"Rompetrol" intenţionează să construiască aproximativ o sută cincizeci de benzinării în ţara noastră în următorii trei-cinci ani, a declarat directorul grupului, Zhanat Tussupbecov, cu ocazia ceremoniei prilejuite de finalizarea investiţiilor la rafinăria Petromidia. Domnia sa a precizat că grupul vizează construirea unui număr de trei sute cincizeci de benzinării în regiunea Mării Negre, iar ţara noastră reprezintă piaţa de bază a companiei, pentru care ţinteşte o cotă de piaţă de 35% în următorii ani.
"Rompetrol" colaborează cu grupul de lucru care s-a creat la nivelul Guvernului în vederea rezolvării problemei creanţelor statului faţă de rafinărie, a adăugat Zhanat Tussupbecov.
"Rompetrol" a finalizat programul de modernizare a rafinăriei Petromidia, capacitatea de procesare a acesteia ajungând la 5 milioane tone de ţiţei, de la 3,5 milioane tone. De asemenea, rafinăria urmează să producă exclusiv carburanţi Euro 5. Valoarea totală a investiţiei se ridică la 380 milioane dolari.
Programul de modernizare, iniţiat în urmă cu şase ani, a vizat realizarea a nouă proiecte majore, construcţia a cinci noi instalaţii, de hidrocracare blândă, de producere hidrogen, de recuperare sulf, de producere azot şi un nou sistem de facle, precum şi modernizarea şi extinderea a patru instalaţii existente, respectiv instalaţiile de desulfurare gaze, de cracare catalitică, de desulfurare gaze şi recuperare sulf şi trans-formarea instalaţiei de desulfurare distilat de vid în instalaţie de desulfurare motorină.
Aproximativ 170 milioane dolari din întreaga sumă investită au fost alocaţi pentru construcţia şi integrarea instalaţiei de hidrocracare blândă în cadrul fluxului tehnologic al rafinăriei. "Rompetrol" intenţionează să îşi crească producţia anuală de motorină la 2,5 milioane tone, de la 1,5 milioane tone, cât este în prezent, îmbunătăţirea cu 8% a radamentului de motorină aferent co-şu-lui de producţie, atingerea celui mai mare randament de produse albe din regiune, res-pectiv 84%, precum şi realizarea exclusivă de carburanţi Euro 5 şi pregătirea trecerii la următorul standard de calitate şi mediu, Euro 6.
De asemenea, compania a construit o nouă fabrică de hidrogen, aceasta urmând să asigure hidrogenul necesar extracţiei sulfului din ţiţei şi alinierea în totalitate a producţiei la Euro 5. Instalaţia, care are o capacitate de 40.000 metri cubi/oră, urmează să producă hidrogen cu o puritate de minim 99,98% la o presiune de minim 86 bari.
În afara majorării capacităţii de procesare, "Rompetrol" a construit un terminal în largul Mării Negre, în vederea aprovizionării cu ţiţei, şi-a triplat capacitatea de tranzit a produselor petroliere prin Dana 9 a portului din Midia, şi-a reabilitat parcul de rezervoare de ţiţei şi produse finite şi a construit un terminal de import/export de gaz petrolier lichefiat (GPL). De asemenea, grupul petrolier a alocat suplimentar peste 50 milioane dolari pentru proiecte de mediu.
Danyar Berlibayev, senior vicepreşedinte al "KazMunayGas", a explicat că strategia companiei vizează comercializarea de produse petro-chimice realizate la Petromidia în regiunea Mării Negre, grupul kazah neavând în plan să deschidă alte rafinării în regiune.
Arman Kairdenov, vice-preşedinte al grupului "Rompetrol", a explicat că, în prezent, în Europa există un surplus de capacitate de producţie, ceea ce face ca rafinării de mici dimensiuni sau care au o eficienţă redusă vor fi nevoite să se închidă. În ultimii trei ani, în Europa şi-au încetat activitatea temporar sau definitiv douăzeci de rafinării, a arătat domnia sa.