În ultimii doi ani, dacă este să dăm crezare cifrelor oficiale de la Beijing, China a înregistrat între 50 şi 100 de noi cazuri zilnice de infectare cu Covid-19. Acum, când infectările cu varianta Omicron - mult mai contagioasă şi mult mai puţin virulentă - au ajuns la 5.000, China a decis să închidă artere cheie de aprovizionare pentru economia americană, europeană şi implicit pentru economia globală.
Este vorba despre Shenzhen, unul din cele mai mari hub-uri de producţie (inclusiv de bunuri tehnologice) şi distribuţie de bunuri din China, oraş cu o populaţie de 17,5 milioane de oameni. Practic, toţi rezidenţii din Shenzhen sunt sub lockdown strict, iar toate companiile au fost obligate să-şi sisteze producţia. Restricţiile au forţat deja companii precum Toyota, Volkswagen şi furnizorul de bunuri tehnologice al companiei americane Apple, compania Foxconn, să-şi suspende operaţiunile.
Situaţia pentru economia globală seamănă cu cea din debutul pandemiei de Covid-19, când în primele luni din 2020 lanţurile de aprovizionare globale au fost lovite de lockdown-ul naţional din China. Efectele restricţiilor asupra portului Yantian - al patrulea cel mai mare din lume - înseamnă întârzieri în livrări pentru o varietate largă de bunuri intermediare şi produse finite.
Potrivit Reuters, companiile care operează în Shenzhen pot reîncepe operaţiunile doar dacă pun la punct un sistem de lucru închis în care angajaţii trăiesc şi lucrează "într-o bulă", sistem implementat pe parcursul Olimpiadei de Iarnă de la Beijing.
Restricţiile din Shenzhen ar putea avea un impact şi asupra altor regiuni producătoare de bunuri din China având în vedere integrarea lanţurilor interne din economia chineză. Practic nici alte companii din China nu-şi pot duce la bun sfârşit comenzile şi nu pot accepta noi comenzi dacă nu li se livrează la rândul lor componentele.
"Imaginaţi-vă că aveţi o fabrică de 100 de oameni şi dintr-odată nu se mai poate face nimic - nu îţi poţi îndeplini comenzile existente, nu poţi accepta comenzi noi. Impactul nu este pe 2 sau 3 săptămâni, ci pe 3-6 luni", a declarat pentru Reuters Paul Weedman, directorul Victure Industrial Co., o companie de consultanţă în domeniul manufacturier ce are sediul în Shenzhen.
Şi alte oraşe din China au implementat restricţii în diverse forme. Chinezii au închis şi oraşul Changchun, capitala provinciei din nord-est numită Jilin, unde grupul chinez FAW - care are operaţiuni în joint venture cu Toyota şi Volkswagen - are sediul central şi mai multe fabrici.
Amintim că pe 4 februarie 2022 China şi Rusia au publicat o declaraţie comună prin care anunţă că ridică relaţia dintre cele două ţări la un nou nivel. Documentul arată că cele două ţări consideră că noile relaţii inter-statale dintre Rusia şi China sunt superioare alianţelor militare şi politice din vremea Războiului Rece şi că prietenia dintre cele două state nu are limite şi nu există arii "interzise" ale cooperării. Analiştii vestici consideră că declaraţia comună semnată de cei doi preşedinţi reprezintă o "declaraţie de război" neoficială asupra sistemului internaţional actual dominat de către Statele Unite.
Totodată, China este singura ţară majoră din lume care continuă politica de toleranţă zero faţă de cazurile de Covid-19, implementată încă de la debutul pandemiei când nu existau vaccinuri şi variantele de Covid-19 erau mult mai virulente.
1. arma covid
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2022, 20:31)
functioneaza perfect
este o mega sanctiune pentru europa si usa
in ultimi doi ani in europa si state firmele mari sau folosit de
"covid "si iau canibalizat pe fraieri
de data asta pactul ruso -chinez la va sanctiona economic