Perioada de vară a venit, iar odată cu ea şi dorinţa pentru vacanţe. Spre deosebire de alte perioade, acum ne aflăm într-un mediu macroeconomic instabil, caracterizat de preţuri încă ridicate şi care scad puterea de cumpărare. Chiar şi aşa, prognozele făcute pe baza datelor prezentate de companiile aeriene arată aşteptări pozitive pentru perioada de vară.
"Banca de investiţii JP Morgan a spus că firmele aeriene europene ar trebui să beneficieze de pe urma perioadei de vară, după ce industria a avut de suferit în perioada pandemică. Americanii plănuiesc călătorii în Europa în această vară, ca şi cum nu ar exista ziua de mâine ", arată Radu Puiu, analist financiar al XTB România.
Veniturile Alaska Airlines au crescut, în primul trimestru al acestui an, cu 31% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Potrivit CEO-ului Ben Minicucci, compania "a revenit la nivelurile de zbor prepandemice" în intervalul ianuarie - martie.
În rezultatele financiare, Delta a publicat o perspectivă optimistă pentru lunile următoare. Potrivit preşedintelui Delta, Glen Hauenstein, compania aeriană a înregistrat "rezervări anticipate record pentru vară". În 2023, Delta se aşteaptă ca veniturile sale să crească într-un ritm anual cu 15% până la 20%.
Potrivit lui Radu Puiu, rezervarea în avans a zborurilor arată că Delta Air Lines are o perspectivă pozitivă pentru restul anului, datorită cererii puternice de călătorii. Rezervarea în avans a zborurilor înseamnă, de asemenea, că tarifele sunt majorate pentru a răspunde cererii mai mari de călătorii.
"Veniturile din primul trimestru al acestui an au crescut cu 45% faţă de anul trecut şi au ajuns la 11,8 miliarde de dolari. De asemenea, acestea au înregistrat un avans de 14% faţă de anul 2019, înainte de pandemie", punctează analistul XTB România.
Europa anunţă şi ea un sezon plin
Proprietarii British Airways, IAG, şi Air France-KLM au raportat rezervări extrem de solide pentru vară, deoarece călătorii au continuat planurile de vacanţă în ciuda unei crize a costului vieţii. Acest lucru s-a întâmplat chiar şi în condiţiile în care şeful IAG a avertizat că grevele şi lipsa personalului ar putea încă perturba aeroporturile importante.
"Companiile aeriene şi aeroporturile europene sunt sub presiune pentru a evita repetarea scenelor haotice din vara trecută, care au afectat revenirea la călătoriile în masă după blocajele din perioada pandemică", punctează Radu Puiu.
IAG, care deţine şi Iberia, Vueling şi Aer Lingus, a anunţat vânzări puternice de bilete pentru vară şi un sezon de iarnă care depăşeşte aşteptările. Asta înseamnă că profitul din 2023 va depăşi previziunile sale anterioare.
Perspectiva pozitivă se potriveşte cu cea a altor companii aeriene europene importante. Lufthansa, easyJet şi Ryanair au indicat toate rezervări solide de vară, subliniind o prioritizare din partea consumatorilor pentru cheltuielile de călătorie, în ciuda inflaţiei ridicate şi a perspectivelor economice incerte.
British Airways a fost obligată să reducă zborurile în timpul sărbătorilor de Paşte din cauza grevelor de la Heathrow, deşi hubul - care vara trecută a limitat numărul de pasageri pentru a face faţă lipsei de personal - a declarat că nu va exista o măsură similară în acest an.
Grupul a spus că acum se aşteaptă ca profitul anual să se situeze peste limita superioară a unui interval de 1,8-2,3 miliarde de euro.
Air France-KLM a anunţat că înregistrează vânzări puternice de bilete de vară, după ce veniturile din primul trimestru au crescut cu 42% faţă de an, până la 6,33 miliarde de euro. Compania aeriană a prognozat, de asemenea, capacitatea pentru 2023 la 95% din nivelurile prepandemice, nivel care respectă prognozele anterioare, care indicau intervalul 95-100%.
Perspective bune şi pentru low-cost
Compania aeriană britanică easyJet se aşteaptă să depăşească previziunile pieţei în ceea ce priveşte profitul pentru întregul an, încurajată de rezervările de vară şi de cererea puternică din perioada de Paşte, în ciuda grevelor din Franţa.
Capacitatea de pasageri a companiei aeriene a crescut cu 40% în primele trei luni ale anului 2023, cu 99,8% din zborurile de Paşte operând în ciuda grevelor controlorilor de trafic aerian francezi.
Johan Lundgren, CEO-ul companiei, a declarat că se aşteaptă ca această rezistenţă în faţa grevelor să continue. Totuşi, blocarea activităţii a făcut ca easyJet să anuleze aproximativ o mie de zboruri. Între timp, afacerea companiei în perioada de vacanţă este aşteptată să crească cu 60% în acest an. Rezervările anticipate au fost deosebit de puternice pentru destinaţiile tradiţionale de plajă, cum ar fi Malaga, Mallorca, Alicante şi Faro.
Veniturile companiei au urcat cu 80% în prima jumătate a anului, în timp ce creşterea puternică a numărului de pasageri a redus drastic pierderile în lunile de iarnă, în mod tradiţional mai liniştite.
"Perspectivele companiei aeriene low-cost din Marea Britanie confirmă imaginea prezentată de alţi transportatori europeni. Respectiv o redresare post pandemică puternică a cererii de zboruri şi a toleranţei călătorilor pentru tarife mult mai mari", subliniază analistul.
Operare peste capacitate pentru Ryanair
După ce easyJet a afişat rezervări robuste de vară, Ryanair Holdings s-a alăturat tendinţei. În cursul anului financiar încheiat în martie, Ryanair a revenit la un profit aproape record de 1,4 miliarde de euro, după ce a înregistrat o pierdere de 355 de milioane de euro în anul precedent.
Profitul realizat a depăşit aşteptările analiştilor şi ale companiei, apropiindu-se de profitul record din 2018, care s-a ridicat la 1,45 miliarde de euro. În timp ce industria aeriană europeană nu şi-a revenit pe deplin, operând la aproximativ 95% din capacitatea pre pandemică, Ryanair a operat la 125% din capacitatea sa pre pandemică, continuând pe această traiectorie de creştere.
CEO-ul Michael O'Leary a fost prudent optimist, aşteptându-se ca profiturile să crească în continuare, dar moderat, în acest an şi, prin urmare, să depăşească valorile record din 2018. Deşi cererea de vară va fi puternică, creşterea costurilor cu combustibilul trebuie compensată eficient. Mai mult, iarna şi perioadele mai puţin active vor fi testul suprem.
Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) a declarat că profitul net al industriei aeriene este aşteptat să atingă 9,8 miliarde de dolari în 2023 (marja de profit netă de 1,2%), ceea ce este mai mult decât dublu faţă de prognoza anterioară de 4,7 miliarde de dolari (decembrie 2022).
Se aşteaptă ca profiturile operaţionale ale industriei aeriene să atingă 22,4 miliarde de dolari în 2023, mult îmbunătăţite faţă de prognoza din decembrie de un profit operaţional de 3,2 miliarde de dolari. De asemenea, este mai mult decât dublu faţă de profitul operaţional de 10,1 miliarde de dolari estimat pentru 2022. Se preconizează că aproximativ 4,35 miliarde de persoane vor călători în 2023, ceea ce se apropie de cele 4,54 miliarde care au zburat în 2019.
"Incertitudinile economice nu au atenuat dorinţa de a călători, chiar dacă preţurile biletelor au absorbit costurile ridicate ale combustibilului. După pierderi profunde cauzate de pandemie, chiar şi o marjă netă de profit de 1,2% este un rezultat ce merită sărbătorit. Dar, având în vedere că firmele aeriene câştigă în medie doar 2,25 dolari per pasager, repararea bilanţurilor deteriorate şi crearea de rentabilitate durabilă a capitalului pentru investitori vor continua să fie o provocare pentru multe companii aeriene", subliniază Radu Puiu.
Directorul general al IATA, William Walsh, a susţinut că rezilienţa este povestea zilei şi există multe motive bune pentru optimism. Atingerea profitabilităţii la nivel de industrie după criza pandemică deschide un mare potenţial pentru companiile aeriene de a recompensa investitorii, de a finanţa sustenabilitatea şi de a investi în eficienţă. Totuşi, aceasta este o listă amplă de realizat, cu o marjă de profit net de doar 1,2%.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.06.2023, 22:01)
jp ar face bine sa vorbeasca de dobanda reala ipotecara ce a propagat inflatia! tot ea propaga si deflatia in fata.
s c cret