Disputa comercială dintre Uniunea Europeană şi China în privinţa vehiculelor electrice (EV) a ajuns într-un punct critic: reprezentanţii statelor membre urmează să voteze vineri, 4 octombrie, în Consiliul UE, asupra impunerii unor taxe definitive asupra importurilor de vehicule electrice produse în cea mai mare ţară asiatică, potrivit site-urilor Euractiv.com şi g7.hu. Supratarifarea acestor vehicule a fost decisă de Comisia Europeană în urma unei investigaţii antidumping, cu scopul de a echilibra piaţa europeană auto, afectată de subvenţiile masive de stat acordate de guvernul chinez producătorilor autohtoni, cum ar fi SAIC, Geely şi BYD. Votul reprezentanţilor statelor membre UE ar fi trebuit să fie exprimat în 25 septembrie, dar a fost amânat pentru noi negocieri diplomatice între blocul comunitar UE şi China.
Investigaţia privind subvenţiile acordate de China producătorilor de vehicule electrice a fost lansată în urma discursului despre starea Uniunii al preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, din septembrie anul trecut. Comisia a acuzat China că subvenţionează excesiv producătorii autohtoni, distorsionând astfel competiţia pe piaţa auto europeană. În acest context, Comisia a propus taxe suplimentare de până la 36,3% pe lângă taxa standard de 10% aplicată importurilor de vehicule. Dacă aceste taxe vor fi aprobate, ele vor fi valabile pentru o perioadă de cinci ani, însă introducerea lor depinde de votul statelor membre UE. Conform regulilor de vot ale Uniunii Europene, pentru a împiedica introducerea acestor taxe, 15 state membre, reprezentând cel puţin 65% din populaţia Uniunii, trebuie să voteze împotriva propunerii.
Până în momentul votului, Beijingul a decis să continuie prin reprezentanţii săi diplomatici la Bruxelles negocierile pentru a evita introducerea taxelor. În acelaşi timp, ţări precum Cipru, Malta, Ungaria şi Slovacia s-au opus deja acestor taxe într-un vot consultativ care a avut loc în luna iulie. Totuşi, balanţa ar putea fi înclinată de schimbarea poziţiei unor ţări cheie. Spania, care iniţial a susţinut introducerea taxelor, a indicat recent că îşi va schimba votul, iar alte state membre, cum ar fi Suedia şi Cehia, nu au luat încă o decizie clară.
Suedia, de exemplu, a amânat decizia finală, în contextul în care producătorul auto Volvo, deţinut de compania chineză Geely, joacă un rol important în economia suedeză. Între timp, Praga a fost greşit interpretată de Comisie ca fiind în favoarea taxelor, deşi guvernul ceh a refuzat constant să îşi exprime o poziţie fermă, generând tensiuni diplomatice între Cehia şi Bruxelles.
UE încearcă să contracareze dominaţia companiilor chineze pe piaţa vehiculelor electrice prin strategii care reflectă abordările adoptate anterior de China. Bruxelles-ul doreşte să forţeze producătorii chinezi să investească în fabrici europene şi să colaboreze cu furnizorii locali, în speranţa de a reduce dependenţa de tehnologiile chineze. De aceea, votul din 4 octombrie reprezintă un moment crucial în disputa comercială dintre UE şi China privind vehiculele electrice. Deşi rezultatul este incert, miza este mare pentru ambele părţi. În timp ce UE încearcă să protejeze piaţa auto europeană, China luptă pentru a-şi menţine poziţia dominantă în sectorul vehiculelor electrice şi pentru a evita măsurile tarifare care ar putea afecta industria sa auto puternic subvenţionată.
Menţionăm că. potrivit datelor AsociaţieI Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), în prima jumătate a anului 2024 aproximativ 40,9% din vehiculele electrice importate în Uniunea Europeană provin din China. Sursa citată mai arată că în anul 2023, statele membre ale Uniunii Europene au importat un total de 438.034 de vehicule electrice din China, în valoare de 9,7 miliarde euro, ceea ce înseamnă o triplare ca valoare şi volum faţă de anul 2022 a acestor importuri. Creşterea achiziţiei europene de maşini electrice din China a fost determinată potrivit experţilor ACEA de preţurile competitive şi prezenţa tot mai mare a mărcilor chineze precum BYD şi MG pe piaţa europeană.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2024, 07:28)
BMW VW Stelllantis sunt cu un picior in faliment da UE se mai gandeste ce sa faca! Sa puna taxa pe chinezisme? sa nu puna? sa faca o comisie care sa faca un raport pe care sa-l studieze si apoi voteze ca sugestie?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2024, 11:05)
Bai trolicilor! De la o scadere a vanzarilor la faliment e cale lunga tare. Companiile si grupurile astea de companii au osanza pentru ani buni de-acu incolo. Crize de astea au mai fost si vor mai fi. Doar asa se progreseaza, dar de unde sa stiti voi! Si taxe trebe puse atat timp cat concurenta e neloiala: statul chinez subventioneaza energia 100% la fabricile astea - e neloial!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2024, 20:27)
Sa subvenționeze și kriminalii UE
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2024, 21:12)
De ce ar face ceva incorect?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2024, 09:07)
Chinezii vin cu subventii masive, si preturi de dumping , 30% mai ieftn ca oricine, pun pe butuci pe toata lumea pe unde intra , si apoi, fac ce vor, ca digi. asa face digi, intra cu preturi de dumping, omoara toata concurenta, si apoi, vinde toata afacerea la altul(vezi spania). uite, ai 100% din piata. de-asta sunt tari care i-au interzis la digi sa intre pe piata.
asa si cu chinezii. scopul e anihilarea industriei de masini europene si americane, "si apoi mai vedem". e razboi economic, trebuie sa intelegem. ca-n anii 20-30. "america first" si tarife.
normal ca asta va duce la recesiune mondiala si poate si razboi, dar odata pornit razboiul economic, nu poti sta ca oaia. trebuie sa dai drumul la caini.