Înregistrarea unei nave sub un pavilion de complezenţă (respectiv când o navă este deţinută într-o ţară şi înregistrată cu pavilion în alta), este tot un sistem de evaziune fiscală, a comentat Stephen Cotton, Secretarul general al Federaţiei Internaţionale a Lucrătorilor din Transporturi (ITF), în urma dezvăluirilor Panama Papers.
Domnia sa a continuat: "Ca pavilion de complezenţă - cel mai mare din lume - Panama este, în esenţă, un paradis fiscal, ca şi multe dintre teritoriile Regatului Unit menţionate în aceste documente. Şi cine plăteşte preţul? Navigatorii, care sunt supuşi unor condiţii de muncă precare şi salarii mici, pentru că ei sunt la mila unui sistem care permite plata minimă şi achiziţionarea de forţă de muncă ieftină".
ITF consideră că ar trebui sa fie o legătură reală între adevăratul proprietar al unei nave şi pavilionul navei, în conformitate cu Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite privind Dreptul pe Mare (UNCLOS). Registrele pavilioanelor de complezenţă (FOC) fac mai dificil pentru sindicate, pentru părţile interesate din industrie şi public, să descopere armatorii/proprietarii reali ai navelor, conform sursei citate.
În multe cazuri, chiar registrele sunt diferite faţă de ţara de pavilion. Unele registre de transport FOC sunt în regim de franciză la companiile străine şi sunt, de asemenea, registre corporatiste. Registrul Liberian, al doilea ca mărime din lume, este administrat de către Registrul Liberian Internaţional şi Corporatist (LISCR), o companie deţinută şi operată în întregime din SUA.
Cotton a amintit campania pe care ITF a început-o încă din anul 1948 împotriva pavilioanelor de complezenţă.
"Campania ITF, convingând armatorii navelor sub pavilioane FOC să semneze contracte care să garanteze anumiţi termeni şi condiţii de lucru pentru echipaje şi urmărind aceasta printr-o reţea de inspectori, este singurul lucru pe care putem merge pentru a restabili echilibrul sistemului de evaziune fiscală FOC, şi să se recunoască costul uman pe care îl are", a adăugat secretarul general al ITF.
• Cazul Chevron
La rândul său, preşedintele ITF, Paddy Crumlin a comentat: "Să ne uităm la multinaţionala de petrol şi gaze naturale Chevron. ITF a făcut un raport anul trecut, subliniind valoarea veniturilor fiscale care ar putea fi pierdute în Australia, prin intermediul unor sisteme complexe de schimbare a taxelor pe profit şi de evaziune fiscală a companiei. Suma este şocantă! Dezvăluirile din documentele din Panama, care au adus în atenţia publicului acest tip de activitate, care dezavantajează în mod direct oamenii, se întâmplă peste tot în lume, în timp ce guvernele stau retrase şi nu reuşesc să îşi asume responsabilitatea pentru lacunele legislative care le permit sa continue."
El a continuat: "În cazul în care Chevron şi alte companii multinaţionale ar plăti taxele pe care ar trebui sa le achite de fapt, austeritatea nu ar fi o problemă. Nu ne-am vedea nevoiţi să reducem fondurile pentru educaţie, transport public, asistenţă medicală. Aceste tipuri de incidente deliberate şi extreme, de evaziune fiscală, întâlnite în Panama, sunt exemple ale modului în care puterea corporatistă evită obligaţiile sale faţă de societate, comunităţi şi muncitori. Suntem încântaţi că aceste incidente sunt acum luate în considerare mai larg în spaţiul public, astfel încât să poată fi investigate în mod corespunzător şi sperăm să vedem masuri luate împotriva celor care au ignorat responsabilităţile în numele profitului."
• Exemplul din portul Constanţa
Un exemplu despre ceea ce înseamnă pavilion de complezenţă este adus de Sindicatul Liber al Navigatorilor şi Inspectoratul ITF România.
Nava "Lady Didem", sub pavilion de complezenţă Panama, se află în portul Constanţa, pentru a descărca marfă din Egipt. Operatorul navei este o firmă din Turcia şi, cel mai probabil, armatorul este tot turc. Echipajul este multinaţional, cuprinzând marinari din Turcia, Georgia, India şi Siria. Salariile nebrevetaţilor, situate între 300 şi 700 dolari pe lună, cu mult sub standardul internaţional, sunt neplătite de trei până la şase luni.
Adrian Mihălcioiu, inspector ITF pentru România, a declarat: "Condiţiile de muncă şi de viaţă de la bordul navei nu satisfac cerinţele Convenţiei internaţionale MLC 2006, aflată în vigoare şi ratificată de România. Navigatorii nu mai sunt dispuşi să participe la nici o operaţiune comercială a navei şi nu vor să plece cu vasul din port până când nu li se achită la zi salariile restante şi până când trei navigatori nu vor fi repatriaţi - doi dintre ei având contractul terminat, iar al treilea reclamând condiţiile precare de la navă. Reţinem, deci, că: nava este sub pavilionul de complezenţă al unui paradis fiscal (Panama), la bord sunt salarii mult sub standarde, iar condiţiile de la bord nu satisfac MLC 2006".