SUPLIMENT RETAIL "Concurenţa neloială a platformelor din afara UE - problemă principală a comerţului online"

Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 25 iunie

"Concurenţa neloială a platformelor din afara UE - problemă principală a comerţului online"

(Interviu cu Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online)

Comerţul online este unul fără graniţe, iar consumatorii români sunt abordaţi atât de comercianţi locali, cât şi de companii din UE şi din afara spaţiului comunitar, spune Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO). Acesta ne-a precizat, într-un interviu, că, printre problemele principale ale domeniului, se numără concurenţa neloială din partea platformelor din afara UE, care ocolesc reglementările naţionale şi europene, în timp ce platformele locale fac eforturi să respecte cerinţe de reglementare în continuă schimbare.

Reporter: Cum a evoluat sectorul retailului online din ţara noastră, în ultimul an?

Cristian Pelivan: 2023 a fost un an bun pentru sectorul românesc de comerţ electronic, cu o creştere de cel puţin 10%. Anul trecut, românii au cumpărat online bunuri de cel puţin 7 miliarde de euro, iar dacă adăugăm şi serviciile, depăşim 10,6 miliarde de euro. A crescut nu numai suma totală cheltuită online, ci şi numărul de consumatori care fac cumpărături online. În ultimul an am ajuns ca 68,1% dintre utilizatorii de internet, aproximativ 8,82 milioane de români cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani, să fi cumpărat online produse şi servicii.

Reporter: Care consideraţi că sunt provocările şi oportunităţile Inteligenţei Artificiale pentru retail?

Cristian Pelivan: Provocările Inteligenţei Artificiale (AI) în retail includ dezvoltarea infrastructurii tehnologice necesare pentru integrarea eficientă a AI, gestionarea datelor şi confidenţialitatea acestora conform reglementărilor în vigoare şi adaptarea organizaţională la noile tehnologii, aici având în vedere în primul rând nevoia de a conştientiza potenţialul şi a folosi efectiv aceste tehnologii emergente.

Ca în majoritatea proceselor care ţin de transformarea digitală a sectorului de retail şi a zonelor sale conexe, fie că vorbim de logistică, transport sau livrare către client, oportunităţile AI sunt semnificative. Ele se traduc printr-o competitivitate şi productivitate mai crescută pentru cei care decid să adopte aceste soluţii, respectiv servicii îmbunătăţite în relaţia cu clienţii. Soluţiile AI pot personaliza experienţa de cumpărare, optimiza operaţiunile de inventariere şi logistică şi permit analiza predictivă pentru a anticipa cererea de produse. Specific comerţului online, AI poate contribui la reducerea ratelor de retur, prin recomandarea unor produse vestimentare, de exemplu, care să fie cât mai potrivite nevoilor specifice ale fiecărui client. Aceste avantaje conduc la creşterea satisfacţiei clienţilor, eficientizarea operaţiunilor, optimizarea costurilor şi creşterea productivităţii.

Reporter: Au companiile o strategie pentru utilizarea AI în activitatea lor?

Cristian Pelivan: Da, din ce în ce mai multe companii mari şi medii din retailul online au început să studieze, să dezvolte sau să implementeze soluţii AI ca parte din strategia lor de dezvoltare. Vorbim, printre altele, despre utilizarea AI în vederea oferirii unor recomandări personalizate, dar şi despre utilizarea asistenţilor virtuali pentru a îmbunătăţi serviciul de suport pentru clienţi.

Reporter: Cum se împacă cele două tipuri de retail - online si offline - şi cum evoluează acestea?

Cristian Pelivan: Retailul online şi offline devin din ce în ce mai integrate prin conceptul omnichannel, oferind o experienţă fluidă şi coerentă pentru consumatori, indiferent de canalul prin care aceştia interacţionează cu brandul. În ultima perioadă vedem că tot mai mulţi retaileri tradiţionali adoptă şi online-ul în modelul lor de afaceri.

În ceea ce priveşte consumatorii, online-ul a fost tradiţional în topul preferinţelor românilor care căutau îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii vestimentare, dar şi produse din categoria electro-IT. Ce vedem acum ca schimbări în comportamentul de consum ţine de interesul în creştere din partea românilor faţă de categoriile de frecvenţă, de produsele consumabile. Datele ne arată că românii se uită în online din ce în ce mai des şi atunci când vor să-şi cumpere produse alimentare, cosmetice sau pentru îngrijirea copilului, produse de îngrijire a casei, detergenţi şi alte asemenea. Adică la produsele pe care de regulă le cumpărau de la magazin şi care acum le pot fi livrate direct acasă. De asemenea, vedem şi că din ce în ce mai mulţi consumatori din mediul rural - în special ruralul urbanizat - apelează la comerţul online, urmărind să cumpere din toate aceste categorii şi game de produse.

Reporter: Cum afectează aceste mişcări din piaţă reţelele online?

Cristian Pelivan: Aceste mişcări din piaţă contribuie semnificativ la educarea publicului şi la apropierea acestuia de modelul online. Românii care aleg să cumpere online pentru prima oară descoperă uşurinţa şi avantajele acestui mod de a face cumpărături, ceea ce conduce la o fidelizare crescută a clienţilor cu mediul digital. Totodată, un alt aspect important este dezvoltarea ecosistemului digital de livrare şi plăţi. În comparaţie cu acum 3-4 ani, reţeaua naţională de livrare de proximitate a crescut considerabil, facilitând accesul rapid şi convenabil la produse pentru consumatorii din în­treaga ţară. Este o tendinţă care contribuie la reducerea impactului asupra mediului pe întreg lanţul comerţului electronic.

Reporter: Cum caracterizaţi cererea din ultima perioadă şi care sunt tendinţele din domeniu?

Cristian Pelivan: Cererea este în continuă creştere şi este alimentată de faptul că tot mai mulţi români descoperă principalele avantaje oferite de cumpărăturile online, respectiv posibilitatea de a achiziţiona produsele de oriunde, de a compara instant preţurile între mai multe magazine şi, cel mai important, economia de timp pe care o facem. Online avem acces imediat la milioane de produse, ceea ce este imposibil în mediul offline. De asemenea, online te poţi adresa unui număr de clienţi şi unui teritoriu mult mai mare, iar acest lucru se vede inclusiv în numărul crescut de români din mediul rural care aleg să cumpere online, factor ce contribuie de asemenea la creşterea vânzărilor pe care le înregis­trează sectorul comerţului electronic din România. Totodată, mii de magazine online româneşti vând către clienţi internaţionali cu investiţii mult mai mici comparativ cu prezenţa fizică a unui retailer brick-and-mortar în­tr-un alt stat. Această capacitate de a se adresa unui public internaţional, cross- border, cu costuri reduse, reflectă potenţialul şi tendinţele actuale şi viitoare în comerţul electronic românesc.

Reporter: Cum caracterizaţi concurenţa din sector?

Cristian Pelivan: Concurenţa în sectorul retailului online este intensă şi dinamică. Jucătorii majori îşi îmbunătăţesc constant serviciile şi îşi diversifică ofertele pentru a atrage şi fideliza clienţii. Există o competiţie acerbă atât între retailerii locali, cât şi între aceştia şi platformele internaţionale din alte state membre sau a celor din afara UE care vând în România. Ţara noastră are un potenţial important de dezvoltare a comerţului electronic, încă suntem sub media europeană la mulţi indicatori relevanţi, iar asta ne face să fim extrem de atractivi pentru jucătorii străini.

Reporter: Care sunt problemele pe care le întâmpinaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate in domeniu?

Cristian Pelivan: Comerţul online este unul fără graniţe, iar consumatorii români sunt abordaţi atât de comercianţi locali, cât şi de companii din UE şi din afara spaţiului comunitar. Printre problemele principale se numără concurenţa neloială din partea platformelor din afara UE, care ocolesc reglementările naţionale şi europene, în timp ce platformele locale fac eforturi să respecte cerinţe de reglementare în continuă schimbare.

Pentru a asigura un mediu competitiv şi echitabil este esenţială o colaborare mai strânsă între autorităţi şi mediul asociativ, în vederea consolidării unui cadru legislativ favorabil dezvoltării economiei digitale. Prin urmare, este vital să avem un cadru legal aplicabil în mod egal tuturor actorilor care operează pe aceeaşi piaţă, pentru a asigura condiţii echitabile şi pentru a proteja interesele consumatorilor.

Focusul ar trebui pus pe consolidarea rezilienţei digitale a societăţii şi economiei româneşti, pe creşterea între­gului ecosistem - nu doar achiziţia unui produs sau serviciu online, ci şi pe creşterea reţelei de livrare smart, la locker, sau pe creşterea plăţilor digitale.

Reporter: Ce perspective au magazinele online?

Cristian Pelivan: Perspectivele magazinelor online sunt foarte promiţătoare. Consolidarea economiei digitale, creşterea sectorului de retail, inovarea tehnologică şi integrarea omnichannel vor juca un rol crucial în dezvoltarea viitoare. Magazinele online care investesc în tehnologie se adaptează, de fapt, cerinţelor consumatorilor şi vor oferi într-un viitor nu foarte îndepărtat experienţe din ce în ce mai personalizate. Clienţii acestor magazine, de cealaltă parte, îşi vor găsi produsele dorite dintr-o gamă din ce în ce mai largă, beneficiind de preţuri competitive şi timp economisit.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb