Peste 8000 de angajaţi din cadrul Complexului Energetic Hunedoara, Complexului Energetic Oltenia, Companiei Naţionale a Uraniului şi Societăţii Naţionale de Închideri de Mine Valea Jiului SA, vor fi disponibilizaţi în următoarea perioadă conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă pus în dezbatere publică, vineri, pe site-ul Ministerului Energiei. Efortul bugetar pentru plata venitului lunar de completare şi a unor plăţi compensatorii se va ridica la aproximativ 915,6 milioane lei.
Prin proiectul de act normativ, Guvernul va modifica şi completa OUG 69/2019 pentru aplicarea unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare din cadrul operatorilor economici pentru care s-a aprobat acordarea ajutoarelor de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive în perioada 2019-2024.
Actul normativ propune acordarea venitului lunar de completare şi a unor plăţi compensatorii, ca măsură de protecţie socială de care să beneficieze persoanele disponibilizate din companiilor afectate. Numărul estimat de persoane concediate este de 8354, din care:
- 4063 persoane - Societatea Complexul Energetic Hunedoara SA (CEH);
- 264 persoane - Compania Naţională a Uraniului S.A. (CNU)
- 3997 persoane - Societatea Complexul Energetic Oltenia S.A. (CEO)
- 30 persoane - Societatea Naţională de Închideri de Mine Valea Jiului S.A. (SNIM).
Totalul cheltuielilor aferente veniturilor de completare aferente acordate pentru o perioada de până la 48 luni este estimat la acest moment la suma de 915.689.000 lei.
Conform notei de fundamentare a proiectului de act normativ, măsura se impune prin prisma ţintelor asumate până în anul 2032 de ţara noastră cu privire la planul de decarbonare a economiei naţionale şi a sistemului energetic, situaţiilor financiare ale celor patru operatori economici, a faptului că personalul din zona monoindustrială în care operează companiile respective nu vor mai putea realiza, în condiţiile limitărilor funcţionale, venituri suficiente pentru satisfacerea nevoilor zilnice de trai proprii şi ale membrilor familiilor, decât în urma reconversiei profesionale.
Caracterul de urgenţă al proiectului de act normativ este dat de faptul că societăţile comerciale respective asigură circa 18.000 de locuri de muncă, iar imediata aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările ulterioare, poate genera probleme sociale majore.
Măsurile prevăzute prin proiectul de ordonanţă de urgenţă, respectiv acordarea unui venit de completare pentru o perioadă de maximum 24 până la 48 de luni sunt tratate ca măsuri de protecţie socială acordate de statul român. În acest scop se propune un nou mecanism de acordare pentru plăţile compensatorii. Astfel, persoanele disponibilizate beneficiază de plăţile compensatorii în conformitate cu prevederile contractelor colective sau individuale de muncă aplicabile, respectiv încheiate la nivelul fiecărui operator economic.
În situaţia în care operatorii economici care efectuează concedieri colective sunt în procedură de insolvenţă sau nu pot achita plăţile compensatorii prevăzute prin contractele colective de muncă, întrucât duc lipsă de lichidităţi, acestea pot fi acordate integral din fondurile alocate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Energiei sau din fondurile alocate pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, aceste plăţi având acelaşi regim de impozitare ca şi indemnizaţia de şomaj.
Pentru operatorii economici care nu pot achita sumele reprezentând plăţi compensatorii prevăzute prin contractele colective de muncă plata sumelor se poate realiza în situaţia în care operatorul economic face dovada imposibilităţii plăţii acestora, prin decizia organelor statutare ale societăţii, adoptată în baza indicatorilor economico-financiari şi a situaţiilor financiare anuale.
• Plăţi diferenţiate în funcţie de vechime
Prin proiectul de act normativ obligaţia persoanei disponibilizate de a căuta activ un loc de muncă poate fi inlocuită cu opţiunea ca persoana disponibilizată să participe la programe de formare profesională, organizate în condiţiile legii, a căror finanţare este asigurată din asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul fondurilor structurale şi de investiţii ale Uniunii Europene, precum Fondului European de Dezvoltare Regională, Fondului Social European şi Fondului de Coeziune, şi Fondul European de Ajustare la Globalizare pentru lucrătorii disponibilizaţi.
Actul normativ ar urma să se aplice până la 31 decembrie 2032 şi de el vor beneficia, pe lângă cei patru operatori economici de mai sus, şi agenţii care se vor constitui pentru a prelua temporar o parte din activitatea desfăşurată în prezent de aceştia, aşa cum este cazul preconizatei societăţi ce se va înfiinţa pentru a prelua o parte din activitatea Complexului Energetic Hunedoara.
Conform anexei 3 din proiectul de act normativ, venitul de completare se acordă lunar pe perioade stabilite diferenţiat, în funcţie de vechimea în muncă a persoanelor concediate, după cum urmează:
- pentru personalul disponibilizat din cadrul activităţii de exploatare ale cărbunelui superior tip huilă:
a) 24 luni, pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 3 ani şi 10 ani;
b) 40 de luni, pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 10 ani şi 15 ani;
c) 44 de luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncă cuprinsă între 15 ani şi 22 de ani;
d) 48 de luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncă de cel puţin 22 de ani.
- pentru personalul disponibilizat din cadrul Complexului Energetic Oltenia, de la operatorii economici din domeniul producţiei de energie pe bază de huilă şi din cadrul Companiei Naţionale a Uraniului SA:
se stabileşte astfel:
a) 12 luni, pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 3 ani şi 10 ani;
b) 20 de luni, pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 10 ani şi 15 ani;
c) 22 de luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncă cuprinsă între 15 ani şi 22 de ani;
d) 24 de luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncă de cel puţin 22 de ani.