RAPORT MCV: "Procedurile de achiziţii publice din România sunt vulnerabile, în permanenţă, la corupţie"

Ziarul BURSA #Politică / 23 ianuarie 2014

"Procedurile de achiziţii publice din România sunt vulnerabile, în permanenţă, la corupţie"

Update 12:03

Nerespectarea deciziilor judecătoreşti de către autorităţile publice a fost unul dintre punctele negative importante ale Raportului MCV publicat ieri de Comisia Europeană, arată Nicuşor Dan, reprezentantul Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul.

"În întâlnirea pe care organizaţiile non guvernamentale au avut-o în noiembrie 2013 cu Delegaţia Comisiei Europene responsabilă cu întocmirea raportului MCV, Asociaţia Salvaţi Bucureştiul a transmis delegaţiei documentul ataşat, în care semnala mai multe exemple flagrante de nerespectare a hotărârilor judecătoreşti de către primarii din Bucureşti", se arată într-un comunicat de presă.

Potrivit Asociaţiei, printre acestea se numără: "Penetrarea Ciurel (în ciuda faptului că instanţă a suspendat proiectul, Consiliul General a alocat bani în buget, Prefectul a validat bugetul, iar Primarul General a emis autorizaţie de construire), emiterea de către Direcţia pentru Cultură Bucureşti a avizelor de demolare în zona de protecţie a monumentelor de valoare naţională în ciuda deciziilor instanţelor care reţineau că Direcţia nu are această competenţă, emiterea autorizaţiilor cu acelaşi continut cu cea suspendată de instanţă la diametrala Berzei Buzeşti".

----

Procedurile de achiziţii publice din România sunt vulnerabile, în permanenţă, la corupţie, astfel că ar trebui instituit un sistem ex-ante de verificare a conflictului de interese, se arată în raportul MCV.

Experţii CE notează că magistraţii şi agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul achiziţiilor publice din România amintesc, "pe lângă necesitatea de a consolida mijloacele de prevenire a corupţiei şi a conflictelor de interese în materie de achiziţii publice", "două aspecte-cheie: raţionalizarea legislaţiei şi asigurarea unei mai mari stabilităţi".

"O serie de ONG-uri, întreprinderi şi experţi independenţi au semnalat faptul că procedurile de achiziţii publice sunt în permanenţă vulnerabile la corupţie. Deşi aceasta nu este o problemă specifică numai României, este vorba şi de capacitatea administrativă de a gestiona procedurile, în special la nivel local, ceea ce presupune o atenţie deosebită, mai ales în ceea ce priveşte prevenţia", se arată în raport.

CE recomandă "consolidarea cooperării dintre ANRMAP şi ANI, în vederea instituirii unui sistem ex-ante de verificare a conflictului de interese în cadrul procedurii de atribuire a contractelor de achiziţii publice, inclusiv extinderea rapidă a abordării de la procedurile de ofertare în care sunt implicate fonduri ale UE la toate procedurile de achiziţii publice din România".

Procedurile de achiziţii publice reprezintă un subiect de interes pentru Bruxelles, PE adoptând, la 15 ianuarie, două rezoluţii prin care se instituie reguli noi în Uniunea Europeană privind licitaţiile publice şi contractele de concesionare, care vor asigura o calitate mai mare şi un preţ mai bun la achiziţia de bunuri şi servicii, potrivit unui comunicat al PE.

Noile reguli UE privind licitaţiile publice şi contractele de concesionare vor asigura o calitate mai mare şi un preţ mai bun atunci când autorităţile publice vor cumpăra sau închiria activităţi, bunuri sau servicii. Totodată, noua legislaţie comunitară va facilita accesul la licitaţii al firmelor mici şi mijlocii şi vor include prevederi mai stricte privind subcontractarea.

Legislaţia aprobată miercuri în PE a fost deja agreată cu Consiliul în iunie 2013. Aceasta revizuieşte regulile actuale privind licitaţiile publice în UE şi stabileşte pentru prima dată standarde comune în spaţiul comunitar privind contractele de concesionare pentru a încuraja competiţia corectă şi a asigura un raport echilibrat între preţ şi calitate, prin introducerea unor criterii noi de atribuire care pun mai mult accent pe aspectele legate de mediu, de inovaţii şi pe cele sociale.

Autorităţile publice cheltuiesc aproximativ 18% din PIB pe achiziţiile de activităţi, bunuri sau servicii, licitaţiile fiind un instrument puternic pentru atingerea unor scopuri sociale specifice.

Eurodeputaţii au decis introducerea unei proceduri complet noi pentru a întări soluţiile inovatoare în licitaţiile publice. Noul "Parteneriat pentru Inovaţie" va permite autorităţilor publice să organizeze licitaţii pentru a rezolva o problemă specifică fără să anticipeze soluţia, lăsând astfel spaţiu contractorului şi contractantului să găsească împreună soluţii inovatoare.

De asemenea, procedura de depunere a ofertelor companiilor va fi mai simplă, cu un "Document Unic European de Licitaţie" bazat pe declaraţii pe proprie răspundere. Doar câştigătorul va trebui să pună la dispoziţie documentele originale. Acest lucru ar putea reduce povara administrativă a companiilor cu mai mult de 80% , conform estimărilor Comisiei Europene. Noile reguli vor încuraja divizarea contractelor în loturi, pentru a facilita accesul la licitaţie al firmelor mai mici.

Pentru a combate dumpingul social şi a asigura respectarea drepturilor lucrătorilor, noile reguli includ prevederi referitoare la subcontractare şi la "oferte anormal de mici". Astfel, ofertanţii care nu respectă legislaţia muncii din UE pot fi excluşi de la licitaţii.

Acordul asupra noilor reguli UE privind concesionările subliniază că statele membre rămân în continuare libere să decidă în privinţa execuţiei activităţilor sau serviciilor publice - prin mijloace proprii sau externalizate. Noua directivă "nu cere privatizarea întreprinderilor publice care oferă servicii publicului", se arată în text. Mai mult, deputaţii recunosc caracterul special al apei ca bun public şi acceptă excluderea acestui sector din obiectul noilor reglementări.

Cele două directive vor intra în vigoare 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al UE. După această dată, statele membre au la dispoziţie 24 de luni pentru a implementa prevederile noilor reguli în legislaţia naţională.

Antonescu: "Menţionarea modificărilor la Codul Penal e normală, dar subiectul e depăşit"

Preşedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că menţionarea în raportul MCV a unor observaţii privind modificările aduse Codului Penal este normală, dar subiectul este depăşit în România şi nu există efecte, iar Comisia Europeană nu are motive de îngrijorare. Antonescu a fost întrebat cum vede faptul că modificările aduse Codului Penal în Parlament fac obiectul criticilor din raportul MCV".

"Este normal să apară această menţiune, pentru că ea (modificarea adusă Codului penal, n.r.) a stârnit îngrijorări. În România, subiectul este oarecum depăşit în urma deciziilor Curţii Constituţionale şi în orice caz, în ceea ce ne priveşte, în urma deciziei politice pe care am luat-o. Deci nu există efecte, nu există continuare şi ca atare cred că nu există motive de îngrijorare pe acest subiect pentru Comisia Europeană. Că ele figurează în raport (privind MCV, n.r.), sigur, e un bilanţ", a susţinut Antonescu, citat de Mediafax.

Liderul PNL a mai precizat că "acţiunile politice nefericite", cum sunt cele pentru modificarea Codului penal, justifică îngrijorările din raportul MCV, dar şi "prelungirea inevitabilă a jocului politic şi a propagandei pe care în ţară forţe politice o fac de ani de zile".

Totuşi, Antonescu a afirmat că nu a apucat să citească documentul Comisiei Europene în ceea ce priveşte Mecanismul de Cooperare şi Verificare. Purtătorul de cuvânt al CE, Mark Gray, a declarat, ieri, în prezentarea raportului MCV, că există încă îngrijorări legate de independenţa justiţiei în România, el subliniind că modificările la Codul penal au generat "îngrijorări majore" în legătură cu capacitatea de combatere a corupţiei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb