Curtea de Conturi (CCR) a descoperit, în 2016, la SMART, filiala de mentenanţă a Transelectrica şi la sucursalele acesteia abateri semnificative, în special de la prevederile legale privind acordarea unor drepturi de natură salarială, dar şi desfăşurarea unor activităţi neprevăzute în statut, precum şi efectuarea unor cheltuieli care nu au legătură cu scopul şi obiectul de activitate al societăţii, potrivit raportului CCR pe anul 2016.
Reprezentanţii Curţii de Conturi susţin că, la SC SMART SA au fost efectuate cheltuieli fără bază legală, în sumă de 215 mii lei, pentru înfiinţarea unei societăţi în Republica Unită Tanzania, pentru care nu s-a făcut dovada că este înregistrată şi funcţionează în condiţiile legii: "În legătură cu aceeaşi societate, entitatea a desfăşurat activităţi neprevăzute în Statut, acordând nelegal împrumuturi în sumă de 150 mii euro, respectiv de 383 mii USD, şi nu au fost dispuse măsuri de recuperare, cu toate că termenul de restituire, de 12 luni, stabilit prin contract, a expirat. Entitatea a înregistrat cheltuieli în sumă de 69 mii lei, care nu au legătură cu obiectul de activitate şi care nu sunt efectuate în scopul realizării de venituri impozabile, precum şi cheltuieli de deplasare în Tanzania şi Egipt, în sumă de 145 mii lei, fiind aprobată şi decontată suma de 390 USD/noapte, în cazul cheltuielilor cu cazarea, sumă mult mai mare decât cea prevăzută în HG nr. 518/1995, de 100 USD/noapte (plafon de cazare/noapte prevăzut pentru Tanzania şi Egipt).
Nu au fost respectate prevederile legale privind acordarea unor drepturi de natură salarială în sumă de 206 mii lei, la care se adaugă obligaţiile entităţii la bugetul consolidat al statului, în sumă totală de 47 mii lei. Astfel, în perioada 9.06.2015- 31.01.2017, în baza deciziei directorului general, pentru un număr de şase salariaţi (din care două persoane angajate cu contracte individuale de muncă în cadrul sucursalelor Sibiu şi Timişoara), au fost întocmite acte adiţionale la contractul individual de muncă (stabilind ca loc de muncă o direcţie neprevăzută în Regulamentul de organizare şi funcţionare al SC SMART SA) şi s-au acordat salarii/sporuri aferente unor activităţi a căror desfăşurare nu a fost aprobată şi pentru care nu s-a făcut dovada sarcinilor de serviciu care le-au fost repartizate (fişa postului)".
Oficialii Curţii de Conturi mai spun, în raportul pe 2016, că, la SMART, au fost acordate, în mod nelegal, drepturi de natură salarială, în sumă totală (brută) de 139 mii lei, directorului general şi membrilor neexecutivi ai Consiliului de Administraţie (CA).
De asemenea, documentul arată că au fost majorate nejustificat cheltuielile de exploatare cu suma estimată de 521 mii lei, reprezentând comisioane şi onorarii pentru servicii de consultanţă în domeniul imobiliar neprestate (174 mii lei), precum şi chirii (347 mii lei) pentru spaţii angajate peste nivelul aprobat de CA.
CCR mai spune:
"Au fost utilizate ineficient fondurile băneşti în sumă de 10.596 mii lei, prin achiziţia de bunuri la preţuri supraevaluate, astfel:
- 8.412 mii lei, prin achiziţia de produse (întrerupătoare) la preţuri mai mari decât cele existente pe piaţă (în unele cazuri, de peste 3,5 ori mai mari faţă de preţul de achiziţie plătit furnizorului de la care au fost achiziţionate) şi fără a calcula şi încasa, de la furnizor, penalităţi de întârziere în valoare estimată la 173 mii lei;
- 2.031 mii lei, prin achiziţia de echipamente de natura mijloacelor fixe (truse portabile, echipamente de măsurare şi control), la preţuri supraevaluate, în unele cazuri de peste 2,3 ori mai mari faţă de preţul de achiziţie plătit furnizorului; prin achiziţia de echipamente identice, în aceleaşi condiţii, de la acelaşi furnizor, la preţuri diferite (în unele cazuri cu 40% mai mari); prin nerespectarea clauzelor contractuale de către furnizor, pentru care nu au fost calculate şi solicitate penalităţi de întârziere în sumă estimată de 50 mii lei;
- 89 mii lei, prin achiziţia de bunuri (utilaje-freze de zăpadă) la preţuri supraevaluate, respectiv la preţuri mai mari decât cele existente pe piaţă la data achiziţiei, în unele cazuri de peste patru ori mai mari faţă de preţul practicat de alţi furnizori;
- 64 mii lei, prin achiziţia de anvelope de vară la preţuri supraevaluate şi în alte condiţii decât cele stabilite prin Caietul de sarcini, respectiv acceptarea unor produse cu caracteristici (indici de viteză) diferite faţă de cele solicitate iniţial.
S-au mai efectuat plăţi în sumă de 53 mii lei pentru cheltuieli fără bază legală, prin înregistrarea pe cheltuieli de protocol a unor cheltuieli (cu achiziţia de vinuri, cosmetice, set cadouri pentru bărbaţi şi femei) efectuate în alte scopuri decât cele aferente realizării obiectului de activitate prevăzut în Statutul societăţii.
Nu au fost respectate prevederile legale privind efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii şi valorificarea rezultatelor acesteia, nefiind efectuată inventarierea faptică a bunurilor din patrimoniul societăţii, bunurile aparţinând societăţii fiind inventariate doar scriptic. Entitatea nu a luat măsurile legale pentru recuperarea contravalorii unor bunuri în valoare de 17 mii lei, evidenţiate în gestiunea unor persoane care nu mai sunt salariaţii societăţii şi care n-au fost predate la plecarea lor din entitate".
• Deficienţe şi la sucursalele SMART din ţară
La sucursalele SMART SA, Curtea de Conturi a constatat următoarele: nu au fost facturate şi înregistrate în evidenţa contabilă venituri în cuantum de 436 mii lei, provenite din deplasări ale formaţiilor de lucru, reprezentând manoperă înscrisă în devizele de lucrări, dar refuzată la plată de beneficiarul lucrărilor
(Sucursala de Mentenanţă Argeş); au fost efectuate plăţi nelegale în suma de 28 mii lei, reprezentând contravaloare energie electrică consumată de pensionari ai sistemului energetic, care nu îndeplineau condiţiile legale de a beneficia de acest drept (Sucursala de Mentenanţă Bacău); impozitul pe profit a fost diminuat cu suma de 65 mii lei prin înregistrarea nelegală pe cheltuieli deductibile fiscal a amortizării unor clădiri amortizate integral şi nu au fost înregistrate venituri în sumă totală de 245 mii lei ca urmare a prescrierii dreptului de a solicita returnarea garanţiei de bună execuţie, reţinută pentru lucrări executate şi servicii prestate (Sucursala de Mentenanţă Bucureşti); a fost înregistrată eronat pe cheltuieli reparaţia capitală efectuată la un mijloc fix, în valoare de 49 mii lei, fără să fie majorată valoarea mijlocului fix la care s-a efectuat reparaţia (Sucursala de Mentenanţă Cluj); nu au fost recuperate cheltuielile înregistrate cu montarea unor bunuri care nu au corespuns probelor efectuate şi nu au fost încasate penalităţile de întârziere, calculate pentru nerespectarea termenului de livrare pentru aceste bunuri (79 mii lei), iar în legătură cu achiziţia unor echipamente la preţuri supraevaluate s-a constatat o majorare în sumă de 2.696 mii lei (fără TVA), respectiv o supraevaluare de 3,12 ori (Sucursala de Mentenanţă Craiova); au fost efectuate plăţi nejustificate, în sumă de 73 mii lei, pentru lucrări care nu au fost executate sau care au fost executate şi decontate la consumuri de resurse mai mari decât cele prevăzute de Specificaţiile tehnice de consumuri de resurse; nu au fost calculate, înregistrate, urmărite şi încasate venituri din penalităţi de întârziere, în sumă de 83 mii lei, ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către furnizorii/clienţii entităţii (Sucursala de Mentenanţă Sibiu).
• Recomandările Curţii de Conturi
Curtea de Conturi a recomandat extinderea verificărilor asupra:
- tuturor împrumuturilor acordate, în vederea identificării şi a altor cazuri de împrumuturi acordate în mod nelegal, precum şi a altor cazuri de cheltuieli efectuate, aferente înfiinţării societăţii din Tanzania, cheltuieli care nu au legătură cu obiectul de activitate al societăţii sau care nu sunt efectuate în scopul realizării de venituri impozabile.
- cheltuielilor efectuate cu deplasarea salariaţilor în afara ţării, în vederea identificării şi a altor cazuri de deconturi în care au fost justificate cheltuieli cu cazarea peste plafonul legal de cazare/noapte;
- cheltuielilor de natură salarială efectuate şi a statelor de plată aferente, în vederea identificării şi a altor cazuri de drepturi salariale (inclusiv sporuri) acordate în mod nelegal, indemnizaţii acordate directorului general, membrilor neexecutivi ai Consiliului de Administraţie, secretarului Consiliului de Administraţie şi al Adunării Generale a Acţionarilor, peste nivelul stabilit prin acte normative în vigoare;
- cheltuielilor de protocol, în vederea identificării şi a altor cazuri de cheltuieli care au fost efectuate în alte scopuri decât cel aferent realizării obiectului de activitate;
- contractelor de achiziţii bunuri, în vederea identificării şi a altor bunuri achiziţionate la preţuri supraevaluate, dispunându-se măsuri pentru stabilirea întinderii prejudiciului produs şi pentru recuperarea acestuia.
Pentru înlăturarea abaterilor de la legalitate şi regularitate, constatate în timpul acţiunii de control derulate la nivel central, a fost emisă decizie, prin care au fost dispuse măsuri pe care SMART SA trebuie să le ducă la îndeplinire, pentru stabilirea întinderii prejudiciului şi pentru recuperarea acestuia, precum şi pentru intrarea în legalitate.
Conducerea SMART SA a formulat contestaţie împotriva măsurilor dispuse prin decizie, care a fost respinsă prin. Încheiere de Comisia de soluţionare a contestaţiilor. Împotriva Încheierii pronunţate de Curtea de Conturi, SMART SA a formulat cerere de chemare în judecată, aceasta fiind înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti.
Pentru înlăturarea abaterilor de la legalitate şi regularitate, constatate la nivelul Sucursalelor de mentenanţă SMART, Camerele de Conturi Argeş, Bacău, Bucureşti, Cluj, Dolj şi Sibiu au emis decizii prin care au fost dispuse măsuri pe care conducerile sucursalelor SMART SA trebuie să le ducă la îndeplinire pentru stabilirea întinderii prejudiciului şi pentru recuperarea acestuia, precum şi pentru intrarea în legalitate.
La începutul anului 2016, Constantin Iacov, fost director general al SMART, l-a acuzat pe Valentin Şoneriu, fost secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene şi în Ministerul Agriculturii, fost director general al SMART Tanzania, că ar fi furat suma de 480.000 de euro depusă în decembrie 2015 într-un cont din Tanzania, mai precis din regiunea semiautonomă Zanzibar.
Valentin Şoneriu a negat toate acuzaţiile domnului Iacov, susţinând că banii sunt în cont.
https://www.bursa.ro/?s=companii_afaceri&articol=291149
SC SMART SA este persoană juridică română, funcţionând ca societate comercială pe acţiuni, cu capital integral de stat, filială a CNTEE "Transelectrica" SA, care are ca scop asigurarea de servicii de mentenanţă la reţelele electrice de transport, prin efectuarea de acte de comerţ, cu respectarea legislaţiei române. Capitalul social al SMART SA, la 31 decembrie 2016, era de 55.036 mii lei, structura acţionariatului fiind următoarea: CNTEE Transelectrica SA - 70,005%; Statul Român, reprezentat de Ministerul Economiei - 29,995%.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.02.2018, 09:20)
Statul si actionarii pot astepta dividende bune,cand societatea este devalizata de la nivelul conducerii,sprijinita de CA.Mai sunt aceiasi membri in CA si conducere?Statul asemenea oameni pune in CA?