RĂSCRUCEA Către popor

Ziarul BURSA #Internaţional / 7 noiembrie 2011

Către popor

Lumea se schimbă.

Sau, lumea pare să se schimbe.

Schimbarea se află în temeiurile ei materiale, pentru care semne evidente ne parvin, în ştirile despre încercările tot mai anevoioase, mai precipitate şi mai controversate pentru soluţionarea crizei financiare mondiale, o criză care se adânceşte cu fiecare zi care trece.

Dar, schimbarea lumii se află, mai ales, în înţelesul ei diferit, pentru care semne evidente ne parvin din intervenţiile bisericilor creştine, în subiectul lumesc al crizei financiare mondiale, deşi există semne mai discrete, din surse laice.

Nu cred că greşim, dacă afirmăm că ne aflăm la o "RĂSCRUCE" - titlul acestei pagini - , prin care "BURSA" intenţionează să avertizeze, a doua oară în decursul unei luni, că "lumea se schimbă", că stăm pe un prag, dincolo de care lumea este diferită, atât în etaloanele materiale, cât şi în cele morale şi de interpretare a ceea ce suntem, ca fiinţe umane.

Este un privilegiu al generaţiilor noastre, de oameni care, astăzi, se află în viaţă, să întrezărească o altfel de lume.

În cazul că realmente lumea se schimbă, ar fi păcat să ignorăm privilegiul şi să nu sesizăm întreaga dimensiune a schimbării, trecând în ea, dar pe lângă ea.

N-ar mai exista nici un fel de compensaţie pentru convulsiile pe care ar urma să le traversăm.

Filosofarea, la care, în mod expres pentru prezent, ne invită bisericile creştine ortodoxă şi catolică, este un demers pe care întotdeauna omul îl declanşează, cu putere, ori de câte ori îl invadează necunoscutul; astfel că Enciclica Sfântului Sinod al Bisericii Greciei "Către popor" (de la sfârşitul anului trecut) şi Nota Consiliului Pontifical pentru Dreptate şi Pace al Vaticanului (de la sfârşitul lunii trecute) reprezintă reacţii ale instituţiilor dintre cele mai sensibile la destinul omului, semnalând că seminţele unei lumi necunoscute au germinat şi că avem nevoie de noi interpretări, ca să ne înţelegem rostul şi să-l trăim.

Comentariile în jurul celor două documente presupun dezvoltări complexe, care, ţinând seama şi de relativa opoziţie a viziunilor, nu pot fi nici măcar schiţate în această ediţie a ziarului "BURSA", considerând că însuşi efortul să publicăm integral textele bisericeşti este, pentru moment, un gest excepţional.

Subiectul financiar pronunţat al documentelor ne-a încurajat să ne încumetăm la acest gest publicistic, dar nu facem un secret din faptul că dimensiunea lor spirituală le face loc în paginile oricărei publicaţii, indiferent de specializare.

Atragem, doar, atenţia cititorului, că textul Vaticanului se extrage din ştiinţele sociale catolice, dezvoltate de Vatican în ultimii 120 de ani şi că documentul se propune drept program de organizare a lumii, într-o ordine nouă.

Unor sumare precizări asupra raporturilor dintre cele două biserici, asupra audienţei lor şi asupra condiţiilor istorice care participă la natura diferenţei viziunilor pe care ele le propun, le-am rezervat un spaţiu redus, în paginile de interior (vezi "Câteva repere creştine, în pag.15), de la capătul lecturii celor două documente, fără nici o intenţie să epuizăm fie chiar şi aceste subiecte, ci, doar, să le poziţionăm, cât de cât semnificativ.

BURSA

Enciclică a Sfântului Sinod al Bisericii Greciei

"Ierarhia Bisericii Greciei, care s-a întrunit în şedinţă ordinară, simte nevoia să se adreseze creştinilor săi, poporului lui Dumnezeu, dar şi fiecărui om bine intenţionat, pentru a vorbi pe limba adevărului şi a dragostei.

Zilele pe care le trăim sunt grele şi critice. Trecem ca ţară printr-o criză economică cumplită care creează multora nesiguranţă şi teamă. Nu ştim ce ne aşteaptă în ziua de mâine. Ţara noastră se pare că nu mai este liberă, ci în fapt este administrată de creditorii noştri. Ştim că mulţi dintre voi aşteptaţi de la Biserica ce vă păstoreşte să vorbească şi să ia poziţie asupra evenimentelor la care suntem martori.

Este adevărat că ceea ce se întâmplă în patria noastră este inedit şi cutremurător. Criza duhovnicească, socială şi economică merge mână în mână cu răsturnarea întregii firi. Este vorba de încercarea dezrădăcinării şi distrugerii temeiurilor multor tradiţii care până acum erau considerate de la sine înţelese pentru viaţa din spaţiul nostru.

Din punct de vedere social se operează o răsturnare a datelor şi a drepturilor, desigur cu un argument evident: măsurile acestea le cer creditorii noştri.

Declarăm de aceea că suntem o ţară sub ocupaţie şi că executăm poruncile conducătorilor-debitorilor noştri. Întrebarea care se naşte este dacă solicitările lor privesc doar ches­tiunile economice şi de asigurări sau vizează şi fizionomia duhovnicească şi culturală a patriei noastre.

În faţa acestei situaţii, orice om raţional se întreabă: de ce nu am luat mai devreme toate aceste măsuri drastice, care astăzi sunt caracterizate drept necesare. De ce nu am schimbat la timpul lor toate aceste patogenii ale societăţii şi ale economiei pe care azi le realizăm într-un mod brutal?

Persoanele de pe scena politică din ţara noastră sunt, de decenii, aceleaşi. Cum au socotit atunci costul politic, ştiind că împing ţara la catas­trofă, iar azi ei se simt în siguranţă, pentru că acţionează de pe poziţia celor care dau porunci? Au loc răsturnări radicale pentru care altădată se revolta întreaga Grecie, iar azi ele se impun aproape fără împotriviri.

Criza noastră economică, în cuvinte foarte simple, se datorează diferenţei dintre producţie şi consum.

Între ritmul lent al producţiei pe care îl atingem şi nivelul ridicat de viaţă cu care ne-am învăţat să trăim. Când ceea ce se consumă este mult mai mare decât ceea ce se produce, atunci balanţa economică înclină spre partea cheltuielilor.

Ţara noastră, pentru a face faţă, este nevoită să se împrumute cu speranţa că balanţa perturbată se va reechilibra. Atunci când însă nu se întâmplă acest lucru şi debitorii cer returnarea împrumuturilor plus dobândă, se ajunge la criză şi la faliment.

Criza economică care chinuie şi domină ţara noas­tră nu este însă decât vârful aisbergului. Este urmarea şi rodul unei alte crize, a celei duhovniceşti. Dis­proporţia dintre producţie şi consum prezintă însă nu doar o dimensiune economică, ci în primul rând este un fapt duhovnicesc. Este indiciul crizei duhovniceşti, care priveşte atât conducerea ţării, cât şi poporul.

O conducere care nu a putut să aibă o atitudine responsabilă faţă de popor, care nu a putut sau nu a vrut să vorbească pe limba adevărului, care a promovat modele eronate, care a cultivat relaţiile clientelare, numai şi numai pentru că a avut ca scop deţinerea puterii. O conducere care în practică se vădeşte că a subminat interesele reale ale ţării şi ale poporului.

Şi pe de altă parte, un popor, adică noi, care ne-am purtat iresponsabil. Ne-am lăsat pradă bunăstării, îmbogăţirii facile şi traiului bun, ne-am dedat câştigului uşor şi înşelăciunii. Nu ne-am pus problema adevărului lucrurilor.

Revendicarea arbitrară a drepturilor de către bresle şi grupuri sociale, cu o desăvârşită nepăsare faţă de coeziunea socială, a contribuit în mare măsură la situaţia de astăzi.

Esenţa crizei duhovniceşti este absenţa sensului vieţii şi încarcerarea omului în prezentul rectiliniu, adică în instinctul lui egoist. Un prezent fără viitor, fără perspectivă. Un prezent condamnat la plictis şi monotonie.

Viaţa a devenit un interval de timp între două date, a naşterii şi a îngropării, cu un interval necunoscut între ele.

Într-o asemenea perspectivă, deşertăciunea se ia la întrecere cu iraţionalul şi lupta o câştigă totdeauna tragicul. Când te adresezi tinerilor şi îi întrebi: "de ce iei droguri, fiule?" şi îţi răspund: "spuneţi-mi dumneavoastră de ce să nu iau? Nu sper nimic, nu aştept nimic, singura mea bucurie este atunci când înfig injecţia şi călătoresc (în alte lumi)"; sau atunci când atragi atenţia unui tânăr că luând droguri va muri, iar el îţi răspunde cu un zâmbet tragic: "nu înţelegeţi că eu iau droguri, ca să trăiesc", atunci înţelegi cât de incredibil de adevărate şi de potrivite în tragismul lor sunt cuvintele de mai sus.

În loc deci de sens al vieţii noi am urmărit bunăstarea, traiul bun, puterea economică. Când însă nu există altă perspectivă de viaţă în afară de consum, când puterea economică şi demonstrarea ei ostentativă devine singurul mod al recunoaşterii sociale, atunci diferenţierea de restul lumii este singurul drum de viaţă, pentru că altfel, dacă nu eşti imoral, eşti prost.

Aşa au gândit şi au făptuit mulţi, aşa am ajuns la diferenţierea şi de putere, dar şi de poziţie în poporul nostru. Întrebarea - dilema lui Dostoievski "libertate sau fericire?" - o trăim în tot tragicul ei. Am ales bunăstarea contrafăcută şi am pierdut Libertatea persoanei noastre, am pierdut Libertatea ţării noastre.

Astăzi omul în mod justificat tremură mai degrabă "oare nu cumva i se vor micşora veniturile?", dar nu se nelinişteşte pentru deficienţele educaţiei care îi privesc pe copiii săi şi nu se îngrijorează de înjosirea persoanei umane.

Aceasta deci este esenţa adevăratei crize şi sursa crizei economice pe care atât de nemilos o exploatează actualii "negustori de popoare".

În Sinodul Ierarhiei, noi, părinţii voştri duhovniceşti, ne-am făcut autocritica, am dorit să ne confruntăm cu responsabilităţile noastre şi să cercetăm care este partea noastră de vină în prezenta criză. Ştim că uneori v-am mâhnit, v-am smintit chiar. Nu am reacţionat direct şi la momentul potrivit faţă de atitudini care v-au rănit.

Negustorii distrugerii relaţiei dintre popor şi Biserica sa care îl păstoreşte au exploatat îndeajuns şi în mod pragmatic scandalurile fabricate şi au încercat să destrame încrederea dumneavoastră în Biserică.

Dorim să vă spunem că Biserica are antidotul consumului ca mod de viaţă şi acesta este asceza. Şi dacă consumul este sfârşitul, pentru că este o viaţă fără sens, asceza este drumul, pentru că conduce la o viaţă cu sens. Asceza nu este privarea de plăcere, ci îmbogăţirea vieţii cu sens. Este antrenamentul sportivului care îl conduce la competiţie şi la medalie, iar această medalie este viaţa care biruieşte moartea, viaţa care se îmbogăţeşte cu dragoste. Asceza este drumul libertăţii, împotriva sclaviei inutilului care astăzi ne înjoseşte.

Ne nelinişteşte situaţia Educaţiei noastre, pentru că sistemul educaţional actual se raportează la elev nu ca la o persoană, ci ca la un calculator electronic şi singurul lucru pe care îl face este să îl "încarce" cu materie, neinteresându-se de întreaga sa personalitate şi de aceea copiii noştri cu îndreptăţire se împotrivesc.

De aceea suntem neliniştiţi în privinţa proiectului Noului Liceu care se pregăteşte. Manualele şcolare se scriu, într-adevăr, cu răspunderea guvernului, dar conţinutul lor îl vizează şi pe ultimul cetăţean grec, care aşteaptă de la Biserica sa să îi facă cunoscut cu putere şi glasul său smerit.

Înţelegem că toate parohiile noastre trebuie să devină spaţii ospitaliere pentru tinerii noştri, aşa cum sunt deja destule dintre ele, în care mulţi tineri găsesc refugiu în căutarea lor după sens şi speranţă.

Ştim că cereţi de la noi, păstorii voştri, o Biserică eroică, cu vigoare, care să aibă cuvânt profetic, cuvânt pentru tânărul contemporan, nu o Biserică secularizată, ci una sfinţită şi sfinţitoare, o Biserică liberă şi care să păstorească cu putere. O Biserică care nu se teme să ia poziţie faţă de sistemul viclean al acestei lumi, indiferent dacă împotrivirea conduce la prigoană şi martiriu.

Biserica este singurul organism care poate să stea nemijlocit alături de om şi să îl sprijine. Biserică însă suntem cu toţii şi aceasta este puterea noastră şi puterea ei.

La unitatea dintre păstori şi popor ţintesc negustorii de popoare şi încearcă să o submineze. Ei ştiu că dacă vor "pierde" păstorul, cu uşurinţă se vor risipi oile şi le vor supune. Istoria ne învaţă că acolo unde Dumnezeu a fost luptat, scopul final era omul şi înjosirea lui. Întruparea lui Dumnezeu este cea mai mare recunoaştere a persoanei umane.

Biserica nu se opune guvernării, ci acelora care exploatând guvernarea şi ascunzându-se în spatele puterii lucrează să vă priveze de speranţă.

Aduceţi-vă aminte că pentru mulţi specialişti în economie, prezenta criză este fabricată, este o criză care urmăreşte controlul mondial de către puteri care nu sunt iubitoare de oameni.

Biserica lui Hristos are cuvânt pentru actuala situaţie, pentru că nu a încetat să fie şi trup al lumii, parte a istoriei. Nu poate să îngăduie nici un fel de nedreptate, dar este datoare să arate disponibilitate pentru mărturisire şi martiriu.

Ştim că oamenii de lângă noi suferă de foame, se află în sărăcie, se sufocă economic, deznădejdea de multe ori stăpâneşte inima lor. Cunoaştem acest lucru, pentru că prima lor oprire în căutarea speranţei este Biserica din zona lor, parohia lor. Scopul şi lupta noastră este ca fiecare parohie să devină centrul de unde activitatea pastorală a bisericii locale să îmbrăţişeze întreaga societate locală respectivă.

Decizia noastră este să creăm un observator al problemelor sociale cu scopul de a urmări îndeaproape şi de a preîntâmpina metodic problemele pe care le creează prezenta criză.

Scopul nostru este să dezvoltăm lucrarea de asistenţă socială a fiecărei parohii, în aşa fel încât să nu mai existe nici măcar un om care să nu aibă o farfurie de mâncare. Cunoaşteţi şi dumneavoastră că în această privinţă Biserica realizează o lucrare uriaşă. Cunoaşteţi acest lucru, pentru că mulţi dintre dumneavoastră sprijiniţi voluntar acest efort al parohiei voastre şi îl susţineţi economic. Vă chemăm să staţi aproape fiecare de parohia voastră, ca să ne confruntăm împreună cu aceste momente grele.

Poporul nostru a trecut şi altă dată prin sărăcie şi foame, dar a îndurat şi a biruit, pentru că atunci avea perspective. Noi toţi putem să ajutăm pe unul şi unul pe mulţi. Dumnezeu nu ne-a dat duh de frică, ci de putere şi de dragoste. Cu acest duh, adunaţi-vă în jurul marii noastre familii, Biserica, scoţând la iveală greşelile noastre, căutând sensul vieţii în dragoste, vom ieşi din acest ceas greu".

SINODUL BISERICII GRECIEI

Opinia Cititorului ( 11 )

  1. Scrisoarea acesta ma face mindru ca sint ortodox.

    scrisoarea aceasta spala multegreseli ale ortodocsiei din care cea mai grava este servitutea nedemna in fata politicului de orice fel .

    1. ...dar, spala!

    se expima adevaruri de bun simt

    dar nu ne putem intoarce la o teocratie de tip bizantin. 

    nu trebuie uitat ca biserica ortodoxa 

    din Grecia detine o felie importanta 

    din avutia tarii si nu a platit

    vreodata impozite.  

    1. Se impune a pune o intrebare simpla: De ce Biserica Ortodoxa a Greciei poate lansa un asemenea mesaj iar BOR, nu? Nu e vorba de o intoarcere la teocratie, ci de obligatia Bisericii de a-si apara credinciosii de abuzurile politicului, de a denunta abuzurile si de a cere conducatorilor sa-si schimbe atitudinea. Dar BOR nu este apolitica, BOR a fost si, din pacate este si in prezent, subordonata politicului.

      Poanta asta nu are nici o legătura cu subiectul. OK,sa plătească,va solutiona asta problema Greciei? Tot ce deține Biserica Greciei a fost evaluat la 50de miliarde de euro, din care, depozite de aproximativ7- 15 miliarde. Luați-i-le pe toate, inclusiv proprietatile si Grecia mai ramine dat are cu 330 de miliarde de euro. ASA ca, taxeaz-o, n-ai decit, dar las-o sa spună ce are de spus, ca spune bine!

      Poanta asta merge /poate orinde, la Ponta. 

      Stimate Mihai (La Multi Ani ! - de sfantul Mihai ), n-ai observat ca inca de la inceput enciclica vorbeste si despre o criza duhovniceasca ?.

      Si asta in Grecia !!!! 

    Se potriveste bine si tarii noastre.In primul rand,partidele politice care au condus si distrus tara,sunt principalele vinovate.La fel bancile,in care s-a dorit profituri mai mari,cu orice scop.

    Excelent articol! Mandru ca sunt ortodox!

    Excelent articol! Mandru ca sunt ortodox!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb