Fondul de investiţii Qatar Investment Authority (QIA), instituţie aflată sub controlul emiratului Qatar, ar putea prelua o participaţie de 10% din acţiunile grupului european de apărare şi aerospaţial European Aeronautic Defence & Space Co. (EADS), compania mamă a producătorului de aeronave Airbus.
Qatar Investment Authority a demarat deja discuţiile cu EADS, firma mamă a constructorului aeronautic european Airbus, având în vedere că acţiunile sale sunt în prezent sub-evaluate după ce au pierdut aproximativ o cincime din valoare anul trecut, a anunţat directorul executiv al QIA, şeicul Hamad bin Jasim bin Jaber al-Thani.
Acesta a adăugat: "Dacă vom considera că preţul este corect, nu ne va deranja să preluăm o participaţie de maxim 10 procente", însă a refuzat să precizeze care este preţul pe care QIA îl consideră atractiv şi când anume va începe fondul să achiziţioneze acţiuni EADS.
Qatar Investment Authority avea anul trecut în patrimoniul său active în valoare de 40 miliarde dolari. Fondul este alimentat din veniturile realizate de pe urma exporturilor energetice ale Qatarului, cel mai mare producător de gaze naturale din lume şi important stat membru al Organizaţiei Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC). QIA deţine deja şapte procente din acţiunile grupului media francez Lagardere SCA, unul din acţionarii cheie la EADS. Qatarul nu este însă singura parte interesată în EADS. Anul trecut banca rusă de stat VTB Group a preluat 5,02 procente din acţiunile grupului european.
EADS a fost creat în luna iulie 2000 prin unirea activelor celor mai mari companii aerospaţiale din Franţa, Germania şi Spania, principalii săi acţionari fiind grupul DaimlerChrysler AG cu 30 de procente şi doi acţionari francezi, grupul francez Airbus cu o participaţie de 15 procente şi grupul media Lagardere, tot cu 15 procente. În ultimul an însă, atât Lagardere cât şi DaimlerChrysler au vândut fiecare o participaţie de 7,5 procente din acţiunile EADS. Airbus, cel mai mare constructor de avioane civile din lume, urmează să anunţe pierderi anuale pentru 2006, după ce a fost nevoit să amâne cu doi ani calendarul de livrări al aparatelor gigant A380, întârzieri care i-au provocat majorarea costurilor şi i-au impus plata unor penalităţi. EADS a anunţat că ar putea vinde acţiuni în 2007 pentru a putea strânge banii necesari pentru finanţarea viitorului proiect A350XWB. Cel mai mare client pentru aparatele A 350 este chiar Qatar Airways, având intenţia de a achiziţiona un număr de 60 de aparate de acest tip.
EADS a amânat publicarea planului de restructurare
Compania EADS, ce deţine grupul de aviaţie Airbus, a amânat anunţul privind planurile majore de restructurare, ce ar fi trebuit să aibă loc astăzi, anunţând ieri că statele europene nu au putut ajunge la un consens privind partajarea construcţiei viitoarei aeronave A350. EADS a declarat într-un comunicat: "Pe data de 18 februarie, consiliul de administraţie al EADS a întrerupt lucrul la planul său de restructurare Power 8. Întâlnirea se va relua în următoarele zile pentru a se ajunge la un acord în ceea ce priveşte partajarea transfrontalieră a construcţiei aeronavei A350 XWB. Astfel, întrunirea consiliului de administraţie al Airbus, planificată pentru 20 februarie, a fost amânată".
Co-preşedintele EADS şi şeful Airbus, Louis Gallois, a făcut un apel la cele patru state implicate, Marea Britanie, Franţa, Germania şi Spania, să ajungă rapid la un consens. "Am făcut propuneri despre care cred că sunt echilibrate, atât din punct de vedere industrial, cât şi tehnologic, acestea servind intereselor noastre de a deveni competitivi din punct de vedere economic. Sper că vor ajunge în curând la un consens, căci avem mare nevoie de acest lucru. Airbus nu mai poate amâna implementarea programului Power 8. În mod normal, angajaţii noştri doresc să ştie soarta companiei pentru care lucrează, care este strând legată de propriul viitor", reiese din comunicatul emis de Gallois. Planul de competitivitate, conceput de către fostul preşedinte Airbus, Christian Streiff, a fost preluat de succesorul acestuia, Louis Gallois.
Prezentat la începutul lui octombrie trecut, după noi întârzieri ale avionului gigant A380, "Power8" vizează reducerea costurilor "cu cel puţin două miliarde de euro pe an, începând din 2010", scurtarea cu doi ani a ciclurilor de dezvoltare şi o creştere de 20% a productivităţii. Planul trebuie să permită generarea a cinci miliarde de euro de lichidităţi, până în 2010. Grupul urmăreşte mai ales să-şi "diminueze cu 30% costurile de funcţionare". Producătorul de aeronave trebuie să evalueze şi activitatea celor 16 uzine din Europa, dintre care patru sunt în Franţa şi şapte în Germania. Airbus trebuie să separe activităţile de bază de cele care ar trebui să fie concesionate, mai ales în zonele care utilizează dolarul ca monedă de referinţă, pentru a compensa întărirea euro.