Reporter: Cum a evoluat piaţa curieratului în ultimul an?
Cornel Morcov: Piaţa de curierat a păstrat şi în acest an tendinţa ultimilor ani, adică aceea de creştere, în contextul expansiunii comerţului online. Dacă anul trecut piaţa de curierat a marcat un avans de 10-12%, estimăm că şi în acest an va creşte cu cel puţin acelaşi procent. Pe lângă retailerii străini noi care au intrat în România, platformele de comerţ asiatice au prins foarte bine la noi, ceea ce a dus, implicit, şi la o creştere pieţei. Pentru a susţine un volum mai mare de livrări cross-border, FAN a deschis, anul trecut, un HUB amplasat la Arad, dedicat exclusiv comerţului internaţional.
În acelaşi timp, ajutăm şi companiile din România să acceseze alte pieţe decât cea autohtonă. Noi ne-am extins servciile pe piaţa din Republica Moldova, apoi ne-am îndreptat atenţia spre pieţele din Bulgaria, Ungaria, Slovacia şi Grecia, unde vedem, de asemenea, creştere. Una dintre principalele direcţii de dezvoltare din strategia de business a companiei este şi în acest an extinderea în regiune.
Reporter: Comandă oamenii mai mult sau mai puţin ca în anii anteriori prin curier?
Cornel Morcov: Se observă o creştere a comenzilor online în ultimii ani, fenomen explicat prin două tendinţe la nivel mondial. Pe de o parte, pandemia a adus o ruptură în comportamentul de consum, atât în România, cât şi peste tot în lume, în contextul în care toate tranzacţiile au fost mutate în online. După ridicarea restricţiilor, deşi mulţi clienţi au revenit la comerţul tradiţional, cea mai mare parte a rămas la cel online. În plus, toate platformele şi marketplace-urile internaţionale oferă o varietate mare de produse din care cumpărătorii pot alege preţuri atractive şi posibilitatea de a livra oriunde în lume. În consecinţă, comerţul online este în expansiune în ultimii ani şi încă mai este loc de dezvoltare.
Reporter: Care este valoarea pieţei de profil?
Cornel Morcov: Piaţa de curierat este într-o creştere constantă, ajungând la aproximativ 1 milliard de euro, atât datorită creşterii organice a diversificării comerţului de bunuri şi servicii, a utilizării internetului la scară largă şi a dezvoltării magazinelor online, cât şi ca urmare a modificării comportamentului societăţii în timpul pandemiei, care a transformat activitatea de curierat într-o activitate de bază a societăţii.
Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din sector?
Cornel Morcov: Într-un sfert de veac de existenţă, am dezvoltat afacerea anticipând nevoile clienţilor noştri şi prioritizând creşterea gradului de satisfacţie al acestora. Fiind mulţi ani pionieri în acest domeniu, am fost nevoiţi să inovăm permanent, pe măsură ce piaţa creştea. Ultimii ani au fost provocatori, dar tocmai acest lucru ne-a ajutat să fim mai buni şi într-o permanentă concurenţă cu noi, în primul rând. Desigur, ca în orice activitate, concurenţa din domeniul curieratului este una puternică, ce impune standarde înalte, iar acest fapt se traduce prin servicii inovatoare şi de bună calitate pentru clienţii noştri.
Reporter: Care este strategia firmelor de curierat, în general, şi a companiei pe care o reprezentaţi, în particular, pentru a face faţă noilor provocări din piaţă?
Cornel Morcov: În cei aproape 18 ani de când este lider de piaţă, FAN Courier a inovat permanent şi a dezvoltat servicii care să acopere nevoile pieţei şi ale clienţilor. După cum aminteam anterior, credem că următorul pas firesc este extinderea internaţională, pentru a participa activ la dezvoltarea comerţului online, precum şi la asigurarea accesului companiilor româneşti pe cât mai multe pieţe din afara ţării.
De asemenea, într-o lume profund digitalizată, pariul câştigător va fi în continuare digitalizarea. Implementarea de soluţii digitale eficiente pentru satisfacerea şi anticiparea nevoilor clienţilor, pe de o parte, precum şi alinierea la solicitările tot mai numeroase din zona comerţului online, de cealaltă parte vor fi în continuare în top trei direcţii de dezvoltare şi de investiţii în strategia noastră de business.
După pandemie şi debutul războiului din Ucraina, am putea spune că nimic nu poate fi mai provocator, dar experienţa de peste 25 de ani în business ne-a învăţat să luăm fiecare provocare aşa cum vine şi s-o transformăm în oportunitate. Toate alegerile de anul acesta - naţionale, europene şi în SUA - vor genera schimbări politice care ar putea aduce şi schimbări fiscale ce vor putea influenţa economia mondială şi, ca efect, pe cea românească. În consecinţă, aşteptăm provocările viitoare şi gândim soluţii pentru ele.
Reporter: Cum apreciaţi forţa de muncă? Aveţi probleme în ceea ce priveşte acest aspect?
Cornel Morcov: Lipsa forţei de muncă specializate a fost în permanenţă o provocare pentru noi. Exceptând perioada pandemiei, când FAN Courier a absorbit o mare parte din angajaţii concediaţi în urma închiderii multor industrii, în fiecare an avem o varietate de poziţii disponibile, pe care le ocupăm cu mare greutate. Pe măsură ce afacerea se dezvoltă în ţară cu noi opţiuni de livrare şi se extinde internaţional, nevoia de angajaţi, de la curieri şi manipulanţi în depozite şi până la personal de Customer Service şi diferite alte poziţii este în continuă creştere. În acest context, căutăm constant soluţii pentru a păstra oamenii buni în companie şi pentru a aduce alţii noi. Dacă până acum câţiva ani căutam pe piaţa muncii oameni specializaţi, acum recrutăm oameni care vor să muncească şi îi pregătim la locul de muncă. Pe lângă salarii şi bonusuri atractive, alocăm câteva anual resurse financiare pentru pregătirea profesională a angajaţilor, atât a celor vechi, cât şi a celor nou-veniţi în companie.
Reporter: Cum aţi încheiat anul 2023 si care sunt estimările pentru 2024?
Cornel Morcov: Afacerile FAN Courier cresc constant, organic, iar dezvoltarea comerţului online şi extinderea internaţională vor genera cel mai probabil o creştere şi în 2024. Am încheiat anul 2023 cu cifră de afaceri de peste 250 de milioane de euro, focusul nostru fiind extinderea business-ului în regiune, digitalizarea şi dezvoltarea de soluţii alternative de livrare. În 2024, ne consolidăm prezenţa în Europa, una dintre direcţiile de investiţii în acest an fiind dezvoltarea de noi puncte de legătură între piaţa autohtonă şi cea vest-europeană. În consecinţă, ne aşteptăm în acest an la o creştere a afacerilor.
Reporter: Care sunt problemele cu care vă confruntaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?
Cornel Morcov: Modificările fiscale sunt, probabil, cea mai mare provocare cu care se confruntă companiile din România de ani de zile. La începutul anului, a intrat în vigoare o nouă serie de modificări fiscale care a îngreunat workflow-ul şi au adus cheltuieli în plus pentru noi. Alte probleme specifice activităţii pe care o desfăşurăm sunt traficul aglomerat din marile oraşe, lipsa locurilor de parcare şi lipsa autostrăzilor, care prelungesc timpii de livrare. Preţurile crescute la maşini, la piese de schimb şi la combustibil sunt alte provocări cu care ne confruntăm în acest moment.
Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?
Cornel Morcov: Este o perioadă foarte bună pentru piaţa de curierat din România, ceea ce va genera noi servicii de livrare şi oferte de calitate pentru clienţii noştri. În funcţie de necesităţile care apar în piaţă şi de nevoile companiilor care ne-au ales ca parteneri pentru dezvoltarea afacerilor lor, vom continua să inovăm, să ne dezvoltăm şi să ajungem oriunde este nevoie de noi, fie în ultimul sat din România, fie pe pieţele din vestul Europei.
În contextul expansiunii masive a comerţului online, companiile de curierat vor fi nevoite să ţină pasul cu această tendinţă, care va genera în continuare o creştere a pieţei de profil.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.06.2024, 12:18)
Majoritatea curierilor din Romania nu lucreaza dupa ora 15, trebuie sa te duci tu la ei.
Mai bine cu easy box-urile.