• Marius Pandele, "Tradeville": "Programul de investiţii pare extrem de ambiţios, având în vedere condiţiile specifice din domeniul transportului feroviar din România"
Producătorul de material rulant "Remar" Paşcani (simbol RMAR) şi-a planificat pentru anul acesta investiţii de 34,77 milioane de euro, potrivit Programului de investiţii postat pe site-ul companiei. Programul de investiţii va fi supus aprobării acţionarilor în Adunarea Generală de joi.
Mai mult de jumătate din banii alocaţi investiţiilor, respectiv 18,91 milioane de euro, sunt destinaţi dezvoltării tehnologice a companiei, prin achiziţia de echipamente şi know-how, se arată în documentul citat. Conducerea companiei a alocat, astfel, 13,65 milioane de euro pentru achiziţii tehnologice şi 4,33 de milioane de euro pentru cumpărarea unor echipamente.
"Conducerea Remar încearcă să anticipeze investiţiile în infrastructura feroviară şi creşterile din domeniu din anii următori. Astfel se intenţionează lansarea în fabricaţie a unor prototipuri de vagoane care necesită investiţii noi. Pentru cine are resurse financiare, perioada de criză este cea mai bună perioadă ca să realizeze investiţii, costurile fiind mult mai mici decât în perioada de boom", consideră Mihai Mîndruţiu, analist la casa de brokeraj "Interdealer Capital Invest".
Programul "Remar" prevede că 15% din suma destinată investiţiilor va fi asigurată din resurse proprii şi 85% din surse atrase. Conducerea "Remar" va trebui să facă rost astfel de aproximativ 30 de milioane de euro ca să îşi pună în practică planurile de investiţii, în condiţiile în care acţionarii companiei au aprobat deja pentru anul acesta contractarea unui credit de 10 milioane de euro pentru achitarea stocurilor şi a cheltuielilor, iar la finele anului trecut, compania mai avea în conturi 1,12 milioane de lei (aproximativ 275.604 euro).
"Gradul de îndatorare al societăţii era, la finalul anului 2009, de 57,5%, astfel că societatea ar mai putea primi în continuare credite de la bănci, dar nu întreaga sumă (cei 34,77 milioane euro) pentru că ar depăşi cu mult gradul de îndatorare de 100%", consideră Mihai Mîndruţiu, adăugând: "Probabil că societatea va apela şi la alte tipuri de finanţări, precum fondurile europene. În raportul anual publicat de societate chiar se precizează intenţia de a obţine finanţări prin programul Business Advisory Servicies, un program administrat de BERD, care finanţează partea de consultanţă a proiectelor de eficienţă energetică. De asemenea, sunt menţionate şi fondurile pentru investiţii în eficienţă energetică ce pot fi obţinute prin Minis-terul Economiei. În condiţiile în care acţionarul majoritar, Grup Feroviar Român, are resurse financiare, se poate apela chiar la o majorare de capital. Surprinzător este faptul că în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pe 2010 cheltuielile cu dobânzile rămân la un nivel apropiat de cel din 2009, respectiv de 3,8 milioane lei faţă de 3,4 milioane lei în 2009".
Marius Pandele, analist-şef la "Tradeville", este de părere că societatea ar putea beneficia indirect de forţa financiară a acţionarului majoritar. Contractarea unui credit substanţial este improbabilă, date fiind datoriile companiei, în opinia analis-tului citat: "În privinţa surselor de finanţare, împrumuturile bancare sunt mai puţin accesibile în această perioadă, dar forţa financiară a acţionarului majoritar al companiei, Grup Feroviar Român, ar putea fi un avantaj pentru obţinerea de finanţare din partea instituţiilor de credit. Totuşi, datoriile pe care le are deja emitentul, aproximativ 60 de milioane de lei (15 milioane de euro) pe termen scurt excluzând datoriile comerciale, sunt deja destul de mari, ridicând semne de întrebare în privinţa capacităţii companiei de a mai face faţă încă unui împrumut de mari dimensiuni".
Marius Pandele consideră că o explicaţie pentru Programul de investiţii al "Remar" de 34 de milioa-ne de euro ar putea fi intenţia companiei de a pătrunde pe pieţele externe. Domnul Pandele a adăugat: "Programul de investiţii pare extrem de ambiţios, având în vedere condiţiile macroeconomice şi mai ales condiţiile specifice din domeniul trans-portului feroviar din România. Cel mai important client al societăţii, cu o pondere de aproape 90% din totalul veniturilor facturate, este CFR Călători, companie care are, după cum se ştie, probleme economice mari, existând inclusiv un risc ridicat de a nu-şi putea achita comenzile către Remar.
O posibilă explicaţie pentru investiţiile foarte mari planificate în acest an este încercarea de extindere a gamei de servicii şi de îmbuntăţire a calităţii acesteia, lucruri necesare pentru pătrunderea pe pieţele externe şi pentru reducerea riscului pe care îl presupune dependenţa faţă de un singur client".
Pentru 2010, conducerea "Remar" speră să crească profitul companiei de mai mult de patru ori, la 17,31 milioane de lei, în condiţiile în care societatea a raportat pentru 2009, un profit net de 3,8 milioane de lei. Administratorii "Remar" şi-au bugetat pentru acest an, o creştere a cifrei de afaceri cu 27%, la 108,6 milioane de lei.
"Remar" are o capitalizare bursieră de 82,72 milioane de lei (puţin peste 20 de milioane de euro), potrivit preţului de 7,65 de lei înregistrat de titlurile RMAR în şedinţa bursieră de ieri. Grup Feroviar Român controlează 89,57% din companie.