Comerţul cu China la răscruce: vot decisiv al Consiliului UE asupra tarifării vehiculelor electrice

George Marinescu
Ziarul BURSA #Internaţional #Comerţ / 1 octombrie

Comerţul cu China la răscruce: vot decisiv al Consiliului UE asupra tarifării vehiculelor electrice

English Version

Disputa comercială dintre Uniunea Europeană şi China în privinţa vehiculelor electrice (EV) a ajuns într-un punct critic: reprezentanţii statelor membre urmează să voteze vineri, 4 octombrie, în Consiliul UE, asupra impunerii unor taxe definitive asupra importurilor de vehicule electrice produse în cea mai mare ţară asiatică, potrivit site-urilor Euractiv.com şi g7.hu. Supratarifarea acestor vehicule a fost decisă de Comisia Europeană în urma unei investigaţii antidumping, cu scopul de a echilibra piaţa europeană auto, afectată de subvenţiile masive de stat acordate de guvernul chinez producătorilor autohtoni, cum ar fi SAIC, Geely şi BYD. Votul reprezentanţilor statelor membre UE ar fi trebuit să fie exprimat în 25 septembrie, dar a fost amânat pentru noi negocieri diplomatice între blocul comunitar UE şi China.

Investigaţia privind subvenţiile acordate de China producătorilor de vehicule electrice a fost lansată în urma discursului despre starea Uniunii al preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, din septembrie anul trecut. Comisia a acuzat China că subvenţionează excesiv producătorii autohtoni, distorsionând astfel competiţia pe piaţa auto europeană. În acest context, Comisia a propus taxe suplimentare de până la 36,3% pe lângă taxa standard de 10% aplicată importurilor de vehicule. Dacă aceste taxe vor fi aprobate, ele vor fi valabile pentru o perioadă de cinci ani, însă introducerea lor depinde de votul statelor membre UE. Conform regulilor de vot ale Uniunii Europene, pentru a împiedica introducerea acestor taxe, 15 state membre, reprezentând cel puţin 65% din populaţia Uniunii, trebuie să voteze împotriva propunerii.

Până în momentul votului, Beijingul a decis să continuie prin reprezentanţii săi diplomatici la Bruxelles negocierile pentru a evita introducerea taxelor. În acelaşi timp, ţări precum Cipru, Malta, Ungaria şi Slovacia s-au opus deja acestor taxe într-un vot consultativ care a avut loc în luna iulie. Totuşi, balanţa ar putea fi înclinată de schimbarea poziţiei unor ţări cheie. Spania, care iniţial a susţinut introducerea taxelor, a indicat recent că îşi va schimba votul, iar alte state membre, cum ar fi Suedia şi Cehia, nu au luat încă o decizie clară.

Suedia, de exemplu, a amânat decizia finală, în contextul în care producătorul auto Volvo, deţinut de compania chineză Geely, joacă un rol important în economia suedeză. Între timp, Praga a fost greşit interpretată de Comisie ca fiind în favoarea taxelor, deşi guvernul ceh a refuzat constant să îşi exprime o poziţie fermă, generând tensiuni diplomatice între Cehia şi Bruxelles.

UE încearcă să contracareze dominaţia companiilor chineze pe piaţa vehiculelor electrice prin strategii care reflectă abordările adoptate anterior de China. Bruxelles-ul doreşte să forţeze producătorii chinezi să investească în fabrici europene şi să colaboreze cu furnizorii locali, în speranţa de a reduce dependenţa de tehnologiile chineze. De aceea, votul din 4 octombrie reprezintă un moment crucial în disputa comercială dintre UE şi China privind vehiculele electrice. Deşi rezultatul este incert, miza este mare pentru ambele părţi. În timp ce UE încearcă să protejeze piaţa auto europeană, China luptă pentru a-şi menţine poziţia dominantă în sectorul vehiculelor electrice şi pentru a evita măsurile tarifare care ar putea afecta industria sa auto puternic subvenţionată.

Menţionăm că. potrivit datelor AsociaţieI Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), în prima jumătate a anului 2024 aproximativ 40,9% din vehiculele electrice importate în Uniunea Europeană provin din China. Sursa citată mai arată că în anul 2023, statele membre ale Uniunii Europene au importat un total de 438.034 de vehicule electrice din China, în valoare de 9,7 miliarde euro, ceea ce înseamnă o triplare ca valoare şi volum faţă de anul 2022 a acestor importuri. Creşterea achiziţiei europene de maşini electrice din China a fost determinată potrivit experţilor ACEA de preţurile competitive şi prezenţa tot mai mare a mărcilor chineze precum BYD şi MG pe piaţa europeană.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Energia în priză”
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

30 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9756
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4451
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2677
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9563
Gram de aur (XAU)Gram de aur378.7000

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb