Ecluza românească a barajului hidroenergetic şi de navigaţie de la Porţile de Fier I a fost repusă, ieri, în funcţiune, după un an în care a fost închisă pentru lucrări de retehnologizare. În tot acest interval, navele aflate în tranzit pe Dunăre au traversat barajul prin ecluza sârbească. La eveniment a fost prezent directorul general al "Hidroelectrica", Traian Oprea, directorul firmei executante "Romenergo", precum şi reprezentanţii firmelor subcontractante şi de consultanţă care şi-au adus contribuţia la aceste lucrări.
Potrivit NewsIn, investiţia a fost aprobată prin HGR/2004 şi se ridică la 46 de milioane de euro, bani suportaţi în totalitate de către "Hidroelectrica". Traian Oprea a declarat: "După aproape 40 de funcţiune, partea românească a efectuat 65.000 de ecluzări, iar volumul de marfă se ridică la 600 milioane tone de marfă. Pe lângă rolul de a produce energie electrică, hidrocentrala de la Porţile de Fier are sarcina mai mult sau mai puţin plăcută de a efectua şi aceste ecluzări. Costul se ridică la 46 de milioane de euro şi sunt suportate de Hidroelectrica, adică de statul român, întrucât potrivit Convenţiei Dunării ecluzarea nu se plăteşte. Lucrările au fost corelate cu cele de la ecluza sârbească a barajului astfel încât să evităm producerea unor situaţii limită".
Prin reabilitarea echipamentului ecluzei se elimină riscul producerii unei avarii majore şi se asigură un nou ciclu de viaţă de 30 de ani pentru echipamente, iar capacitatea de tranzit prin ecluză va creşte cu 33,6 milioane tone/an. Practic, a fost încheiată o primă etapă din procesul de reabilitare a ecluzei şi care a presupus înlocuirea porţii.
Retehnologizarea se va încheia în 2013, după alte două etape în care ecluza românească se va mai închide de două ori tot pentru o perioadă de câte un an.
Directorul sucursalei Hidroelectrica Porţile de Fier, Teodor Pavlească, a declarat că această lucrare este una de referinţă în istoria barajului şi care se adaugă la amplul proces de retehnologizare a hidrocentralei din ultimii ani.