Retailerii olandezi Albert Heijn şi Jumbo au informat că au încetat să mai pună pe rafturi anumite produse de la gigantul cafelei JDE Peet's, care produce unele dintre cele mai populare mărci europene de cafea, pe măsură ce renegociază acordurile de aprovizionare, şi există informaţii referitoare la problemele similare şi la supermarketurile germane Edeka şi Aldi Nord, transmite Bloomberg.
Acesta este ultimul exemplu al modului în care explozia preţurilor la cafea se transmite de-a lungul lanţului de aprovizionare. Preţurile la boabele de cafea arabica şi robusta s-au dublat în ultimul an, după ce evoluţiile meteo nefavorabile au afectat plantaţiile de arbori de cafea din Brazilia şi Vietnam.
Această situaţie pune presiune asupra firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei şi îi afectează pe consumatori. Firme precum J.M. Smucker Co. au majorat preţurile, grupul elveţian Nestle SA a micşorat dimensiunea pachetelor iar lanţul de cafenele Pret A Manger a anulat abonamentul care oferea deţinătorilor băuturi gratuite. Acum distribuitorii încep să respingă solicitările firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei de a creşte preţurile în cadrul noilor negocieri, ceea ce creează o lipsă temporară a anumitor produse din cafea în unele magazine.
'Firmele care se ocupă cu prăjirea cafelei încearcă să crească preţurile plătite de supermarketuri, iar supermarketurile spun 'Nu', spune Cyrille Filott, analist la banca Rabobank.
Boabele de cafea reprezintă aproximativ 70% din costurile firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei, iar recentele majorări semnificative de preţuri au reprezentat o provocare, spune directorul general de la compania suedeză de cafea Lofbergs, Anders Fredriksson.
Distribuitorul olandez Jumbo a precizat că unele dintre produsele grupului JDE Peet's au fost, temporar, indisponibile ca urmare a negocierilor de preţuri, dar a adăugat că speră să remedieze situaţia în scurt timp. Rivalul Albert Heijn a confirmat şi el că poartă discuţii cu JDE Peet's şi că nu toate produsele JDE sunt în prezent disponibile în magazinele sale. La rândul său, lanţul de magazine online Picnic a anunţat că a decis să elimine brandurile JDE de pe lista sa de produse.
'Furnizorii de mărci de produse de calitate ridicată vor să îşi crească profitabilitatea pe seama consumatorilor. Dacă preţurile oferite nu pot fi susţinute de majorările obişnuite de costuri, negocierile durează mai mult', a declarat co-fondatorul Picnic, Michiel Muller.
În mass media din Germania au apărut informaţii la începutul acestui an că unele produse, precum cafeaua Jacobs, nu mai apar pe rafturile magazinelor Aldi Nord şi că unele produse de cafea lipsesc de la anumite magazine Edeka.
În replică, grupul JDE Peet's, care deţine mărcile de cafea Jacobs, Douwe Egberts şi L'OR, a informat că discuţiile cu unii retaileri din Ţările de Jos şi Germania 'durează mai mult decât se preconiza', dar a adăugat că a finalizat deja negocierile pentru aproximativ 80% din vânzările sale. 'Majoritatea retailerilor înţeleg că cafeaua este un produs la care costurile sunt transferate asupra preţurilor. Realitatea este că majorări semnificative de preţuri sunt inevitabile', a declarat săptămâna trecută directorul general de la JDE Peet's, Rafael Oliveira.
Firma italiană Illycaffe SpA avertiza la începutul lunii februarie că este posibil ca preţurile cu amănuntul să crească cu până la 25% în următoarele luni. Asta este o veste proastă pentru iubitorii de cafea care se resimt încă de pe urma unei crize a costului vieţii.
Opinia Cititorului