SUPLIMENT RETAIL "Firmele de retail integrează continuu cele mai recente inovaţii AI"

Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 25 iunie

"Firmele de retail integrează continuu cele mai recente inovaţii AI"

(Interviu cu George Bădescu, directorul executiv al AMRCR)

"După evoluţia spectaculoasă pe care online-ul a avut-o în pandemie, acesta a devenit oarecum liniar; cumpărăturile fizice sunt încă dominante"

Companiile de retail integrează continuu cele mai recente inovaţii în domeniul Inteligenţei Artificiale, însă ţin în permanenţă cont de nevoile consumatorului şi dezvoltă un echilibru între partea de tehnologie şi cea umană, spune George Bădescu, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). Domnia sa ne-a oferit detalii pe subiect, dar ne-a vorbit şi despre celelalte provocări şi oportunităţi ale sectorului, în cadrul unui interviu.

Reporter: Cum a evoluat sectorul marilor reţele comerciale din ţara noas­tră, în ultimul an?

George Bădescu: Sectorul de retail este într-o continuă evoluţie, având în vedere că se adaptează în permanenţă nevoilor consumatorilor şi că încearcă să vină în întâmpinarea acestora cu produse diversificate, de calitate şi accesibile. Totodată, companiile de re­tail s-au confruntat cu prelungirea şi extinderea plafonării la produsele alimentare, fapt care a atras o parte din resursele alocate funcţionării normale şi naturale a pieţei.

Reporter: Care consideraţi că sunt provocările şi oportunităţile Inteligenţei Artificiale pentru retail?

George Bădescu: Inteligenţa Artificială în retail este mai degrabă o oportunitate de a reorganiza resursele, atât în magazinele fizice, dar mai ales pe partea de background, unde se lucrează cu un mare volum de date, tranzacţii, facturi, dar şi raportări către mediul de stat. Provocările vin mai ales atunci când sistemele din mediul public nu sunt aliniate la modelele de business (RO e-Factura, RO e-Transport, SERSPAR etc.) şi în acest caz avem nevoie de perioade de testare, feedback, discuţii între părţile implicate, ca în final tehnologia să poată ajuta, nu să încurce.

Reporter: Au companiile o strategie pentru utilizarea AI în activitatea lor?

George Bădescu: Companiile de retail integrează continuu cele mai recente inovaţii în domeniul AI, însă, cum spuneam, ţinem în permanenţă cont de nevoile consumatorului şi dezvoltăm un echilibru între partea de tehnologie şi cea umană. Cei care vor o experienţă mai rapidă a cumpărăturilor pot să îşi scaneze singuri produsele cu telefonul în timp ce le adaugă în coş şi/sau aleg să utilizeze case self pay. În ultima vreme au fost lansate mici magazine unde experienţa consumatorului este în totalitate independentă, însă sunt cazuri singulare, evoluţia AI-ului fiind dictată de nevoile clienţilor, iar tehnologia este integrată treptat.

Reporter: Cum se împletesc cele două tipuri de retail - online si offline - si cum evoluează acestea? Câştigă spaţiu online-ul şi în ce segmente ale retailului sau este invers?

George Bădescu: După evolutia spectaculoasă pe care on-line-ul a avut-o în pandemie, acesta a devenit oarecum liniar. Desigur, sunt aplicaţiile de pe care îţi poţi face cumpărăturile fără a te deplasa la magazin, acestea acoperă nevoile celor care vor să îşi petreacă altfel timpul, dar cumpărăturile fizice sunt încă dominante, magazinele fiind pline la orele de vârf de după-amiază sau în weekenduri, când consumatorii găsesc timpul necesar pentru aprovizionare.

Reporter: Cum afectează aceste mişcări din piaţă marile reţele comerciale?

George Bădescu: Companiile sunt impulsionate să investească şi mai mult în inovaţie, ceea ce implică angajarea multor servicii conexe, colaborarea cu firme de IT, de curierat, chiar şi de ridesharing, ceea ce nu este decât un lucru bun pentru piaţă  - generează noi oportunităţi pentru firmele locale, care nu se reduc doar la partea de aprovizonare, ci sunt extinse şi către servicii la care poate nu te-ai fi gândit atunci când îţi imaginezi un magazin.

Reporter: Cum caracterizaţi cererea din ultima perioadă şi care sunt tendinţele din domeniu?

George Bădescu: Consumatorul din România are nevoi mai complexe şi ţine cont de multe criterii atunci când alege un produs: calitate, preţ, provenienţă, chiar şi sustenabilitate. Conform INS, o treime din bugetul unei gospodării este alocat alimentelor.

Reporter: Cum caracterizaţi concurenţa din sector?

George Bădescu: Concurenţa este fenomenul care determină o companie să fie cea mai bună versiune a sa, iar in retail, aceasta este foarte strânsă, pentru că oferta este generoasă şi poţi oricând să pierzi un client în favoarea unui concurent.

Din punct de vedere legislativ, operatorii din retail implementează ad litteram legea din România şi orice abatere este aspru sancţionată de către Consiliul Concurenţei.

Reporter: Cum apreciaţi forţa de muncă din domeniu?

George Bădescu: Comerţul integrează sute de mii de oameni care lucrează de la gestiunea fizică a magazinelor până la experţi IT, angajaţi în departamentele manageriale - juridic, comunicare, taxe, calitate, sustenabilitate, dar şi colaboratori externi care vin cu soluţii inovative. Este un domeniu foarte complex, în care procesul de angajare este dificil, însă încercăm să ne ţinem angajaţii motivaţi investind permanent în evolutia lor şi răsplătindu-i cu tot felul de beneficii.

Reporter: Care sunt problemele pe care le întâmpinaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate in domeniu?

George Bădescu: Cu siguranţă, domeniul comercial şi piaţa economică din România ar funcţiona mai eficient dacă s-ar lua mai mult în considerare faptul că suntem parte a comunităţii europene, ceea ce înseamnă o concurenţă comunitară, iar fiecare schimbare legislativă trebuie să ţină cont de acest lucru. De asemenea, consultarea mediului de afaceri în dezvoltarea propunerilor care impactează direct piaţa este un lucru sănătos şi necesar.

Reporter: Ce perspective au marile reţele comerciale?

George Bădescu: AMRCR a sărbătorit anul acesta 20 de ani de activitate şi în continuare este un partener deschis şi de încredere pentru Româ­nia, iar companiile membre continuă să se dezvolte urmând aceleaşi valori principale: satisfacerea nevoilor consumatorilor şi inovaţia permanentă.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9762
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7170
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3244
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9713
Gram de aur (XAU)Gram de aur397.9899

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb