"Morgan Stanley" şi UBS au ajutat grupul italian "Parmalat Finanziaria", cel mai mare producător alimentar din ţară, să ascundă costurile vînzării unor obligaţiuni - în valoare de 720 milioane de euro (962 milioane de dolari), cu numai şase luni înainte de colapsul acestuia, arată un raport de specialitate pregătit pentru procurorii din Milano, care se ocupă de caz. Amintim că falimentul "Parmalat", produs în decembrie 2003, a fost cel mai mare din istoria Italiei.
Banca americană de investiţii "Morgan Stanley" a folosit unele instrumente derivate ca să ajute compania "Parmalat" să vîn-dă titluri de 300 milioane de euro, care au adus investitorilor beneficii mai mari decît a anunţat "Parmalat" în comunicatele de presă, informează consultantul Stefania Chiaruttini în documentul amintit, citat de agenţia Bloomberg. La rîndul său, banca elveţiană UBS, cea mai mare din Europa, a sfătuit "Parmalat" să amîne publicarea costurilor totale ale unei emisiuni de obligaţiuni în valoare de 420 milioane de euro.
"În situaţia în care condiţiile reale ale emisiunilor de obliga-ţiuni, obţinute de cum-pă-rători ar fi fost comunicate pieţei, aces-tea ar fi cauzat o scădere serioasă a preţului altor obligaţiuni", susţine Chiaruttini în raportul amintit, care conţine 72 de pagini.
Procurorul italian Francesco Greco a trimis, săptămîna trecută, notificări către unii directori ai "Morgan Stanley", UBS, dar şi ai altor grupuri financiare, acuzîndu-i că au încercat să manipuleze piaţa în ceea ce priveşte preţurile obligaţiunilor "Parmalat".
Oficialii "Morgan Stanley" spun că nu există nici un temei pentru acuzaţiile aduse. "Credem că atitudinea < Morgan Stanley > şi a angajaţilor săi a fost pe deplin corectă şi corespunzătoare în afacerile cu < Parmalat >", afirmă Carlos Melville, purtător de cuvînt al firmei americane. La rîndul lor, cei de la UBS au negat orice acuzaţie, menţionînd că raportul lui Chiaruttini este greşit, "polemic" şi conţine "documente discutabile".
"Acest raport nu reflectă cu acurateţe înţelegerea finală şi ceea ce s-a întîmplat după luna iunie, cînd a fost finalizată vînzarea de obligaţiuni", susţine David Walker, purtător de cuvînd al UBS.
"Morgan Stanley" şi UBS au început să administreze cele două emisiuni de obligaţiuni după ce "Parmalat" a eşuat în încercarea de a găsi suficienţi investitori pentru vînzarea unor obligaţiuni în sumă de 500 milioane de euro, cu o maturitate de 30 de ani. La momentul la care compania a renunţat la lansarea emisiunii (februarie 2003), acţiunile acesteia au scăzut, în vreme ce randamentul obligaţiunilor a urcat. La numai o lună, "Morgan Stanley" sugera că încrederea investitorilor ar putea fi recîştigată prin răscumpărarea unor obligaţiuni convertibile.