-au cheltuit 0,152 milioane de lei, respectiv pentru achiziţii de licenţe software şi pentru dezvoltări suplimentare ale sistemului informatic de gestionare a producţiei.
Din totalul contractelor, 72,46% deservesc clienţi din Europa, ponderea crescând de la 66,43% în T1 2018, în timp ce afacerile în ţara noastră s-au redus ca cotă din total afaceri la 10,86% în T1 2019, de la 15,43% în T1 2018. Restul contractelor deservesc zonele Asia (8,03% de la 12,07%), Africa (5,05% de la 3,95%) şi Canada (3,6% de la 2,12%). Un procent de 97% din producţia AEROSTAR in primul trimestru este în domeniul aeronautic.
Indicatorul gradului de îndatorare se situează la valoarea zero, în timp ce indicatorul lichidităţii curente a urcat la un nivel de 7,14 de la 6,08.
Activele totale însumau, la 31 martie 2019, 516,84 milioane de lei, în creştere cu 6,17% faţă de cele înregistrate la 31 decembrie 2018, în timp ce datoriile totale erau de 65,36 milioane de lei, cu 33,74% peste cele înregistate la data de 31 decembrie 2018.
Numărul de angajaţi proprii a scăzut de la 1.928 în T1 2018 la 1.693 la finalul lui martie 2019, precum şi numărul de salariaţi temporari, de la 146 la 140. La finalul primului trimestru al anului 2017 în cadrul societăţii activau în total 2.064 de persoane, spre deosebire de 1.833 la finalul T1 2019.
Compania precizează că statutul obţinut în 2018 de Aerostar ca furnizor autorizat al Raytheon s-a concretizat în prima parte a anului 2019 prin comanda de fabricaţie de componente şi ansamble mecanice pentru instalarea şi suportul electronicii din interiorul cofretului sistemului radar al bateriilor Patriot. Contractul cu producătorul american este pentru suma de 3,9 milioane de dolari.
Valoarea de piaţă a societăţii la BVB este de aproximativ 752,25 milioane de lei.
Compania Aerostar este deţinută în proporţie de 71,3% de Iarom Bucureşti, iar SIF Moldova are 15,05%. Acţionarii Iarom sunt Doru Damaschin, Grigore Filip şi Mihail Nicolae Toncea.