Totalul tranzacţiilor de închiriere pe acest segment a depăşit pentru prima dată pragul de 1,0 milion Mp, însumând 1,1 milioane mp, conform unui comunicat remis redacţiei. Volumul acestora este cu 31% mai mare faţă de valoarea încheiată în 2021, potrivit raportului CBRE România - "Market Outlook 2023", lider global pe piaţa de consultanţă imobiliară.
Potrivit sursei citate, aşteptările pentru acest segment sunt de creştere şi în 2023, când aproximativ 550.000 mp vor fi adăugaţi stocului modern de spaţii industriale din România trecând peste o nouă bornă, cea de 7 milioane mp, până la finalul anului.
"Contextul global, cu această serie de crize care se suprapun şi care influenţează consumul într-o direcţie descendentă, poate genera o posibilă scădere a volumelor. Întârzierea aderării la spaţiul Schengen complică, de asemenea, lucrurile. Dar poziţia noastră strategică şi faptul că avem aproape cele mai competitive preţuri din întreaga UE - costurile de ocupare - preţul de închiriere a spaţiului logistic, asigură premisele minime necesare pentru creşterea pe care ne-o dorim cu toţii. Este interesant de remarcat, în primul rând, că avem aproape aceeaşi rată de neocupare pentru proiectele logistice cu restul ţărilor din regiunea CEE. Diferenţa majoră derivă din faptul că acestea reuşesc să atragă companii de producţie din zona APAC, iar aici este punctul slab la care trebuie să lucrăm ca segment de piaţă.", a declarat Victor Răchită, Head of Industrial & Logistics, CBRE România.
Dezvoltarea pieţei spaţiilor logistice şi industriale va fi accelerată în 2023 de trei tendinţe principale:
1.Rapiditatea şi flexibilitatea transportului intermodal (Intermodal Agility & Flexibility) - Terminalele modale feroviare, aeriene şi maritime sunt capabile să influenţeze timpii de livrare, atât de importanţi pe segmentul I&L. Până de curând, România dispunea de o serie de terminale intermodale, în general subdimensionate şi lipsite de o reală eficienţă în procesul logistic. În prezent însă, prin cele 3 proiecte amplasate strategic din punct de vedere geografic la Constanţa (aerian/feroviar/maritim/rutier), la Decea (feroviar/rutier) şi la Oradea (aerian/rutier), accesul în regiune, în întreaga ţară sau către exteriorul ţării este îmbunătăţit considerabil pentru cei care accesează acest mix de transport.
2.Creşterea regiunii Est/ Nord-Est - Dacă până nu de mult investitorii evitau să ia în calcul această zonă, în principal din cauza infrastructurii subdezvoltate, regiunea de Est/Nord-Est a ţării a reuşit anul trecut să atragă investitori locali. Estimările arată că această zonă îşi va continua dezvoltarea şi se va clasa pe locul 3, cu circa 18% din totalul volumului de noi livrări ale anului 2023. În plus, noi proiecte logistice sunt anunţate în regiune anul acesta, în principal în Iaşi.
3.Nearshoring-ul - cheia pentru industria producătoare - Un număr mai mare de companii din Asia sunt aşteptate să deschidă businessuri pe piaţa locală, pentru a fi mai aproape de clienţii din vestul Europei. Poziţionarea geografică strategică de care se bucură România, dar şi faptul că avem preţuri ale chiriilor competitive sunt principalele avantaje care vor duce la dezvoltarea industriei.
"2023 va fi un an interesant, în care ne aşteptăm ca retailerii şi comerţul electronic să îşi menţină ritmul. Într-un an în care estimăm că alţi 550.000 mp vor fi adăugaţi la stocul de spaţii industriale şi logistice moderne, piaţa va căuta să beneficieze de poziţionarea puternică a României atât pentru strategia de nearshoring a multor companii producătoare, cât şi pentru distribuţia locală şi regională în ECE.", a mai adăugat Victor Răchită, Head of Industrial & Logistics, CBRE România.
Bucureşti şi regiunea Vest/ Nord-Vest vor rămâne în continuare principalele poluri şi vor atrage cea mai mare pondere a stocuriilor. În prezent, cele două regiuni cumulează 68% din totalul suprafeţelor industriale în construcţie.
Totodată, Bucureştiul a continuat să se menţină în fruntea regiunilor industriale din ţară şi în ceea ce priveşte activitatea de leasing. Anul trecut, Capitala a generat 61% din totalul TLA, iar previziunile menţin Bucureştiul pe primul loc, mai ales că a doua cea mai activă piaţă, regiunea Sud, se află cu mult în urmă, însumând doar 19% din totalul suprafeţei totale închiriate, se menţionează în comunicat.