Autoritatea Navală Română este una dintre instituţiile publice codaşe în ceea ce priveşte implementarea programului de investiţii aprobat anual de Guven prin bugetul de venituri şi cheltuieli, se arată într-in raport întocmit de Corpul de Control al prim-ministrului, document care se referă la 01.01.2020 - 01.01.2023.
În raport, inspectorii Corpului de Control arată: "Gradul de realizare a programului de investiţii raportat la valorile totale programate şi aprobate în BVC a fost de 12% în anul 2020, de 15% în anul 2021 şi 28,20%, în anul 2022. Reprezentanţii ANR nu au efectuat cheltuielile cu investiţiile propuse în niciunul din cei trei ani analizaţi, investiţii care erau în strânsă legătură cu activitatea de bază a entităţii şi a căror amânare poate conduce la costuri suplimentare".
Funcţionarii statului au mai descoperit şi alte nereguli la ANR, arătând însă că de vină pentru unele dintre acestea este Direcţia Transport Naval din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
În documentul citat se precizează: "Direcţia Transport Naval din cadrul ministerului nu şi-a îndeplinit rolul de autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare privind activitatea de reglementare (...) privind modalitatea de emitere a certificatelor de «Gas free» pentru tranzitarea navelor tanc".
Din această cauză, inspectorii Corpului de Control susţin că "două societăţi au eliberat, fără a avea dreptul, un număr de 1779 de certificate de «Gas free» pentru nave tanc goale care au tranzitat canalele navigabile, încasând contravaloarea tarifelor stabilite pentru aceste operaţiuni".
În raport se arată că, dacă aceste activităţi ar fi fost efectuate de reprezentanţii ANR, în sarcina cărora exista această atribuţie, suma minimă încasată la bugetul ANR ar fi fost în valoare de 355.800 euro, iar valoarea medie ar fi fost de aproximativ 871.710 euro.
Din verificări a mai reieşit că majoritatea angajărilor efectuate la ANR după restructurarea şi reorganizarea instituţiei publice, proces care a avut loc în iulie 2020, au fost efectuate ilegal, fără organizarea vreunui concurs pentru ocuparea funcţiilor nou înfiinţate.
Documentul citat menţionează că "reîncadrarea/încadrarea pe posturile nou înfiinţate a persoanelor afectate de reorganizare efectuată în cursul lunii iulie 2020 prin emiterea de decizii de către directorul general al ANR, nu s-a realizat în urma unor concursuri sau examene, după caz, cu nerespectarea prevederilor din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare".
În ceea ce priveşte procedurile de achiziţie publică derulate de ANR, inspectorii Corpului de Control susţin că unele dintre acestea au la bază caiete de sarcini întocmite cu dedicaţie, care exclud din start participarea mai multor firme la licitaţie. Astfel, potrivit raportului, "prin întocmirea caietelor de sarcini pe baza caracteristicilor tehnice a unor anumite modele de şalupe, a includerii unor cerinţe constructive specifice navelor maritime deşi destinaţia acestora era pentru navigaţie fluvială, precum şi introducerea unor condiţii de autorizare ca nave de serviciu în condiţiile în care toţi producătorii sau reprezentanţii acestora comercializează ambarcaţiuni fabricate după proiecte dedicate activităţilor de agrement, ANR a limitat nejustificat tipul navelor care corespund cerinţelor din caietele de sarcini, restricţionând în acest fel participarea altor agenţi economici, creând premisa că doar anumite tipuri de nave se încadrează în criteriile stabilite prin respectivele caiete de sarcini, favorizând participarea doar a unor agenţi economici".
Corpul de Control al premierului arată că, pentru remedierea deficienţelor constatate, a formulat propuneri şi recomandări a căror implementare este monitorizată în cadrul acţiunilor de evaluare post control.
1. Pai neincasarea de catre stat a unor venituri impo
(mesaj trimis de Opinie în data de 04.01.2024, 15:43)
Eu suspectam asa manevre de eludare a obligatiilor de plata prin non reactia diferitelor structuri administrative la multe alte organizatii ,la toate nivelele ! Coalitia care vrea sa reduca deficitul trebuie sa rezolve ghicitiarea asta : nu e mai simplu si mai sigur sa obligam autoritati diverse sa incaseze drepturile pentru stat decat sa facem reduceri dureroase de cheltuieli publice ,cu mare impact electoral ?! E acelasi lucru cu redeventele lasate la 4% zeci de ani pentru resurse naturale cum sunt gaz ,petrol si prelungite inca 15 ani (nici nu mai ridiv problema ca Petrom a fost donat catre OMV) ,cu neincasarile din porturi maritime si fluviale (la un maxim de activitate) , la diferitele dealuri intre Anaf si mari contribuabili ,care produc pagube ! S a legislat ceva recent cu un impozit de proprietate pentru imobile pe diferenta peste 500 mii euro : fiti absolut convinsi ca cei vizati gasesc portita deschisa in legislatie sa evite impozitarea . Astea daca sunt corect urmarite pot reduce necesitatea scaderii cheltuielilor publice si a sprijinului pentru coalitie .