Renault Group anunţă deciziile şi măsurile destinate să dea un nou impuls strategiei sale în domeniul vehiculelor electrice, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
"Azi dăm un impuls major strategiei Renault Group privind vehiculele electrice. Prin crearea ecosistemului Renault ElectriCity în Nordul Franţei şi a fabricii de motoare electrice "MegaFactory" din Normandia, punem bazele competitivităţii noastre. Ne vom forma, vom investi, vom coopera cu actori majori în domeniul tehnologiei, precum: ST Micro-electronics, Whylot, LG Chem, Envision AESC şi Verkor. Vom proiecta zece noi modele electrice şi vom fabrica până la un milion de vehicule electrice până în 2030, de la modele urbane până la automobile sportive. Viitorul R5 va ilustra, cu designul său emblematic, tuşa de popularitate pe care Renault doreşte să o aducă vehiculelor electrice", a declarat Luca de Meo, CEO Renault Group.
Baterii: o producţie de un milion de unităţi pentru întreaga Alianţă până în 2030, datorită tehnologiei NMC.
Bazată pe o experienţă de peste 10 ani în domeniul vehiculelor electrice, strategia Renault Group privind bateriile s-a orientat către standardizare în cadrul Alianţei, soluţie generatoare de competitivitate. Toate lansările de vehicule electrice ale Renault Group în toate segmentele vor beneficia astfel de tehnologia NMC (bazată pe Nichel, Mangan & Cobalt) şi a unui format unic de baterie.
La nivelul întregii Alianţe, până în 2030 vor fi produse astfel până la un milion de vehicule electrice. Utilizarea acestei tehnologii asigură un cost competitiv pe kilometru şi o autonomie cu până la 20% mai bună faţă de cea oferită de alte soluţii, în condiţiile unor mai bune posibilităţi de reciclare.
În privinţa bateriilor, Renault Group va oferi două variante:
- În parteneriat cu Envision AESC va fi construită la Douai o "MegaFactory" cu o capacitate de 9 GWh în 2024 şi de 24 GWh în 2030. Situată în apropierea platformelor de fabricaţie ale polului "ElectriCity", această uzină va produce baterii de ultimă generaţie pentru vehicule electrice, printre care şi viitorul Renault 5.
- Renault Group a semnat totodată un Memorandum de Înţelegere prin care a devenit acţionar, cu o pondere de peste 20% din capital, al companiei franceze Verkor. Cei doi parteneri vor dezvolta împreună o baterie de înaltă performanţă destinată vehiculelor Renault de segment C, precum şi modelelor Alpine. Parteneriatul include dezvoltarea unei linii pilot de producere a bateriilor începând din anul 2022. Într-o a doua etapă, Verkor va construi, în 2026, prima "MegaFactory" pentru baterii de înaltă performanţă din Franţa, cu o capacitate iniţială de 10 GWh pentru Renault Group, şi având potenţialul de a ajunge la 20 GWh în 2030.
În mai puţin de 10 ani, Renault Group îşi va reduce progresiv costurile cu 60%, cu obiectivul de a ajunge la un cost sub 100 dolari/kWh în 2025, şi chiar 80 dolari/kWh. În paralel se va pregăti adoptarea, la nivelul Alianţei, a tehnologiei All Solid State Battery în 2030.
Motoare: trecerea la fabricaţia în cadrul Renault Group
Prin dezvoltarea propriului grup motopropulsor electric fără magneţi permanenţi (care nu foloseşte pământuri rare), bazat pe tehnologia motorului sincron cu acţionare electrică (EESM) şi a unui reductor propriu, Renault Group se menţine cu un pas înaintea concurenţei. Întrucât cea mai mare parte a investiţiei este deja realizată, Renault Group a reuşit să reducă la jumătate costul bateriei în cursul ultimilor zece ani şi va diminua din nou, la jumătate, acest cost în următorul deceniu. Începând cu 2024, motorul EESM va beneficia de îmbunătăţiri ale tehnologiei, care vor avea ca rezultat diminuarea şi mai importantă a costurilor şi creşterea eficienţei.
Un alt parteneriat a fost încheiat cu firma franceză Whylot pentru dezvoltarea unui motor electric cu flux axial. Această tehnologie va fi utilizată în cazul motoarelor hibride cu obiectivul de a reduce costurile cu 5% în paralel cu diminuarea cu 2.5g a emisiilor de CO2 conform ciclului WLTP (pentru modelele din segmentele B/C). Renault Group va fi primul constructor care va produce un motor electric cu flux axial pe scară mare începând din 2025.
În domeniul electronicii de putere, Renault Group va dezvolta un set unic (One Box) ce va integra invertorul, încărcătorul de curent continuu (DC-DC) şi cel îmbarcat (OBC). Având un design compact, acest One Box, de 800V, va avea mai puţine componente şi prin urmare va beneficia de costuri mai scăzute. El va fi utilizat pe toate platformele şi grupurile motopropulsoare electrice şi electrificate (BEV, HEV, PHEV) pentru a beneficia de efectul producţiei de serie mare. Modulele de putere pentru invertor, DC-DC şi OBC vor utiliza elemente din Carbură de Siliciu (SiC) şi Nitrit de Galiu (GaN) datorită parteneriatului încheiat cu ST Microelectronics.
Pe lângă aceste noi tehnologii, Renault Group lucrează la un nou grup motopropulsor electric mai compact, un aşa numit sistem "all-in-one". Acesta integrează motorul, reductorul şi electronica de putere (One Box Project) într-un singur pachet. Astfel volumul ocupat este redus cu 45% (echivalent cu volumul rezervorului de carburant al actualului model Clio), costul întregului grup motopropulsor este redus cu 30% (economie echivalentă ca valoare cu cea a costului motorului electric), iar pierderea de energie este diminuată cu 45% în ciclu WLTP, permiţând creşterea autonomiei cu până la 20km.
Platforme dedicate Vehiculelor Electrice: eficienţă şi autonomie optimă la un cost competitiv
Experienţa de 10 ani a Renault Group în domeniul vehiculelor electrice a condus la dezvoltarea a două noi platforme dedicate, CMF-EV şi CMF-BEV, ambele bazate pe eficienta platformă CMF-B.
Destinată vehiculelor din segmentele C şi D, platforma CMF-EV oferă plăcere la volan şi performanţe ridicate. În 2025, pe această platformă vor fi fabricate anual, la nivelul Alianţei, 700.000 de vehicule. Ea asigură o autonomie de până la 580 km conform normei WLTP, cu un consum redus de energie. Această performanţă a fost posibilă datorită eforturilor făcute de ingineri pentru reducerea masei şi a frecărilor precum şi ca urmare a unui management termic de calitate.
Arhitectura platformei asigură un spaţiu mărit pentru habitaclu, toate elementele tehnice fiind amplasate în compartimentul motorului. Această configuraţie elimină orice traseu al cablurilor între partea din faţă şi cea din spate a vehiculului, reducând astfel atât greutatea cât şi costurile. Sistemul de încălzire şi cel de climatizare sunt de asemenea dispuse în compartimentul motor, permiţând astfel adoptarea unei planşe de bord mai puţin masive.
În plus, platforma CMF-EV beneficiază de un centru de greutate coborât şi de o distribuţie ideală a maselor. Combinate cu suspensia spate de tip multi-braţ şi cu sistemul de direcţie precis, toate acestea asigură o plăcere sporită la volan. Noul MeganE fabricat în uzina de la Douai este construit pe platforma CMF-EV.
Destinată vehiculelor din segmentul B, platforma CMF-BEV va permite Renault Group să producă modele electrice accesibile. Această platformă va reduce cu 33% costul la scara vehiculului în comparaţie cu actualul ZOE. Acest lucru este posibil prin utilizarea unui motor de 100kW de dimensiuni optime şi a unui modul de baterie interschimbabil. Toate componentele care nu au legătură cu partea electrică sunt preluate de la platforma CMF-B, pe baza căreia vor fi fabricate 3 milioane de vehicule pe an în 2025. Platforma CMF-BEV va fi accesibilă ca preţ asigurând totodată o autonomie de până la 400km conform normei WLTP, fără compromisuri în ceea ce priveşte designul, nivelul sonor sau comportamentul rutier.
Fabricarea de vehicule electrice competitive "Made in France".
În data de 9 iunie 2021, Renault Group a anunţat crearea polului Renault ElectriCity pentru a oferi vehicule "Made in France". Această nouă entitate legală din nordul Franţei reuneşte cele trei uzine Renault din Douai, Maubeuge şi Ruitz, precum şi o reţea densă de furnizori. Din 2024, acest pol industrial va utiliza baterii competitive produse de viitoarea Megafactory construită de Envision-AESC în oraşul Douai, un amplasament avantajos în raport cu principalele pieţe pentru vehiculele electrice - Franţa, Marea Britanie, Germania, Italia şi Spania.
Ilustrând tranziţia de succes de la vehiculele cu motor termic la cele cu motor electric, acest nou ecosistem industrial va conduce la crearea a 700 de noi locuri de muncă până la sfârşitul anului 2024. Împreună cu partenerii AESC Envision şi Verkor, Renault Group va crea 4.500 de noi locuri de muncă în Franţa până în 2030.
Această entitate va fi cel mai mare centru de producţie dedicat vehiculelor electrice din Europa, cu o capacitate de producţie în 2025 de 400.000 vehicule pe an şi un cost de fabricaţie redus cu ~3% per vehicul.
Baterii: generarea de plus valoare de-a lungul întregului ciclu de viaţă
Renault Group este primul constructor de automobile care ia măsuri privind gestionarea întregului ciclu de viaţă al bateriilor. Prin intermediul diviziei Mobilize, Renault Group face un pas în plus în acest sens, având în vedere creşterea duratei de viaţă a bateriilor, extinderea utilizării acestora şi generarea de plus valoare de-a lungul întregului ciclu de viaţă.
- Pentru aşa-numita "primă viaţă" a bateriei, cât timp aceasta este montată pe vehicul, Renault Group dezvoltă soluţii prin care energia din baterie poate fi transferată înapoi în reţea. Este vorba de tehnologia V2G (Vehicle-to-grid). Operatorii de reţea sunt interesaţi de aceste soluţii de stocare oferite de bateriile maşinilor. Astfel, o maşină conectată la reţea 8 ore pe zi poate genera o valoare potenţială de până la 400 euro pe an prin sistemul V2G, permiţându-le şoferilor să acopere astfel o parte din costul anual de leasing.
- La sfârşitul primei lor vieţi, când nu mai sunt montate pe vehicul, bateriile pot să conţină încă în jur de 2/3 din capacitate şi pot fi reutilizate pentru o a doua viaţă. Mobilize găseşte pentru aceste baterii noi aplicaţii ca generatoare staţionare sau mobile pentru a răspunde unor nevoi punctuale de alimentare cu energie electrică. Renault a pus în practică un sistem unic în Europa: colectarea bateriilor la sfârşitul vieţii cu ajutorul reţelei de dealeri, evaluarea valorii reale a bateriilor cu ajutorul unui sistem de monitorizare tehnică în timp real şi recondiţionarea bateriilor la preţuri competitive. Acestea vor fi instalate ulterior pe 250 000 de vehicule Zoe echipate cu baterii închiriate.
Renault Group va coopera cu agenţiile de car rating pentru ca valoarea reziduală a bateriilor să fie luată în considerare pe piaţa maşinilor de ocazie la o valoare de până la 500 euro pe maşină. În acest sens, Mobilize va oferi un "certificat de sănătate" al bateriei, contracte de garanţie extinsă pentru baterie şi oferte de trade-in în beneficiul posesorilor de vehicule electrice de ocazie.
- La sfârşitul vieţii: Prin intermediul subsidiarei Indra şi al parteneriatului de durată cu Veolia, Renault Group dispune de o experienţă importantă în domeniul colectării şi reciclării bateriilor pentru vehicule electrice. Până acum, au fost reciclate baterii cu o capacitate cumulată de 75 MWh din care jumătate doar în 2020. Prin intermediul proiectului Re-Factory din Flins, Renault Group are în vedere generarea la orizontul anului 2030 a unei cifre de afaceri de peste 1 miliard de Euro anual din activităţi legate de reciclarea bateriilor. Consorţiul înfiinţat recent de Renault Group împreună cu companiile Solvay şi Veolia vizează recuperarea tuturor materialelor strategice din componenţa bateriilor, precum cobalt, nichel şi litiu, astfel încât acestea să poată fi utilizate la producţia altor baterii.
Progresele în procesul de colectare şi de reciclare a bateriilor vor permite Renault Group să reducă la o treime costul net a reciclării până în 2030, asigurând-şi pe această cale o sursă alternativă şi sustenabilă de materiale pentru fabricarea de baterii, la un cost competitiv, prezervând, totodată resursele naturale.
Gama de vehicule: Maşini Electrice populare
Până în anul 2025, Renault Group va lansa 10 noi vehicule electrice pe cele două platforme EV, dintre care şapte sub brandul Renault. Emblematicul Renault 5, într-o interpretare modernă, cu motor electric, va fi fabricat integral, de la baterie şi grup motopropulsor până la asamblare finală, de Renault ElectriCity în Nordul Franţei.
Renault Group va readuce, sub denumirea 4ever, un alt model emblematic. La începutul anului viitor va fi prezentat noul MeganE, vehiculul electric de segment C al brandului Renault. La rândul său, proiectul Alpine "dream garage", dezvăluit în ianuarie va deveni realitate în 2024.
Renault Group îşi propune să deţină gama de vehicule cea mai puţin poluantă de pe piaţa Europeană în 2025, cu peste 65% din vânzări reprezentate de vehicule electrice sau electrificate. În 2030, până la 90% din vehiculele brandului Renault vor fi electrice.