Potrivit estimărilor ARMO, GPeC şi ale principalilor jucători din domeniu, sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aprox. 10% mai mult decât în 2020 când valoarea comerţului online a fost estimată la 5,6 miliarde de euro, se arată într-un comunicat de presă. Creşterea a fost uşor sub previziunile iniţiale potrivit cărora s-ar fi aşteptat o creştere cu 15 puncte procentuale şi vânzări online în valoare de 6,5 miliarde de euro la final de an.
Unul din motivele pentru care s-a înregistrat o creştere mai lină decât cea estimată iniţial ţine de cantităţile reduse de stocuri de marfă ale majorităţii producătorilor la nivel global care au fost afectaţi de pandemie şi de dificultăţile rezultate pe întrgul lanţ de distribuţie, potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2021.
De asemenea, creşterea preţurilor la energie de la finalul anului 2021 a avut un impact negativ asupra pieţei bunurilor de folosinţă îndelungată, conform unei analize The Economist care arată că o creştere cu 10% a preţului energiei se traduce într-o diminuare cu 4,7% a pieţei bunurilor de folosinţă îndelungată.
Nu în ultimul rând, trebuie ţinut cont că sectorul e-commerce românesc a intrat într-o etapă de consolidare care era aşteptată încă din 2020, dar care a fost amânată de pandemie prin creşterea accelerată a comenzilor online (30% creştere înregistrată în 2020 comparativ cu 2019). Această etapă de consolidare şi creştere uşoară este preconizată şi pentru 2022, notează sursa citată.
Valoarea de 6,2 miliarde de euro pentru sectorul e-commerce românesc la nivelul anului 2021 face referire la toate tranzacţiile generate din România atât către comercianţii autohtoni, precum şi către magazinele online din afara graniţelor ţării şi reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet, arată datele raportului GPeC E-Commerce România 2021.
În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilităţi, conţinutul digital sau biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc.
"E-Commerce-ul românesc este într-o continuă creştere, chiar dacă anul trecut aceasta a fost mai mică faţă de creşterea spectaculoasă de 30% înregistrată în 2020 comparativ cu 2019. Acest lucru ne arată potenţialul considerabil de dezvoltare în continuare, într-o piaţă care este încă permisivă şi foarte atractivă atât pentru jucătorii locali, cât şi internaţionali - tot mai multe business-uri online de peste hotare se localizează în România, iar trend-ul va continua şi anul acesta", spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
"Pornind de la valoarea de 6,2 miliarde de euro ca bilanţ al comerţului online românesc în 2021 şi făcând un simplu calcul înseamnă că românii au cheltuit, în medie, aproape 17 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut pentru cumpărături prin internet - în creştere de la 15 milioane de euro, media zilnică înregistrată în 2020", adaugă Andrei Radu.
"Anul 2021 a însemnat pentru comerţul electronic din România o etapă de consolidare şi validare. După o creştere spectaculoasă în 2020 şi, în ciuda tuturor dificultăţilor cu care s-au confruntat comercianţii, fie că vorbim de criza semiconductorilor sau griparea lanţurilor de aprovizionare, 2021 a fost anul în care comerţul electronic s-a extins şi am depăşit pragul de 6 miliarde de euro cifră de afaceri generată de acest sector în România. Sunt convins că există comercianţi care ar fi vândut mult mai mult dacă economia, în ansamblul său, nu s-ar fi confruntat cu aceste obstacole", spune Florinel Chiş, Director Executiv ARMO.
Potrivit estimărilor jucătorilor din domeniu, comerţul online românesc va continua etapa de consolidare şi uşoară creştere şi anul acesta, apropiindu-se de valoarea de 7 miliarde de euro la finalul anului 2022.
De 17 ani, GPeC promovează sectorul e-commerce din România adunând în jurul său cea mai mare comunitate de magazine online şi organizând principalele evenimente de comerţ online şi digital marketing din ţară. Printre altele, GPeC centralizează datele şi publică în fiecare an raportul comerţului electronic românesc.
Iată care sunt principalele cifre, statistici şi estimări pentru anul recent încheiat (sursele sunt menţionate în text, precum şi la finalul raportului).
• România în contextul european: Utilizatorii de internet şi Cumpărătorii online
Potrivit ultimului raport Eurostat publicat în ianuarie 2022, 88% dintre români au utilizat internetul cel puţin o dată în 2021, în creştere de la 85% cât era procentul înregistrat în 2020.
44% din utilizatorii de internet au făcut cel puţin o cumpărătură online în 2021, procentul fiind cu 1% mai mic decât în 2020, dar - per ansamblu - numărul cumpărătorilor online a crescut, dată fiind creşterea bazei de internauţi. Din ţările UE, România este urmată doar de Bulgaria cu 42% cumpărători online din totalul utilizatorilor de internet.
''Dacă ne raportăm la întreaga populaţie a României pe eşantionul de vârstă 16-74 ani (nu doar la utilizatorii de internet), 38% au făcut cumpărături online în 2021, în creştere semnificativă de la 23% cât era procentul în 2019 înainte de pandemie, fapt care demonstrează impactul crizei sanitare covid asupra creşterii accelerate a sectorului e-commerce. Totuşi, România se află la coada clasamentului faţă de media europeană unde 66% din populaţie (16-74 ani) a făcut cumpărături online în 2021, lucru care arată potenţialul mare de creştere a sectorului e-commerce românesc în următorii ani'', arată datele raportului GPeC E-Commerce România 2021
• Potrivit GPeC pe segmentul de vârstă 16-74 ani, în fruntea clasamentului se situează:
• Norvegia (92% din populaţie a cumpărat online cel puţin 1 dată în 2021)
• Danemarca (91%)
• Olanda (89%)
• Suedia, Irlanda (87%)
• Islanda (85%)
• Ce au cumpărat europenii de pe internet în 2021
Potrivit Eurostat, principalele 6 categorii de produse şi servicii comercializate online în 2021 la nivel european au fost (întrebare cu răspuns multiplu, de aceea suma procentelor depăşeşte 100%):
• 68% (+4% vs. 2020) - Articole de vestimentaţie (inclusiv îmbrăcăminte sport, încălţăminte şi accesorii)
• 31% (+2% vs. 2020) - Livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
• 29% (+1% vs. 2020) - Mobilă şi accesorii pentru casă şi grădină
• 27% (similar cu 2020) - Cosmetice şi produse pentru înfrumuseţare şi wellness
• 25% (-2% vs. 2020) - Cărţi, reviste şi ziare tipărite
• 24% (urcare în clasament vs. 2020) - Articole sportive (excluzând îmbrăcămintea sport)
• Următoarele categorii în topul clasamentului cumpărăturilor online la nivel european, au fost:
• Computere, tablete, telefoane mobile şi accesorii IT
• Jucării sau articole pentru copii
• Suplimente alimentare, produse farma, vitamine, produse pentru dietă (reînnoirile de reţete online nu sunt incluse)
• Produse alimentare şi băuturi din magazinele specializate
• Electronice şi electrocasnice
• Produse pentru curăţenie şi produse pentru igiena personală
• Auto & Moto (inclusiv piese de schimb)
• Filme şi seriale pe suport DVD, Blu-ray etc.
• Muzică pe suport CD, Vinyl etc.
• Frecvenţa de cumpărare şi banii cheltuiţi online de către europeni
Conform GPeC,o treime din totalul cumpărătorilor online europeni a făcut până la 5 achiziţii în ultimele 3 luni, în vreme ce 15% din ei au cumpărat online de peste 10 ori.
Persoanele din categoria de vârstă 25-54 ani cumpără online cel mai des: 6 până la 10 achiziţii (17%) şi chiar peste 10 achiziţii (18%) făcute în ultimele 3 luni.
Tinerii (16-24 ani) şi seniorii (55-74 ani) se limitează, în general, la 1-2 achiziţii online în ultimele 3 luni.
Potrivit Eurostat, 4 din 10 cumpărători online au cheltuit între 100 şi 500 de euro pentru achiziţii de pe internet în ultimele 3 luni.
În general, tinerii (16-24 ani) cheltuiesc mai puţin (sub 100 de euro), în vreme ce persoanele din segmentul de vârstă 24-54 ani cheltuiesc majoritar între 100 şi 500 de euro, iar 11% din ei între 500 şi 999 de euro. Alţi 9% din aceştia cheltuiesc peste 1.000 de euro pentru cumpărături online.
Ca trend general pentru toate semgnetele de vârstă (inclusiv seniorii), bugetele cheltuite online care depăşesc 500 de euro în ultimele 3 luni sunt mai puţin populare.
• Cele mai frecvente probleme privind cumpărăturile online
Potrivit studiului Eurostat, 63% din cumpărătorii online europeni au declarat că nu au întâmpinat nicio problemă sau dificultate când au cumpărat de pe internet. Procentul este în scădere comparativ cu 71%, cât se înregistrase în 2020.
Principalele probleme identificate de consumatorii europeni au fost (întrebare cu răspuns multiplu):
• 22% (+5% vs. 2020) - livrări întârziate faţă de timpul de livrare promis pe site-ul magazinului online
• 10% (+2% vs. 2020) - website dificil de utilizat (probleme de UX) şi probleme de funcţionalitate
• 8% (similar cu 2020 ) - au primit alte produse faţă de ceea ce comandaseră sau au primit produse deteriorate
• 6% (+2% vs. 2020) - au întâmpinat dificultăţi în găsirea informaţiilor despre garanţia produselor sau despre drepturile legale ale consumatorilor
• 5% (similar cu 2020) - au întâmpinat dificultăţi în a face o plângere sau nu au primit un răspuns satisfăcător la problemele sesizate
• 4% (similar cu 2020) - au întâmpinat probleme cu magazine online străine care nu comercializau produse în ţara de origine a consumatorului
• 3% (similar cu 2020) - se plâng de costuri finale mai mari decât era indicat iniţial pe site-urile magazinelor online
• 3% (similar cu 2020) - alte probleme (produsele sau serviciile nu au fost livrate deloc, utilizarea greşită a datelor de card etc.)
Principalele motive pentru care consumatorii europeni nu au cumpărat online au fost (întrebare cu răspuns multiplu):
• 18% - preferă cumpărăturile offline (pentru a vedea produsul înainte sau din obişnuinţă)
• 14% - nu au avut nevoie să cumpere online
• 6% - au îngrijorări privind siguranţa plăţilor sau a datelor personale
• 5% - consideră că nu au skill-urile necesare pentru a cumpăra online
• 5% - au îngrijorări privind returnarea bunurilor şi recuperarea banilor plătiţi
• 3% - au îngrijorări privind costurile de livrare
• 3% - au îngrijorări privind fiabilitatea sau rapiditatea serviciilor de livrare
32% dintre consumatorii europeni cumpără online de la magazine de peste hotare (cross-border), în creştere cu două puncte procentuale comparativ cu 2020, fapt care demonstrează apetitul pentru cumpărături de pe o piaţă unică europeană, din afara limitelor georgafice ale fiecărui stat.
"Magazinele online româneşti ar trebui să profite cât mai mult de piaţa unică europeană şi să înceapă să vândă către consumatorii aflaţi în afara graniţelor ţării, fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website în alte ţări. Nu este foarte complicat şi există companii de curierat care acoperă întreaga Europă la preţuri competitive sau companii de fulfillment care pot ajuta magazinele pe tot lanţul logistic pentru a asigura livrări rapide în multe state europene", spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
• E-Commerce în România 2021 - Valoarea medie a tranzaţiilor pe Desktop şi Mobil
Potrivit statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzacţiilor online a crescut uşor în 2021 comparativ cu 2020 atât în cazul achiziţiilor făcute de pe desktop, cât şi în cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.
În medie, în 2021 românii au cheltuit 66,67 euro pentru cumpărăturile online efectuate de pe desktop, comparativ cu 61,5 euro în 2020, notează sursa citată.
În cazul tranzacţiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coşului mediu a fost de 46,47 euro în 2021 comparativ cu 43,5 euro în 2020.
Valorile medii de mai sus nu conţin TVA şi a fost luat în calcul un curs mediu anual de 1 EUR = 4,9204 lei pentru 2021.
Comanda medie pe desktop rămâne, în continuare, mai mare decât pe mobil, ceea ce indică faptul că românii fac achiziţiile mai importante ca preţ de pe desktop.
• Cât au cheltuit românii pe diferite categorii de produse?
În general, comanda medie a crescut pe majoritatea categoriilor de produse cu excepţia jucăriilor şi a produselor pentru copii, precum şi a produselor farmaceutice unde s-au înregistrat scăderi foarte uşoare atât pe desktop, cât şi pe mobil, potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2021.
Invariabil, pe toate categoriile de produse comanda medie este mai mare atunci când tranzacţia este făcută de pe desktop comparativ cu tableta sau telefonul mobil.
Valori medii ale tranzacţiilor pe diferite categorii în 2021, în funcţie de dispozitivul de pe care a fost făcută achiziţia (EUR, fără TVA):
• Auto & Moto - 226,37 euro Desktop (160,1 euro în 2020) şi 150,7 euro Mobile (136,1 euro în 2020)
• Electro-IT&C - 161,1 euro Desktop (157,4 euro în 2020) şi 120,86 euro Mobile (113,5 euro în 2020)
• Casă şi Grădină - 163,9 euro Desktop (130,5 euro în 2020) şi 142,25 euro Mobile (105,7 euro în 2020)
• Sport & Aer Liber - 71,9 euro Desktop (71,2 euro în 2020) şi 56,05 euro Mobile (56,4 euro în 2020)
• Articole pentru copii & Jucării - 66,8 euro Desktop (71,2 euro în 2020) şi 49,57 euro Mobile (54,6 euro în 2020)
• Fashion - 54,23 euro Desktop (45,9 euro în 2020) şi 46,64 euro Mobile (39,3 euro în 2020)
• Pet Shop - 54,98 euro Desktop (44,7 euro în 2020) şi 36,68 euro Mobile (36,9 euro în 2020)
• Beauty - 46,16 euro Desktop (40,6 euro în 2020) şi 33,63 euro Mobile (32,8 euro în 2020)
• Sănătate & Îngrijire Personală - 48,04 euro Desktop (40,1 euro în 2020) şi 39,14 euro Mobile (31,2 euro în 2020)
• Adult - 43,38 euro Desktop (39,4 euro în 2020) şi 30,01 euro Mobile (26,8 euro în 2020)
• Pharma - 31,87 euro Desktop (37,9 euro în 2020) şi 26,61 euro Mobile (24,9 euro în 2020)
• Cărţi, Filme şi Muzică - 30,88 euro Desktop (28,9 euro în 2020) şi 26,12 euro Mobile (23,6 euro în 2020)
• Altele - 30,23 euro Desktop (58,9 euro în 2020) şi 26,47 euro Mobile (46,2 euro în 2020)
Conform statisticilor 2Performant, din punct de vedere al numărului de tranzacţii, cele mai importante 3 categorii care au cunoscut creşteri semnificative în 2021 comparativ cu 2020 au fost:
• Fashion - creştere de 26% de la un an la altul, majoritatea tranzacţiilor fiind făcute de pe Mobil
• Cărţi, Filme şi Muzică - creştere de 25%, tranzacţiile fiind echilibrate între Desktop şi Mobil
• Beauty - creştere de 11%
• Traficul şi cumpărăturile online se fac de pe telefonul mobil
Potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2021, chiar dacă valoarea medie a tranzacţiei este mai mică pe mobil decât pe desktop, numărul de comenzi online făcute de pe telefoanele mobile este semnificativ mai mare decât numărul de tranzacţii făcute de pe desktop, iar diferenţa s-a accentuat în 2021 comparativ cu 2020.
Astfel, 69,8% din totalul tranzacţiilor au fost făcute de pe mobil, în creştere de la 65,6% cât s-a înregistrat în 2020. Diferenţa de 30,2% reprezintă tranzacţii efectuate de pe desktop.
În general, acolo unde este necesară o documentare detaliată asupra specificaţiilor produselor sau preţul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzacţiilor de pe mobil tinde să scadă în favoarea desktop-ului.
Pe de altă parte, atunci când este vorba de cumpărături de impuls, care nu necesită neapărat o documentare minuţioasă asupra produsului sau un timp îndelungat în luarea deciziei de achiziţie, românii cumpără online preponderent de pe telefonul mobil.
Traficul magazinelor online româneşti este generat în proporţie de 75,5% de către dispozitivele mobile, în creştere de la 71,9% în 2020. În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge chiar la 85%.
Şi din punct de vedere valoric, mobilul depăşeşte desktop-ul: per total, 61,7% din valoarea tranzacţiilor online în comerţul electronic românesc provine de tranzacţii efectuate de pe telefon şi doar 38,3% de pe desktop, chiar dacă valoarea medie a unei tranzacţii este mai mică pe mobil decât pe desktop. Procentul este în creştere faţă de 2020 când 57,4% din valoarea tranzacţiilor e-commerce era generată de pe telefonul mobil.
Rata medie de conversie a depăşit pragul de 2%
În cazul magazinelor online din reţeaua 2Performant, rata medie de conversie este mai mare pe desktop decât pe mobil, dar aceasta a crescut în 2021 pe ambele tipuri de dispozitive astfel:
• Desktop - de la 2,26% în 2020 la 2,5% în 2021
• Mobile - de la 1,68% în 2020 la 1,88% în 2021
Potrivit reprezentanţilor GFec, dacă s-ar realiza o medie între rata de conversie de pe Desktop şi rata de conversie de pe Mobile, ar rezulta o rată medie de conversie de 2,19% în cazul magazinelor online din reţeaua 2Performant.
Trebuie precizat, însă, că rata medie de conversie poate varia semnificativ atât în sens ascendent, cât şi descendent în funcţie de foarte mulţi factori cum ar fi (fără a ne limita la aceştia): notorietatea magazinului online, verticala din care face parte, programele de loializare, campaniile de marketing derulate de magazin, campaniile de retenţie a clienţilor sau de recuperare a coşurilor abandonate etc.
• Momentele în care se cumpără online cel mai mult
Potrivit raportului, traficul creşte proporţional în timpul dimineţii pe mobil şi pe desktop, însă, în timp ce pe mobil continuă să crească progresiv după ora 11:00, pe desktop începe să scadă începând cu această oră. Pe mobil, vârful de trafic este atins în intervalul orar 21:00 - 22:00.
Pe desktop cele mai multe vânzări se fac între orele 11:00 şi 15:00, iar pe mobil în intervalul orar 20:00 - 22:00, păstrându-se trendul din 2020.
Tranzacţiile cu cele mai mari valori se fac de pe mobil în intervalul 21:00 - 22:00, iar de pe desktop in intervalul 10:00 - 12:00.
Zilele săptămânii în care se fac cele mai multe tranzacţii sunt de luni până miercuri, numărul tranzacţiilor scăzând de joi până sâmbătă, pentru a creşte din nou începând cu duminică seara. Tendinţa este vizibilă atât pentru tranzacţiile făcute de pe mobil, cât şi pentru cele efectuate de pe desktop.
În 2021, tranzacţiile e-commerce cu cele mai mari valori s-au înregistrat în zilele de luni, iar la polul opus au fost zilele de sâmbătă, arată raportul GPeC E-Commerce România 2021.
Decizia de cumpărare se ia în 60% dintre cazuri în prima oră de la click, iar în 4,6% dintre cazuri în primele 24 de ore de la click.
• 29.000 de comercianţi în platforma eMAG Markeplace
Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2021, în platforma eMAG Marketplace erau înregistraţi aprox. 29.000 de comercianţi online activi, în creştere semnificativă de la 23.000 în decembrie 2020.
Trebuie menţionat, însă, că nu toţi comercianţii care aleg să vândă online prin platformele de tip marketplace sau de anunţuri deţin şi un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numărul magazinelor online de sine stătătoare din România, notează sursa citată.
Conform informaţiilor furnizate de oficialii eMAG, topul categoriilor de produse cu cele mai multe tranzacţii înregistrate în platforma Marketplace au fost:
1. Accesorii telefonie mobilă şi servicii - 51,9 lei• în 2021 vs. 52 lei în 2020
2. Jucării - 111 lei în 2021 vs. 130,2 lei în 2020
3. Produse pentru gospodărie - 96,7 lei în 2021 vs. 103,8 lei în 2020
4. Produse de îngrijire personală - 126,3 lei în 2021 vs. 137 lei în 2020
5. Consumabile medicale - 80,9 lei în 2021 vs. 132,1 lei în 2020
• Valori medii ale tranzacţiilor în lei, fără TVA
Din punct de vedere al volumelor generate, clasamentul primelor 5 verticale arată astfel:
1. Telefoane mobile - 965,5 lei în 2021 vs. 874,5 lei în 2020
2. Mobilă - 488,4 lei în 2021 vs. 480,5 lei în 2020
3. Electrocasnice mici - 202,5 lei în 2021 vs. 220 lei în 2020
4. Electrocasnice mari - 833,5 lei în 2021 vs. 760,9 lei în 2020
5. Jucării - 111 lei în 2021 vs. 130,2 lei în 2020
Din tendinţele analizate de reprezentanţii eMAG Marketplace, verticalele cu potenţial semnificativ de creştere în 2022 sunt Fashion, Home şi Groceries.
Din punct de vedere al comportamentului de consum, oficialii eMAG consideră că livrarea la lockere este un trend care se va accentua în 2022 şi în anii care urmează. De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii FAN Courier care susţin că lockerele vor fi definitorii în e-commerce-ul românesc în următorii ani.
• Comerţul online românesc din perspectiva curierilor
Potrivit datelor furnizate de FAN Courier pentru GPeC, numărul de livrări e-commerce a crescut, în medie, cu 12% în 2021 comparativ cu 2020.
Pentru FAN Courier, luna cu cel mai mare număr de expediţii a fost noiembrie 2021 cu un total de 7.250.000 de expedieri, iar februarie 2021 a fost luna cu cel mai mic număr de expedieri, respectiv 4.750.000. Istoric, trend-ul s-a păstrat în ultimii ani, chiar dacă cifrele sunt diferite (cresc) de la un an la altul.
De Black Friday (noiembrie 2021), numărul de livrări a crescut cu 15% comparativ cu Black Friday 2020 ajungând la aprox. 4.700.000 de expedieri realizate de FAN Courier doar pentru acest eveniment.
În topul categoriilor de produse care au înregistrat creşteri semnificative în 2021 se regăsesc - în această ordine - Fashion, Suplimente Alimentare şi produse din gama Home & Deco, în timp ce verticala de IT&C a scăzut în 2021 comparativ cu 2020.
Verticalele pe trend de creştere sunt: Pharma, Fashion, Pet Food şi Mobilier.
Potrivit FAN Courier, principalele tendinţe pentru comerţul online în următorii ani sunt:
• Extinderea reţelelor de lockere şi creşterea semnificativă a acestei metode de livrare în preferinţele clienţilor
• Dezvoltarea, în continuare, a serviciilor de tip Click & Collect care au cunoscut o creştere de 600% în doar doi ani (2019 şi 2020)
• Dezvoltarea Social Commerce şi a Live Shopping-ului
• Livrarea ultra-rapidă prin intermediul centrelor de micro-fulfillment (dark stores) care permit livrări în 15-30 de minute pe distanţe mici (proximitate de 1-2 km faţă de dark store)
• Creşterea comerţului online de tip DTC (Direct To Consumer)
• Sustenabilitatea şi comerţul online eco-friendly
• Studiu iSense Solutions 2021 pentru GPeC: Comportamentul consumatorilor online din România
Pe parcursul anului 2021, compania de cercetare de piaţă iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativă pe un eşantion de 3.138 de repondenţi, utilizatori de internet cu vârste cuprinse între 18 şi 60 de ani, eşantion reprezentativ la nivel urban.
Potrivit studiului, principalele criterii prin care consumatorii aleg magazinele online de la care cumpără sunt (întrebare cu răspuns multiplu):
• 80% - cel mai bun preţ
• 73% - să aibă modalităţi variate de livrare
• 69% - timpul de livrare cât mai scurt
• 68% - posibilitatea de returnare facilă a produselor
• 68% - uşurinţa navigării în site / UX
• 63% - rapiditatea restituirii sumelor cheltuite în caz de retur
• 57% - posibilitatea de alegere a intervalului de livrare
• 56% - politica de fidelizare a magazinului
• 49% - notorietatea magazinului online
• 44% - recomandările prietenilor / cunoscuţilor
Pe lângă magazinele online autohtone, 22% din repondenţi au cumpărat şi de la magazine online din China pe parcursul anului trecut, în scădere faţă de 27% cât era procentul în 2020. De asemenea, 21% cumpără de la magazine aflate pe continentul european şi doar 5% de la magazine din SUA (întrebare cu răspuns multiplu).
Principalele motive pentru care românii aleg să cumpere de peste hotare sunt (întrebare cu răspuns multiplu):
• 85% - preţuri mai bune
• 24% - produse care nu sunt disponibile în România
• 15% - percepţia că magazinele sunt mai de încredere decât cele din România
Potrivit sursei citate, înainte de a plasa o comandă, 53% din totalul repondenţilor la studiu caută activ review-uri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere.
În privinţa procesului de returnare a produselor, românii îşi doresc (răspuns multiplu):