• Compania clujeană a fost auditată drastic de francezi înainte să obţină licenţa
• Un singur tren de mare viteză poate să coste şi patru milioane de euro
Norocul pare să fi surâs de curând producătorului de material rulant "Remarul 16 Februarie" care a reuşit să obţină, după luni întregi de negocieri, dreptul exclusiv să fabrice şi să vândă trenuri produse sub licenţă "Bombardier" în cinci state din Balcani şi în ţara noastră. Contractul dintre "Remarul" şi compania franceză a fost semnat la mijlocul acestei săptămâni, după ce francezii au derulat la societatea clujeană unul dintre cele mai drastice audituri ca să se asigure că poate să producă trenuri marca "Bombardier".
Parteneriatul cu compania franceză serveşte ambiţiilor conducerii "Remarul" de a exporta produse proprii pe pieţele externe, planuri despre care reprezentanţii companiei au vorbit într-un interviu acordat ziarului "BURSA" încă de acum un an de zile.
Deocamdată, conducerea companiei păstrează la secret valoarea totală a contractului cu "Bombardier", dar şi cât ar putea câştiga "Remarul" din vânzarea trenurilor produse sub licenţă. Specialiştii în feroviare susţin însă că un singur tren din categoria celor pe care le va produce Remarul poate costa între 3 şi 4 milioane de euro.
"Parteneriatul cu Bombardier este foarte important pentru Remarul pentru că va permite transferul de know-how către societatea noastră", a declarat, pentru ziarul BURSA, Adrian Timar, preşedintele-director general al "Remarul", adăugând: " Pot să vă spun că ambele părţi au fost foarte interesate să încheie acest parteneriat. Există şi clauze secrete ale acestui contract, la fel ca în cazul oricărui contract comercial, motiv pentru care nu pot dezvălui toţi termenii cuprinşi în el, având în vedere concurenţa de pe piaţă. M-aş feri să menţionez la acest moment o valoare concretă a contractului cu Bombardier, dat fiind faptul că el se va derula în etape şi fiecare etapă depinde de modul în care s-a des-făşurat cea precedentă. În urma contractului, avem exclusivitate în producerea şi comercializarea acestor automotoare în şase state: România, Bulgaria, Grecia, Croaţia, Bosnia şi Serbia".
Reprezentanţii "Remarul" au menţionat că societatea trebuie să plătească "Bombardier" un milion de euro pentru derularea primei etape a contractului.
• "Remarul" începe goana după clienţi
Odată achiziţionată licenţa pentru producerea trenului de călători de tipul AGC (Autorail Grande Capacite), "Remarul 16 Februarie" îşi pune la punct strategia pentru găsirea potenţialilor clienţi. Abia apoi, spune Adrian Timar, va decide compania cât va investi în tehnologie şi în personal suplimentar. Preşedintele "Remarul" ne-a declarat, ieri: "Deocamdată, nu avem un contract ferm pentru comercializarea automotoarelor pe care le vom fabrica sub licenţa Bombardier. De mâine ne apucăm concret de treabă. Vom începe cu abordarea potenţialilor clienţi. Asta nu înseamnă că nu am vorbit cu nimeni până acum, însă piaţa în care activăm noi are un anumit specific, nu este o industrie în care să deschidem showroom-uri şi să aşteptăm clienţii.
Preferabil este să găsim clienţii mai întâi. Încă nu am luat în calcul deschiderea unor sucursale în cele cinci state unde vrem să ne comercializam produsele".
"Remarul 16 Februarie" (REFE) este listată pe segmentul Rasdaq, având o capitalizare bursieră de 36,18 milioane de lei ( 8,76 milioane de euro), potrivit preţului de 19,1 lei/acţiune înregistrat în şedinţa bursieră de ieri. "Transferoviar Grup" Cluj Napoca deţine 32,96% din acţiunile REFE, iar Monica Băicules-cu are o participaţie de 32%.
Compania a raportat, în primele şase luni ale anului, un profit net de 1,9 milioane de lei, în scădere cu 22% faţă de perioada similară din 2009.
1. corectie
(mesaj trimis de emil în data de 13.11.2010, 17:13)
Firma Bombardier este firma canadiana.