Piaţa de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi din România va fi singura dintre cele cinci pieţe din Europa Centrală, analizate în raportul PwC Autofacts, care va înregistra creştere în acest an, cu un plus de 2,1%, până la un volum de 141.000 de unităţi. Pentru Polonia este estimată o scădere de peste 6%, pentru Slovacia de 6%, pentru Ungaria de 5% şi pentru Cehia de 4%, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
"Toate cele cinci ţări prezintă corecţii în scădere pentru perspectivele de vânzări pentru 2022 şi 2025, reflectând problemele persistente ale lanţului de aprovizionare, lipsa forţei de muncă şi scăderea sentimentului privind evoluţia economică. În România, redresarea din primele nouă luni ale acestui an, cu 8% faţă de 2021, s-a datorat creşterii cu 24% înregistrată în trimestrul al treilea, faţă de cel anterior. Totuşi, vânzările din acest an se situează cu circa 30% sub nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă din 2019", a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.
Potrivit raportului Autofacts, realizat pe baza datelor IHS Markit, până în 2025, toate cele cinci pieţe vor înregistra creşteri: de 36,7% Slovacia, de 35% România, de 10% Ungaria, de 9% Polonia şi de 8% Cehia.
Evoluţia producţiei în România şi previziuni
Producţia de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare din România pentru întregul an este aşteptată să crească cu 15,7% faţă de 2021, fiind prima perspectivă pozitivă după pandemie.
Până în 2024, Autofacts estimează că nivelul general al producţiei va depăşi vârful anterior din 2019, fiind prognozate 532.000 unităţi. În ceea ce priveşte producţia în funcţie de grupurile strategice, se preconizează că atât Ford, cât şi Renault/Nissan/ Mitsubishi vor înregistra o creştere pozitivă până în 2029.
România se plasează încă pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producţiei auto din acest an, după Cehia şi Slovacia şi înaintea Poloniei şi Ungariei. Estimările Autofacts arată însă că în 2029 România va fi depăşită de Polonia, iar diferenţa faţă de producţia din Ungaria se va reduce semnificativ.
Per total, producţia din cele cinci ţări va creşte cu 7,6% în acest an, până la 3,54 milioane de vehicule, dar va rămâne cu 13,7% sub volumul din 2019.
Situaţia producţiei în cele cinci ţări analizate continuă să fie afectată de lipsa continuă a semiconductorilor, precum şi de războiul din Ucraina. În trimestrul al treilea, întreaga producţie auto din Europa s-a redus cu 440.000 unităţi, din care 8% (34.700 unităţi) reprezintă pierderile Cehiei, Poloniei, Slovaciei, României şi Ungariei.
În ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice şi hibrid, rata de creştere prognozată este de 262% între 2022 şi 2029, mai mare faţă de nivelul prognozat în ediţia anterioară a Autofacts, de 239%, iar BEV va fi principala tehnologie de propulsie, cu peste 50% din total, se mai arată în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.11.2022, 13:14)
Probabil că și parcul de mașini este mai veche că la germani și multe mașini se predau cu rabla ca intretinerea este tot mai scumpă.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.11.2022, 13:18)
Nu cred. Sa vedem pana la sfarsitul anului....
3. ok deci
(mesaj trimis de anonim în data de 14.11.2022, 13:31)
pe vremuri erai mare smecker daca reuseai sa faci in asa fel incat sa aduci un passat la 30k eur, acum cel mai scump e 70, ba ej neboon? sunt casele prea ieftine sau masinile prea scumpe ia ganditi-va?
ce nu vede romanul de ani de zile incoace este ca i se vand masini in eur, pai el are salariu 3500 lei si ia masina de 28k noua? ba ej neboon, pai un neam are 3500 eur si ia aceeasi masina, wtf