Retailul evoluează sub spectrul Inteligenţei Artificiale (AI), profitând de avantajele acestei tehnologii avansate mai mult poate decât orice alt domeniu.
Companiile din sector integrează continuu cele mai recente inovaţii în domeniul AI, însă ţin în permanenţă cont de nevoile consumatorului şi dezvoltă un echilibru între partea de tehnologie şi cea umană, după cum ne spun jucătorii din piaţă. Astfel, Inteligenţa Artificială deschide un univers de noi posibilităţi în retail, cu beneficii mai ales în zona operaţională, unde pot fi optimizate unele procese. Deja se fac simţite efecte ale digitalizării în retail, apar soluţii care transformă peste noapte conceptele magazinelor - casele Self Check Out, magazinele digitale, care îmbină cabinele de probă digitale şi sistemul easy pay, sesiunile de live shopping, tehnologia virtuală try-on şi conceptul creative shopping, prin care consumatorii îşi pot personaliza produsele înainte de achiziţie. Specialiştii din retail spun că aceştia sunt abia primii paşi şi că, deocamdată, avem de-a face doar cu câteva elemente care îşi fac tot mai mult simţită prezenţa, ele putând schimba paradigma shoppingului în beneficiul clienţilor.
Aşadar, Inteligenţa Artificială nu mai este un termen exotic sau SF, accesibil unui număr limitat de utilizatori, implementarea AI devenind o realitate cât de poate de concretă, cu provocări şi oportunităţi care ne influenţează semnificativ vieţile.
Din ce în ce mai multe companii mari şi medii din retailul online au început să studieze, să dezvolte sau să implementeze soluţii AI ca parte din strategia lor de dezvoltare, iar aici facem referire mai ales la utilizarea tehnologiei în vederea oferirii unor recomandări personalizate, dar şi la utilizarea asistenţilor virtuali pentru a îmbunătăţi serviciul de suport pentru clienţi.
Progresele recente în Inteligenţa Artificială Generativă (GenAI) deschid calea pentru interacţiuni cu adevărat personalizate şi naturale cu clienţii, mai evidenţiază sursele citate, precizând că AI permite revoluţionarea abordărilor de marketing, prin trecerea de la comunicarea segmentată la mesaje cu adevărat individualizate: "În dezvoltarea software, AI poate ajuta la crearea de rapoarte, dashboard-uri şi instrumente de automatizare, crescând astfel productivitatea şi calitatea muncii. Instrumentele AI permit şi analizarea unor cantităţi mari de date şi identificarea anomaliilor sau a punctelor singulare. Acest lucru este deosebit de benefic pentru securitatea cibernetică, detectarea fraudelor şi controlul intern".
Gen AI are un potenţial foarte bun în ceea ce priveşte optimizarea unor procese ce ţin de gestionarea lanţului de aprovizionare, servicii administrative, HR, supravegherea preţurilor la nivelul industriei etc. Prin urmare, rolul Inteligenţei Artificiale este de a fi suport pentru eficientizarea operaţiunilor şi creşterea productivităţii prin optimizarea fluxurilor de lucru şi redirecţionarea resurselor umane către activităţi cu valoare adăugată.
Comerţul online este unul fără graniţe, iar consumatorii români sunt abordaţi atât de comercianţi locali, cât şi de companii din UE şi din afara spaţiului comunitar. În acelaşi timp, românii nu se mai limitează să comande online doar din Europa, ci s-au orientat şi către Asia, vizând în special China.
Anul trecut, consumatorii din ţara noastră au cumpărat online bunuri şi servicii de peste 10,6 miliarde euro, 68,1% dintre utilizatorii de internet, adică aproximativ 8,82 milioane de români cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani cumpărând online produse şi servicii. În acest context, sectorul retailului online este responsabil de 25% din rata de creştere a PIB-ului ţării noastre. În România există peste 100.000 de magazine online, e-commerce-ul fiind o piaţă puternic concurenţială, care începe să fie penetrată inclusiv de jucători străini.
În acelaşi timp, retailul online şi cel offline devin din ce în ce mai integrate prin conceptul omnichannel, oferind o experienţă fluidă şi coerentă consumatorilor, indiferent de canalul prin care aceştia interacţionează cu brandul.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 25.06.2024, 12:30)
...