• Toate diviziile companiei au trecut pe profit de acum două luni
• Conducerea companiei ţinteşte şi un împrumut cu garanţia statului
Cu harta de gaze şi petrol în faţă, compania "Prospecţiuni" vrea să îşi încerce norocul pe piaţa forajului de hidrocarburi, prin parteneriate sau achiziţii pe acest segment, a declarat, pentru ziarul BURSA, Gehrig Schultz, directorul general al societăţii.
"Suntem pe punctul să investim noi înşine în unele din proiectele de forare a hidrocarburilor", ne-a spus domnul Schultz.
Deşi o astfel de activitate implică o serie de riscuri noi, totuşi conducerea "Prospecţiuni" consideră că, per total, o astfel de mişcare ar putea prinde foarte bine companiei.
Gehrig Schultz a explicat: "Bineîn-ţeles că există riscul să investeşti o groază de bani şi să nu dai de petrol sau să nu reuşeşti să îţi acoperi inves-tiţia iniţială pentru că preţul la petrol este mic. Totuşi, o astfel de mişcare ar putea aduce companiei venituri stabile, lucru care ne-ar prinde foarte bine în condiţiile în care o mare parte din activitatea noas-tră este sezonieră".
Decizia de a intra pe piaţa forajului de hidrocarburi vine în contextul în care compania încearcă să îşi diversifice gama de servicii şi clienţi, pe piaţa internă, fiind aproape dependentă de contractele de prospectare pentru companiile "Romgaz" şi "Petrom". Motivul este unul simplu, spune Gehrig Schultz: "Pe piaţa internă,
• Ecologizarea terenurilor, alt domeniu de perspectivă
Un alt domeniu care face cu ochii conducerii "Prospecţiuni" este ecologizarea terenurilor unde îşi des-făşoară activitatea companiile petroliere sau cele producătoare de îngrăşăminte sau ciment, afacere care ar putea atinge, în următorii ani, câteva milioane de euro.
Directorul general al companiei Prospecţiuni explică: "Până acum, legea permitea acestor companii să se ocupe ele însele de partea de ecologizare. O serie de reglementări recente impun ca serviciile de ecologizare să fie făcute de societăţi, care sunt certificate pentru aceasta activitate. Ecologizarea ar putea fi o afacere mare pentru noi, de aproape cinci milioane de euro pe an, în următorii trei ani, dacă am porni-o de la zero. Marele nostru avantaj în faţa competitorilor pe acest segment de business este că nu toate companiile pot să presteze toată gama de servicii de care au nevoie clienţii noştri".
Conducerea companiei ne-a declarat că "Prospecţiuni" nu este interesată de prospectarea off-shore (în largul mării) pentru că piaţa este deja suprasaturată.
Domnul Schultz a explicat: "Cheltuielile de capital sunt imense. Un vas de prospectare off-shore cos-tă aproximativ 200 de milioane de euro. În plus, această piaţă este deja suprasaturată, sunt 70 de nave mederne care lucrează deja şi în următorii doi ani vor mai intra încă 29 de vase, pe o piaţă care are din ce în ce mai puţine contracte".
• Toate diviziile companiei, profitabile
Toate diviziile "Prospecţiuni" au devenit profitabile, din luna august 2009, după ce, la un moment dat, conducerea companiei lua în calcul chiar închiderea unora dintre ele.
"Unul dintre scopurile noastre a fost ca, până la finele acestui an, toa-te diviziile companiei să fie profitabile, lucru care s-a şi întâmplat începând cu luna august. Când am venit aici, am făcut o analiză a companiei, am vrut să vedem care divizie aduce bani şi care ne provoacă pierderi ca să decidem apoi ce păs-trăm şi ce închidem", spune Gehrig Schultz. Domnia sa a explicat că "Prospecţiuni" avea mai multe divizii moştenite care deveniseră inutile în contextul actual şi provocau pierderi: "Compania avea o serie de unităţi cu care rămăsese din anii 80 şi 90, când în România nu prea găseai piese de schimb pentru utilaje şi maşini şi compania a trebuit, atunci, să devină autosuficientă. Aveam trei baze care făceau piese pentru maşini şi reparaţii, dar azi nu mai aveam nevoie de acestea".
Noi ne-am întrebat: de ce facem piese pentru maşini când am putea merge la Toyota să le cumpărăm mai ieftin, fiind şi mai bune, şi cu garanţie? La fel, avem un laborator geologic care testează, de exemplu, minerale ca să vadă dacă au aur. La începutul anului, această unitate era forte neprofitabilă. Noi am decis că ori o vom face profitabilă până la finele anului, ori o închidem. Sunt foarte mândru de cei de acolo pentru că au reuşit să îşi tripleze vânzările de la începutul anului şi, au redus, în acelaşi timp, personalul de la 56 la 33 de angajaţi".
Tim Branch, vicepreşedintele "Prospecţiuni", ne-a explicat că aducerea pe plus a diviziilor care au fost pe pierdere ani întregi a ţinut în bună parte şi de o promovare mai eficientă a activităţii lor. Domnia sa ne-a spus că pentru laboratoarul geologic şi geofizic a fost angajată o persoană de vănzări pentru un marketing mai bun al activităţii pe care o desfăşoară: "Personalul tehnic din laborator a făcut eforturi mari în ultimele luni pentru a-şi promova eficient capacităţile şi serviciile, dar le era dificil să facă, în acelaşi timp, marketing şi activităţi tehnice de zi cu zi".
• Cel mai prost an pentru extinderea pe pieţe externe
Tim Brunch, responsabil cu dezvoltarea afacerilor, consideră că 2009 este cel mai prost an pentru o companie să se extindă la nivel internaţional, în condiţiile în care scăderea preţului la petrol şi criza economică au diminuat investiţiile în prospectarea de hidrocarburi.
Domnia sa ne-a spus: "Am călătorit foarte mult şi am încercat să răspândesc vorba despre compania noastră în Tunisia, Canada, Austria, Marea Britanie, Turcia, unde vrem să punem bazele unui parteneriat. Ne aşteptăm ca anul viitor să ne dublăm vânzările faţă de 2009, aşa că eu consider că de-abia din 2010 ne vom extinde pe pieţele externe. 2009 este probabil cel mai prost an pentru aşa ceva. De exemplu, principalii noştri competitori au înregistrat o scădere de 40% a vânzărilor, anul acesta".
Domnul Brunch ne-a explicat că o parte dintre eforturile noului managemnet s-au canalizat înspre schimbarea imaginii "Prospecţiuni" la nivel internaţional:
"Am luptat împotriva imaginii de companie est-europeană care foloseşte echipament antic, promovând, în afară imaginea unei societăţi care foloseşte tehnologie de ultrimă oră, achiziţionată în urmă cu numai doi ani de zile. Anul viitor, echipamentul folosit de noi va avea o vechime de trei ani, în timp ce echipamentul de care dispun competitorii noştri va avea o vechime de 8-9 ani, aşă că este evident că vom avea un avantaj competitiv. Lucrul acesta trebuie, însă, promovat la nivel pieţei şi utilizat în avantajul nostru. Vrem să schimbăm imaginea PRSN spre o companie prezentă la nivel global, care lucrează după strandarde internaţionale."
• Gehrig Scultz: promovăm tineri în posturile cheie
Preşedintele "Prospecţiuni" spune că a trebuit să angajeze oameni noi ca să reîmprospăteze echipa, în condiţiile în care o analiză internă a relevat faptul că societatea risca să piardă, în cinci ani, un procent semnificativ de angajaţi specializaţi.
Domnia sa ne-a explicat: "Chiar dacă pare uşor contradictoriu, a trebuit să ne reducem personalul cu aproximativ 240 de oameni şi să angajăm oameni noi în acelaşi timp. Începem să ne gândim la viitor încă de pe acum şi ne întrebăm ce se va întâmpla peste cinci ani. Avem un procentaj semnificativ de salariaţi de peste 49 de ani care se apropie de vârsta pensionării. Ne-am gândit că peste cinci ani vom avea o pierdere potenţială a unor aptitudini foarte importante, motiv pentru care că a trebuit să aducem următoarea generaţie de manageri şi tehnicieni ca să putem transfera cunoştinţe şi experienţă. Astfel, am angajat geologi tineri şi finanţişti."
Preşedintele companiei spune că procesul de recrutare nu se va încheia în perioada următoare: "Am angajat aproximativ 38 de oameni noi până acum, dar estimăm că va fi un proces continuu. Nu avem un target de angajare, la fel cum nu avem un target de reducere a personalului".
Gehrig Schultz susţine că una dintre cele mai mari provocări ale conducerii "Prospecţiuni" a venit din modul de comunicare cu angajaţii săi. Domnia sa ne-a spus că procesul de luare a deciziilor în companie era centralizat, iar informaţiile erau transmise doar de sus în jos.
Domnul Schultz ne-a povestit: "Am un exemplu preferat: În prima mea săptămână aici, era nevoie să fie vopsite liniile care delimitează parcările din faţa sediului şi managerul a venit şi m-a întrebat pe mine în ce culoare vreau să le picteze. I-am spus că nu mă interesează, că nu este decizia mea, ci a lui, dar a tot insistat. În sfârşit, i-am spus să le facă în portocaliu şi albastru. Şi apoi m-a întrebat: chiar le vrei vopsite în albastru şi portocaliu? I-am răspuns că nu le vreau aşa, ci vreau ca el să ia o decizie. Mi-am dat seama nu că el nu era capabil de o astfel de decizie, ci că nu a simţit niciodată că are autoritatea să acţioneze singur".
Preşedintele "Prospecţiuni" admite că s-a confruntat cu reticenţa angajaţilor în primele săptămâni de la venirea sa la conducerea companiei. Domnia sa ne-a spus: "Cea mai mare frică a angajaţilor a fost că o echipă de străini vine aici ca să îi concedieze, să distrugă compania şi să plece cu banii. A trebuit să muncim mult să îi convingem că noi vrem să facem o treabă serioasă aici.
Rezultatele încep să se vadă, sunt foarte mândru că am reuşit din noiembrie anul trecut, când îndeplineam doar 80% din planul de afaceri, să ajungem la 125% din planul de afaceri".
Reprezentanţii companiei susţin că, până acum, societatea s-a finanţat din resurse proprii, dar spun că sunt deschişi la mai multe variante de finanţare.
"Finanţarea din resurse proprii are limitele ei", a spus Tim Branch. Domnia sa ne-a precizat că, în Uniunea Europeană, există bănci care dau posibilitatea creditării în baza unor garanţii de stat şi că "Prospecţiuni" are în vedere o astfel de variantă de a face rost de fonduri.
Potrivit lui Tim Branch, motivul pentru care Prospecţiuni doreşte să apeleze la această variantă ţine de faptul că pentru finanţarea activităţilor este nevoie de un cash flow echilibrat, iar compania , deşi nu are probleme cu veniturile, încasează uneori plăţile de la clienţi cu întâriziere de câteva luni. În aceste condiţii, pentru o planificare financiară mai eficientă, un împrumut bancar ar fi foarte benefic. "Uneori avem de primit sume de ordinul milioanelor de euro, aşa că o linie de credit ne ajută foarte mult să ne desfăşurăm activitatea într-un ritm previzibil", a explicat Tim Branch.