Raport ECA devastator: Mobilitatea militară europeană, blocată de birocraţie şi subfinanţare

George Marinescu
Ziarul BURSA #Internaţional #Apărare / 6 februarie

Raport ECA devastator: Mobilitatea militară europeană, blocată de birocraţie şi subfinanţare

English Version

Uniunea Europeană este incapabilă în acest moment să îşi consolideze apărarea comună, deoarece mobilitatea militară este blocată de birocraţia administrativă şi de subfinanţare cronică, reiese din raportul publicat aseară de Curtea de Conturi Europeană (ECA) privind perioada 2021-2024.

Marek Opio³a, membrul Curţii responsabil de raport, a declarat: "Mobilitatea militară este esenţială dacă vrem ca UE să aibă o capacitate de apărare credibilă. Nevoia accelerării ei devine evidentă. Problema este însă că ea tot nu a progresat într-un ritm rapid, din cauza unor blocaje".

Din analiza raportului ECA reţinem că mobilitatea militară europeană în acest moment - aceea care ar trebui să transfere în câteva zile, în caz de conflict cu Rusia, din Europa de Vest în cea de Est aproape 100.000 de soldaţi şi tehnica de luptă aferentă - este caracterizată de două aspecte: bani puţini şi lipsă de viziune. Faptul că Uniunea Europeană a alocat doar 1,7 miliarde euro pentru mobilitatea militară în perioada 2021-2027 este pur şi simplu ridicol, dacă luăm în evidenţă, potrivit raportului ECA, faptul că statele membre ale UE au cheltuit aproape 280 miliarde euro pentru apărare în anul 2023 şi 240 miliarde euro în 2022. Practic, această sumă infimă destinată mobilităţii demonstrează că mobilitatea trupelor şi a echipamentelor nu a reprezentat o prioritate reală pentru factorii decizionali de la Bruxelles, care de câţiva ani flutură ameninţarea cu un conflict european din partea Federaţiei Ruse.

Mai mult decât atât, fondurile alocate au fost epuizate rapid, ceea ce lasă UE într-o stare de stagnare şi previzibilitate financiară zero în următorii patru ani. Practic, mobilitatea militară va rămâne blocată până cel puţin în 2027, într-un moment în care Europa ar trebui să fie mai pregătită ca niciodată pentru scenarii de război. Această sumă modestă reflectă nu doar o lipsă de fonduri, ci şi o incapacitate structurală de a anticipa nevoile reale ale apărării europene. O alocare bugetară de 1,7 miliarde de euro pentru un proiect strategic crucial denotă o abordare birocratică, în care UE preferă să "bifeze casete" în loc să construiască o strategie solidă.

Cu toate acestea, unele dintre statele beneficiare ale celor 29 acţiuni incluse în planul UE de mobilitate militară au început să se reorienteze şi să acceseze finanţare pentru unele proiecte din Mecanismul pentru Interconectarea Europei, care este finanţat cu 25,81 miliarde euro pentru perioada 2021-2027, dar şi aceste fonduri sunt insuficiente pentru reţelele de autostrăzi, reţelele de căi ferate, podurile şi viaductele ce trebuie construite sau modernizate. Mai mult, nu toată suma din acest mecanism poate fi accesată de proiectele cu dublă utilitate - civilă şi militară, ceea ce reprezintă un alt obstacol în finanţarea proiectelor de mobilitate militară.

Una dintre cele mai grave constatări din raport este că proiectele de infrastructură militară au fost alese "rând pe rând, într-un mod fragmentat, fără a lua în considerare imaginea de ansamblu". Aceasta este o recunoaştere clară a faptului că UE nu are o strategie coerentă şi coordonată pentru mobilitatea militară. Lipsa unei viziuni globale este evidentă în modul în care au fost distribuite fondurile: s-a pus accent pe estul UE (Polonia şi ţările baltice), în timp ce ruta sudică spre Ucraina (Grecia-Bulgaria-România-Ucraina) a fost aproape complet ignorată. În plus, selecţia proiectelor a fost realizată înainte de a fi stabilite priorităţile cele mai stringente. Cu alte cuvinte, UE a împărţit banii înainte să ştie exact ce trebuie să finanţeze. Această abordare nu este doar greşită, ci periculoasă, deoarece alocarea fondurilor fără o analiză strategică riguroasă poate avea efecte dezastruoase asupra capacităţii reale a UE de a reacţiona rapid în cazul unei crize majore.

Birocraţie sufocantă, reacţii lente

Problema mobilităţii militare nu este doar una financiară, ci şi birocratică. În prezent, o ţară UE trebuie să trimită o notificare cu 45 de zile înainte pentru a obţine autorizaţii de deplasare transfrontalieră a echipamentelor militare. Mai mult, din diferite motive, cum ar fi formalităţile administrative, pot exista întârzieri semnificative în organizarea deplasărilor militare. De exemplu, tancurile dintr-o ţară a UE nu pot trece printr-un alt stat membru dacă greutatea lor depăşeşte limita permisă de reglementările în materie de trafic rutier. Într-o epocă în care războiul modern este caracterizat prin viteza reacţiei şi mobilizarea instantanee, această birocraţie absurdă transformă Uniunea Europeană într-o fortăreaţă de hârtie, incapabilă să se adapteze în timp real la ameninţări emergente.

Mai grav este că auditorii ECA susţin că, în ciuda nevoii acute de modernizare a mobilităţii militare, Bruxelles-ul nu a efectuat o evaluare detaliată a nevoilor reale înainte de elaborarea Planului de acţiune 2.0. Astfel, Comisia Europeană a trasat obiective fără să aibă o estimare clară a finanţării necesare pentru a le atinge. Această incompetenţă managerială transformă ambiţiile UE într-un simplu exerciţiu de imagine.

Raportul subliniază şi un alt aspect alarmant: "lipsa unui punct unic de contact" face dificilă înţelegerea clară a responsabilităţilor în ceea ce priveşte mobilitatea militară în UE. Într-un context geopolitic în care NATO şi UE trebuie să colaboreze mai strâns ca niciodată, această fragmentare a responsabilităţilor reduce semnificativ eficienţa oricărei măsuri luate la Bruxelles.

În loc să existe un mecanism clar de coordonare, UE este prinsă într-o reţea complexă de guvernanţă, în care nu este clar "cine ce face". Acest haos administrativ transformă mobilitatea militară dintr-un obiectiv strategic într-un exerciţiu birocratic lipsit de rezultate tangibile.

Recomandări ECA: Ce trebuie schimbat imediat

Auditorii ECA propun la finalul raportului câteva recomandări menite să faciliteze derularea celor 29 de acţiuni stabilite la nivelul UE. Aceste recomandări privesc:

- Creşterea semnificativă a finanţării. 1,7 miliarde de euro pentru şase ani este o sumă ridicol de mică. De aceea auditorii consideră că este nevoie de un buget de cel puţin cinci ori mai mare pentru a asigura o mobilitate reală.

- Eliminarea birocraţiei absurde. Perioadele de notificare de 45 de zile pentru mişcarea trupelor trebuie reduse drastic. UE trebuie să implementeze un mecanism de aprobare rapidă.

- Planificare strategică unificată. Nu se mai poate finanţa haotic, fără priorităţi clare. Fiecare euro trebuie alocat pe baza unei viziuni militare coerente.

- Crearea unui centru unic de comandă. UE are nevoie urgentă de o structură care să coordoneze mobilitatea militară, pentru a evita fragmentarea şi ineficienţa actuală.

- Integrarea mobilităţii militare în infrastructura civilă existentă. UE trebuie să valorifice infrastructura de transport civil pentru a permite mişcarea rapidă a echipamentelor militare, fără blocaje logistice inutile.

Raportul Curţii de Conturi Europene demonstrează fără echivoc că în acest moment mobilitatea militară a UE este în mare parte un mit. Cu fonduri insuficiente, o strategie fragmentată, birocraţie excesivă şi lipsa unui centru de coordonare eficient, Bruxelles-ul nu doar că nu a reuşit să îşi atingă obiectivele, dar şi-a sabotat singur capacitatea de reacţie într-un moment crucial. În timp ce lumea se schimbă rapid şi ameninţările la adresa securităţii europene cresc, UE rămâne blocată în abordări ineficiente, gestionate de o birocraţie incapabilă să ia decizii rapide şi coerente. Dacă această tendinţă nu este inversată urgent, mobilitatea militară europeană va rămâne doar un concept teoretic, iar securitatea continentului va continua să fie la mila circumstanţelor şi a intervenţiilor externe.

Tony Murphy, preşedintele ECA: "Este nevoie de utilizarea fondurilor alocate pentru transport, în vederea deblocării proiectelor de mobilitate militară"

Pentru a remedia situaţia dificilă privind finanţarea proiectelor de mobilitate militară derulate în Uniunea Europeană, este nevoie ca factorii de decizie de la Bruxelles să aprobe alocarea unor sume din finanţarea prevăzută pentru infrastructura de transport civilă pentru proiectele militare de mobilitate, a afirmat, ieri, în conferinţa de presă ce a precedat publicat raportului Curţii de Conturi Europene, Tony Murphy, preşedintele acestei instituţii.

Tony Murphy a declarat: "Mobilitatea militară înseamnă asigurarea unei mişcări rapide şi fluide a personalului, materialelor şi echipamentelor militare în interiorul şi dincolo de UE. Vorbim despre trupe, tancuri, muniţie şi provizii. Uniunea Europeană este un actor relativ nou în acest domeniu. Statele membre, împreună cu NATO, joacă rolul principal în apărarea teritorială colectivă. Actuala perioadă bugetară a inclus, pentru prima dată, un buget dedicat proiectelor de infrastructură de transport cu dublă utilizare (civilă şi militară). Cu un total de 1,7 miliarde de euro, bugetul UE pentru mobilitatea militară este relativ modest în comparaţie cu necesităţile existente. Dar acest nivel redus al finanţării UE afectează capacitatea sa de influenţă, mai ales că fondurile disponibile sunt mult sub nivelul necesar".

Preşedintele ECA a precizat că, deşi UE a alocat rapid fondurile în 2022 şi 2023, acest lucru a dus la o lipsă de stabilitate şi predictibilitate în finanţare şi că este posibil să consemnăm un decalaj de peste 4 ani până la următoarea perioadă bugetară, ceea ce ar putea întârzia investiţiile şi duce la pierderea expertizei în rândul actorilor implicaţi. Mai mult, selecţia proiectelor de infrastructură cu dublă utilizare nu a luat în considerare suficient factorii geopolitici, deoarece majoritatea finanţării a fost direcţionată către Germania, Polonia, Lituania şi Letonia, în timp ce pe ruta sudică spre Ucraina nu a fost finanţat niciun proiect în Grecia şi a fost alocată o sumă minoră unui proiect din Bulgaria. Şeful ECA susţine că proiectele de mobilitate militară au fost selectate într-un mod fragmentat, fără o viziune strategică de ansamblu, iar finanţarea a fost alocată înainte ca UE să finalizeze un studiu pentru identificarea priorităţilor urgente, ceea ce înseamnă că fondurile nu au fost direcţionate optim.

"Pentru a spori impactul UE asupra mobilităţii militare, recomandăm îmbunătăţiri în mai multe domenii: îmbunătăţirea guvernanţei, selectarea mai eficientă a proiectelor de infrastructură cu dublă utilizare, asigurarea unei finanţări mai predictibile şi utilizarea fondurilor UE existente pentru transport pentru a reduce blocajele în mobilitatea militară. (...) Logistica este un element esenţial al operaţiunilor militare - se spune adesea că logistica câştigă războaie", a precizat Tony Murphy, preşedintele ECA.

El a arătat că Uniunea Europeană încearcă să îşi adapteze arhitectura de securitate şi apărare la noile realităţi şi a concluzionat spunând că instituţia pe care o conduce nu este un factor cu decizie politică şi că este de datoria Comisiei Europene şi Parlamentului European să implementeze recomandările din prezentul raport pe mobilitatea militară.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Feb. 2025
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7728
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2971
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9880
Gram de aur (XAU)Gram de aur440.2758

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb