Cel mai complex sistem de "supraveghere orizontală" creat până acum la nivelul Uniunii Europene este în vigoare începând cu data de 20 mai 2019. Este vorba de sistemul de trasabilitate a produselor din tutun menit să combată traficul şi evaziunea fiscală din acest domeniu. Comisia Europeană a acordat ţăii noastre un răgaz până la 31 decembrie 2019 pentru ca acest sistem să devină complet operaţional şi pe teritoriul său, susţine Mihai Petre, Director, Comerţ International, Asistenţă Fiscală şi Juridică, EY România, care a punctat într-un comunicat câteva aspecte legate de implementarea acestui sistem şi de obligaţiile operatorilor din domeniu.
Fiecare pachet de ţigarete produse sau destinate pieţei europene va fi identificat printr-un marcaj de trasabilitate numit "identificator unic", ce va conţine informaţii privind locul, data producţiei precum şi destinaţia pachetului respectiv. Identificatorul unic permite ca toate pachetele de produse din tutun introduse pe piaţă să fie înregistrate şi urmărite pe întreg teritoriul UE, arată sursa citată.
Sistemul de trasabilitate este aplicabil produselor fabricate în UE inclusiv celor destinate exportului. De asemenea, sistemul este aplicabil produselor din tutun ce nu sunt produse în UE, dar sunt destinate a fi puse în liberă circulaţie pe această piaţă.
Mihai Petre susţine că, în cazul importului de produse din tutun, obligaţia aplicării identificatorului unic apare înainte de efectuarea formalităţilor vamale de punere în liberă circulaţie. Aşadar, în lipsa unui astfel de identificator, produsele din tutun provenite din ţări terţe Uniunii Europene nu pot pătrunde pe piaţă. Toate mişcările de astfel de produse sunt supuse înregistrării de la producător până la primul punct de vânzare cu amănuntul (i.e. unitatea în care produsele sunt introduse pe piaţă pentru prima oară, inclusiv automatele de vânzare pentru produse din tutun).
Fiecare Stat Membru UE şi-a desemnat autoritatea competentă pentru emiterea identificatorilor unici. În România, autoritatea desemnată este Imprimeria Naţională.
În prezent, platforma dezvoltată la nivelul României permite doar o preînregistrare a agenţilor economici în vederea asigurării condiţiilor tehnice necesare emiterii codurilor unice de identificare. Prin urmare, are strict obiectivul de a colecta informaţiile necesare creării ulterioare a acestor coduri.
În absenţa funcţionării sistemului, operatorii economici din România pot apela la serviciile unor emitenţi de identificatori unici autorizaţi în alte State Membre, însă nu mai târziu de 31 decembrie 2019, dată la care sistemul ar trebui să fie complet funcţional, se mai notează în comunicat.
Potrivit sursei precizate, legislaţia europeană recunoaşte dinamica lanţului de aprovizionare, inclusiv existenţa stocurilor de produse rămase nemarcate. Având în vedere acest aspect, legislaţia dă posibilitatea producătorilor şi importatorilor de a-şi epuiza stocurile de produse neconforme într-un anumit interval de timp. Toate ţigaretele şi tutunul de rulat fabricate în UE sau importate înainte de 20 mai 2019 (nemarcate) pot să rămână în circulaţie şi să fie vândute pe piaţă timp de un an, până la 19 mai 2020. Ele trebuie eliminate de pe piaţă imediat după aceasta dată.
Operatorii de transport de produse din tutun vor avea obligaţii specifice, necesare în asigurarea trasabilităţii produselor pe parcursul transportului, inclusiv în cazul transbordărilor, grupajelor de mărfuri, cum ar fi: scanarea şi transmiterea electronică de date despre produsele de tutun transportate, rutele preconizate, cantităţile etc. Operatorii de retail implicaţi în vânzarea produselor din tutun direct către consumatorii finali au, de asemenea, obligaţia de a obţine un cod de identificare a locaţiei. Aceste coduri sunt necesare pentru a putea recepţiona produsele de la alţi operatori economici implicaţi în lanţul de aprovizionare, mai susţine directorul EY România.
Lupta împotriva comerţului ilicit cu produse din tutun este o componentă importantă a politicilor de supraveghere ale Uniunii Europene. De aceea, este foarte important ca toţi cei situaţi pe lanţul de aprovizionare (producători, importatori, vânzători) să cunoască şi să implementeze din timp noile reguli privind sistemul de trasabilitate, pentru a nu risca blocarea tranzacţiilor sau aplicarea de amenzi contravenţionale, se mai scrie în comunicat.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 260.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 34,8 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2018.